درس‌های بلااستفاده باید از نظام آموزشی حذف شوند/ استعفای معلمان جنوبی و اشتغال در صنعت نفت

وزیر آموزش و پروش در نشست صمیمی با معلمین نمونه پس از شنیدن دغدغه‌های معلمین به مطرح کردن مشکلات فعلی ، محور فعالیت‌ها و اهداف این وزارت پرداخت.

به گزارش خبرنگار اجتماعی ایسکانیوز، روز شنبه۱۳ اردیبهشت علیرضا کاظمی، وزیر آموزش و پرورش،با معلمان نمونه از سراسر کشور به مناسبت گرامیداشت هفته معلم ملاقات کرد.

وزیر آموزش و پرورش بعد از تبریک گفتن هفته و روز معلم، حادثه تلخ انفجار بندر شهید رجایی را به حضار تسلیت گفت و به دغدغه‌های معلمان گوش داد.

معلم نمونه استان مازندران بعد از بیان نکاتی مثل سنخیت نداشتن حجم کتاب‌های درسی با زمان تدریس، آسیب‌زایی ارزشیابی به صورت توصیفی و موثر نبودن آموزش مجازی از وزیر خواست که به منظور بازدهی هر چه بیشتر آموزش این مشکلات مورد توجه قرار بگیرند و برای آن‌ها چاره اندیشی شود. او همچنان ضمن بیان اینکه سوالات طراحی شده چه در امتحانات نهایی و چه در کنکور فراتر از کتاب درسی هستند، خواستار واگذاری طراحی سوالات به آموزش و پروش شد.

در ادامه معلم نمونه استان خراسان رضوی از شرایط خاص آزمون استعداد درخشان در مقطع ششم ابتدایی گلایه کرد. او گفت: به جز سواد و سطح علمی دانش‌آموز عوامل متعدد دیگری بر این رقابت تاثیر گذار هستند؛ مثلا یکی از دانش‌آموزهای من که بسیار درس‌خوان بود و نمره خوبی هم داشت به دلیل حال بد جسمی نتوانست در این آزمون عملکرد خوبی داشته‌ باشد و به همین دلیل به مدت سه سال از تحصیل در مدارس تیزهوشان محروم شد. برای جلوگیری از پیش آمدن اتفاقات مشابه پیشنهاد من این است که به هر استانی چند سهمیه پذیرش استعداد درخشان در سال‌های هشتم و نهم داده شود تا اگر دانش‌آموزان امتحان ورودی سال ششم را خوب نداند، شانس دوباره‌ای برای ورود به مدارس تیزهوشان داشته باشند.

افت تحصیلی دانش‌آموزان در مقطع دوم ابتدایی

بعد از آن مدیر یکی از مدارس استان بوشهر در مورد افت تحصیلی دانش‌آموزان در مقطع دوم ابتدایی صحبت کرد. او گفت: یکی از مشکلاتی که در دوران تدریس و مدیریتم بسیار با آن برخورد کرده بودم و همچنان هم وجود دارد افت تحصیلی دانش‌آموزان طی رفتن از پایه اول ابتدایی به پایه دوم است.دلیلی که من به آن رسیدم آموزش ضعیف دروس در پایه اول ابتدایی به دلیل محتوای درسی زیاد است. به نظر من برای حل این مشکل بهتر است محتوای درسی پایه اول ابتدایی در دو سال تدریس شود و ما دو پایه اول مقدماتی و تکمیلی داشته باشیم. به منظور این امر می‌شود یا سال ششم را حذف کرد و زمان آن را به این کار اختصاص داد یا اینکه به تدریس در سال پیش‌دبستانی رسمیت بیشتری بخشید.

از استعفا دادن معلمان در منطقه جنوب و پیوستن به شرکت نفت

معلم نمونه بوشهر در ادامه مسئله جدیدی را مطرح کرد. او از استعفا دادن معلمان در منطقه جنوب و پیوستن آنان به شرکت نفت خبر داد. این معلم به این شکل توضیح داد: یکی از مشکلات ما ناتوانی در نگداشتن معلم است. بسیاری از معلمانی که برای کار به مناطق جنوبی به خصوص مناطق محروم‌تر می‌آیند به دلیل شرایط آب و هوایی و تناسب نداشتن حقوق و مزایا با سختی کار در این‌گونه مناطق خیلی زود از اینجا می‌روند یا بعضا با دیدن حقوق و مزایای کارکنان شرکت نفت از معلمی استعفا داده و برای کار به شرکت نفت می‌روند. به نظر می‌رسد این مشکل با اختصاص دادن امتیازات ویژه، قابل حل باشد.

حلقه‌های مفقود آموزش و پرورش ارتباط با صنعت

معلم نمونه دیگری که در هنرستانی در یکی از شهرستانهای استان اصفهان تدریس می‌کرد درمورد مشکلات خاص هنرستانی‌ها گفت: یکی از حلقه‌های مفقود آموزش و پرورش ارتباط با صنعت است. در حال حاضر درسی با عنوان کارآموزی در هنرستان‌ها وجود دارد که محتوای آن متناسب با هر رشته‌ای متفاوت است اما فایده چندانی ندارد و دانش‌آموزان نمی‌توانند کار عملی را به خوبی یاد بگیرند.

وی در ادامه پیشنهاد کرد به جای درس کارآموزی درس جدیدی ارائه شود که در آن دانش‌آموزان بتوانند یک روز در هفته را کارخانه‌ها و شرکت‌ها به صورت عملی آموزش ببینند و خواستار تغییر دروس پودمانی به پروژه‌ای، که دانش آموز در آن بر اساس پروژه نمره بگیرد نه امتحان، شد.

دیگر معلمان نیز کمبود امکانات آموزشی، محتوای درسی غیر جذاب، تفاوت نگذاشتن میان معلمان تک پایه و چند پایه و کمبود فضای آموزشی به خصوص برای دانش‌آموزان استثنائی را به عنوان مشکلات فعلی آموزش و پرورش عنوان کردند.

وزیرآموزش و پرورش بعد از شنیدن درد دل ‌ها و دغدغه‌های معلمان نمونه با بیان اینکه انتقادات و پیشنهادات خوبی مطرح شده و حتما آن‌ها را پیگیری خواهد کرد؛ درمورد تعلیم و تربیت گفت: سخت‌ترین کار در نظام هستی تربیت است. تربیت امر لطیف و حساسی است که به هیچ عنوان زور و اجبار در آن جایگاهی ندارد و به همین دلیل شما معلمین، سخت‌ترین کار را در نظام هستی دارید. کار شما انسان‌سازی است و انسان‌سازی چیزی فراتر از انتقال معلومات است. هر چه موفقیت در جامعه ببینم ماحصل کار معلمین است و از طرف دیگر هر چه بدی در جامعه ببینم به دلیل مغفول ماندن امر آموزش و تربیت است. مسئولیت شما، معلمین نمونه، از امروز بسیار سنگین‌تر از قبل خواهد بود زیرا شما باید الگویی باشید برای همه معلمان اطراف خودتان. درمورد مشکلاتی که وجود دارد هم به نظر من معلم کسی است که به تنهایی می‌تواند جای همه دغدغه‌ها را پر کند.

وی افزود: نگرانی فعلی ما این است که عملکرد درسی دانش‌آموزان خوب است اما نشانی از تاثیر علم و دانش در رفتار آنها مشاهده نمی‌شود. ما نباید فراموش کنیم که در نهاد آموزش و پرورش مسئولیتی فراتر از انتقال علم داریم. دانش باید موجب رفتار و درک متفاوت شود اما امروزه ما با یک برنامه‌ آموزشی خشک حفظیات محور روبه‌رو هستیم. اساسی‌ترین مشکل آموزش و پروش همین برنامه آموزشی است. ما باید برنامه درسی فعالیت محوری را به‌وجود بیاوریم تا به وسیله آن بتوانیم به یادگیری عمیق دست پیدا کنیم. مسائل اساسی ما اول از همه برنامه‌ درسی، دوم نیروی انسانی و در نهایت فضا و تجهیزات آموزشی است.

وی در ادامه گفت: معلم شئون بسیاری دارد که پایین‌ترین آن شان تعلیمی یعنی آموزش دادن و انتقال علم و بالاترین آن شان تربیتی است که موجب انسان‌سازی می‌شود.

کاظمی درمورد وضعیت آموزش و پرورش در سال گذشته گفت: سال ۱۴۰۳ یکی از بهترین سال‌های آموزش و پروش بود زیرا بلاخره در اولویت دولت قرار گرفت و به اصطلاح روی میز دولت آمد. باید به این مسئله توجه شود که آموزش و پرورش در طول دستگاه‌های دیگر نیست بلکه رکن، اساس و بنیادی‌ترین دستگاه کشور است. با اولویت داشتن آموزش و پرورش در دولت مشکلات معلمان به مرور زمان و خود به ‌خود حل خواهد شد.

وزیر آموزش‌و پرورش در ادامه درمورد محوریت فعالیت‌های این وزارت گفت: سند تحول بنیادین و اجرای آن محوری‌ترین برنامه ماست و روح این سند بر دو چیز حکم می‌کند: عدالت و کیفیت. پس برنامه‌اصلی ما توسعه عدالت همراه با ارتقا کیفیت در آموزش است.

وی بعد از توصیه‌های دلسوزانه به معلمان در نهایت گفت: شما باید ابتدا در کلاس و مدرسه خود، سپس در محیط پیرامون و شهر خود و بعد در کل کشور این دیدگاه‌ها را ترویج و توسعه دهید و نمونه و الگوی دیگر معلمان باشید.

درس‌های به‌روز مانند هوش مصنوعی را جایگزین کنید

یکی از معلمان نمونه در حاشیه نشست در گفت‌وگو با خبرنگار اجتماعی ایسکانیوز گفت: بزرگترین مشکل سیستم آموزشی کشور اول برنامه درسی یا همان کتاب‌های دانش‌آموزان و بعد کمبود یا حتی نبود معلم خوب است. من شخصا فارغ‌التحصیل تربیت معلم هستم. دو سال به صورت تمام ساعتی دوره دیدم؛ هم کارهای پرورشی انجام دادم هم تربیت بدنی، کارورزی رفتم، بهورزی رفتم، روش‌های تدریس را در مدارس سطح شهر و روستا اجرا کردم. به نظر من برای تربیت معلم خوب و کارا مسئولین باید درس‌های بلامصرف و بدون فایده را از برنامه درسی حذف کنند و درس‌های به‌روز مانند هوش مصنوعی را جایگزین کنند. یک سری از درس‌های عمومی حفظی هستند که فقط با یک هفته وقت گذاشتن می‌توان آن‌ها را تمام کرد و لازم نیست سه چهار ماه تدریس شوند.

این معلم نمونه ادامه داد: بزرگترین مشکل معلمان این است که نمی‌خواهند به‌روز شوند و در برابر تغییر از خود مقاومت نشان می‌دهند. اگر من معلم بخواهم به‌روز باشم هرچه بیشتر از فناوری‌های جدید در تدریس خودم استفاده کنم مسلما دانش‌آموز من پیشرفت می‌کند اما اگر همان روش قبلی و سنتی را پیش بگیرم مسلما دانش‌آموز و به صورت کلی آموزش پروش ما پیشرفت نخواهد کرد و راکد خواهد ماند.

خبرنگار: زینب خوانساری

انتهای پیام /

کد خبر: 1266522

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 0 + 0 =