لزوم کاهش حجم کتاب درسی مقطع ابتدایی

معلم نمونه کشوری گفت: از جمله مشکلات موجود در مقطع ابتدایی، حجم بالای کتاب‌های درسی و کاهش انگیزه‌ کودکان نسبت به مدرسه است. ما باید فضای مدرسه را برای آن‌ها دلنشین و جذاب کنیم، مدیران خلاقی داشته باشیم.

سیده سهیلا طاهری معلم نمونه کشوری از استان ایلام در گفت‌وگو با خبرنگار اجتماعی ایسکانیوز در رابطه با اهمیت نقش معلم درپرورش نسل جوان گفت: معلم امانت‌داری است که وظیفه پرورش انسان‌ها را بر عهده دارد، دانش‌آموزان‌ آینده‌سازان این سرزمین خواهند بود. وظیفه‌ ماست که افزون بر انتقال دانش، نسل جوان را به ارزش‌های اجتماعی، عاطفی و دینی نیز آراسته کنیم.

وی افزود: با توجه به نیازهای نوظهور نسل امروز ضروری‌ است که شیوه‌ها و روش‌های آموزشی خود را متحول کنیم. باید تلاش کنیم تا با ساده‌ترین ابزارها و امکانات، ‌خلاقیت را در کلاس جاری سازیم و از روش‌های نوین، فعال و مبتنی بر مشارکت بهره ببریم، ساده‌ترین امکانات می‌تواند بستری برای بروز خلاقیت باشد. بچه‌های امروز تا اندازه‌ای کم‌حوصله و بی‌انگیزه‌تر از نسل‌های پیشین هستند، از این رو ما باید به دنبال تحول و تغییر در حوزه آموزش باشیم.

طاهری با اشاره به اهمیت وجود امکانات در فرایند آموزشی کشور عنوان کرد: به باور من، نظام آموزشی کنونی کشور فرصت کافی برای بروز خلاقیت معلمان در کلاس‌ها را فراهم نمی‌کند. البته باید درنظر داشت که معلم حتی در تنگنای کمبود امکانات نیز می‌تواند خلاق باشد، اما طبیعتاً برای رشد و شکوفایی این استعداد نیازمند ابزار و پشتیبانی است. ما از دانش‌آموزان‌ انتظار پیشرفت و ترقی داریم، پس باید برای آنان و برای معلمان‌شان کلاس‌هایی مطلوب و محیطی مناسب فراهم کنیم. این حق طبیعی برای کودکان این سرزمین است.

وی در ادامه توضیح داد: در طول دوران تدریس خود با چالش‌های گوناگونی روبرو بوده‌ام. از مهم‌ترین آن‌ها می‌توان به کمبود تجهیزات اشاره کرد. در بسیاری از مواقع کوچک‌ترین امکانات را در اختیار نداشتیم، همچنین تراکم بالای کلاس‌ها یکی دیگر از دغدغه‌های اساسی معلمان و دانش‌آموزان است.

طاهری در ادامه بیان کرد: از دیگر مسائل و مشکلات در نظام آموزشی کشور محتوای کتاب‌های آموزشی است. انتظار می‌رود که محتوای کتاب‌های درسی جذاب‌تر و بیشتر مبتنی بر مهارت باشد. درسی داریم با عنوان «کار و فناوری» که در آن دانش‌آموزان پروژه‌هایی انجام می‌دهند. در این پروژه‌ها، با نهایت دقت و خلاقیت، نتایج ارزشمندی را ارائه می‌دهند. این نشان می‌دهد که کودکان ما توانمندند. ما باید نقش تسهیل‌گر و هدایت‌گر داشته باشیم و فضای کلاس را خلاقانه و شاد کنیم. حجم کتاب‌های درسی نیز باید کاهش یابد و بر مهارت‌محوری جایگزین آن شود. محفوظات سنگین برای دانش‌آموز ابتدایی آزاردهنده است. باید به فرزندانمان در کنار مطالب درسی مهارت‌های مهم وکابردی مانند مسئولیت پذیری، احترام، همدلی و قدردانی را در کنار مطالب درسی بیاموزیم.

معلم نمونه درباره اهمیت و حساسیت کار معلمان مقطع ابتدایی توضیح داد: معلمان مقطع ابتدایی بی‌تردید یکی از دشوارترین وظایف را بر عهده دارند، معلم ابتدایی باید همه‌فن‌حریف باشد. وظیفه تدریس تمامی دروس یک پایه تحصیلی به عهده یک معلم است. کودکان در مقطع ابتدایی از نظر عاطفی بسیار حساس‌تر از دیگر مقاطع تحصیلی هستند، اضطراب بیشتری دارند و این مقطع، آغاز جدایی‌شان از آغوش خانواده است، بنابراین باید با صبوری، دل‌سوزی و همراهی با آنان رفتار کرد. خانواده‌ها نیز باید در این مسیر همراه معلمان باشند.

طاهری در ادامه اظهار کرد: از جمله مشکلات موجود در مقطع ابتدایی، حجم بالای کتاب‌های درسی و کاهش انگیزه‌ کودکان نسبت به مدرسه است. ما باید فضای مدرسه را برای آن‌ها دلنشین و جذاب کنیم، مدیران خلاقی داشته باشیم و همچنین موفقیت‌ها و استعدادهای گوناگون کودکان در هر زمینه‌ای را ببینیم. نباید تنها دانش‌آموزانی که در ریاضی یا فارسی برترند، مورد تشویق قرار گیرند. همه‌ دانش‌آموزان در هر زمینه‌ای می‌توانند استعداد داشته باشند؛ از استعداد های هنری و دینی گرفته تا مهارت‌های اجتماعی، ما باید این استعدادها را شناسایی کرده و پرورش دهیم.

وی در ادامه توضیح داد: رتبه‌بندی معلمان مدتی‌ است که این طرح اجرا شده است. برخی معلمان به حق خود رسیده‌اند و برخی دیگر از اجرای آن ناراضی‌اند. اگر این طرح به‌درستی و با عدالت اجرا شود، بی‌گمان معلمان به حقوق خود خواهند رسید. آموزش و پرورش باید نگاهی دقیق‌تر و مهربانانه‌تری به وضعیت معیشتی معلمان داشته باشد. شغل معلمی، فراتر از یک حرفه‌ است. ما رسالتی عظیم بر دوش داریم و باید این تعهد را با جان و دل به انجام برسانیم.

طاهری درپایان گفت: در مورد مدارس ایلام نیز باید گفت که اگرچه برخی مدارس شهری امکانات نسبی دارند، اما مدارس دیگر، به‌ویژه در مناطق روستایی، شرایط نامناسبی دارند. تفاوت چشم‌گیری میان مدارس مناطق مختلف دیده می‌شود. در مجموع، مدارس ما در سراسر کشور آن‌گونه که باید، از ابزارها و فناوری‌های آموزشی برخوردار نیستند. ما انتظار داریم این وضعیت بهبود یابد، چراکه مدرسه خانه‌ دوم دانش‌آموزان است. دانش‌اموزان باید وارد فضایی ‌شوند که انگیزه و امید را در دلشان زنده کند.

خبرنگار: مهدیه امجدیان

انتهای پیام/

کد خبر: 1266843

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 0 + 0 =