اعتصاب کامیون‌داران؛ از  افزایش ۳۰ تا ۴۰ درصدی قیمت تره‌بار تا تضمین سوخت یارانه‌ای

اکبر یاوری، رئیس اتحادیه بارفروشان با بیان این‌که حمل بارهایی که از مسافت‌های طولانی تأمین می‌شدند، به دلیل مشکلات کامیون‌داران، با افزایش قیمت ۳۰ تا ۴۰ درصدی مواجه شد، گفت: به مدت سه روز، کرایه حمل‌ونقل افزایش یافت که این امر برای رانندگان خودروهای سبک‌تر مانند خاور و نیسان جذابیت ایجاد کرد و آن‌ها بارها را جابه‌جا کردند.

به گزارش خبرنگار سیاسی ایسکانیوز، پس از چند روز اعتصاب برخی کامیون‌داران سرانجام رئیس سازمان راهداری و حمل‌ونقل جاده‌ای روز گذشته اعلام کرد که طرح سه‌نرخی شدن گازوئیل فعلاً متوقف شده است.

بیشتر بخوانید؛

سه نرخی شدن گازوئیل؛ مقدمه گرانی بنزین است/ قاچاق سوخت در ایران رویکرد سیستمی دارد

رضا اکبری در این‌باره گفته است: «فعلاً برنامه‌ای برای سه‌نرخی شدن گازوئیل وجود ندارد و دولت قصد دارد پیش از هر اقدامی، با بازنگری در ضرایب و جدول قواعد توزیع سوخت، اطمینان حاصل کند که رانندگان به اندازه کافی سوخت با نرخ مصوب (۳۰۰ تومان) دریافت می‌کنند.»

این اظهارات در شرایطی مطرح می‌شود که این اعتراض صنفی، بخش قابل توجهی از ناوگان حمل‌ونقل جاده‌ای کشور را تحت تأثیر قرار داده است. سه‌نرخی شدن گازوئیل که در اواخر اردیبهشت‌ماه از سوی دولت چهاردهم به تصویب رسید، شامل سه سطح قیمت‌گذاری به شرح زیر است:

نرخ سهمیه‌ای: ۳۰۰ تومان برای هر لیتر، ویژه ناوگان حمل‌ونقل دارای بارنامه رسمی و بخش‌هایی همچون کشاورزی که عملکرد آن‌ها در سامانه‌های مرتبط شفاف ثبت شده است.

نرخ نیمه‌یارانه‌ای: برای مصرف مازاد تا سقف ۴۰ درصد بیش از سهمیه، با نرخی معادل ۵۰ درصد قیمت خرید گازوئیل از پالایشگاه‌ها (مبنای محاسبه: ۹۵ درصد نرخ فوب خلیج فارس و دلار نیمایی).

نرخ آزاد: برای مصارف خارج از سقف مجاز یا بدون مجوز، معادل قیمت کامل خرید از پالایشگاه‌ها که رقمی بین ۳۰,۰۰۰ تا ۴۲,۰۰۰ تومان در هر لیتر را شامل می‌شود.

کامیون‌داران چه خواسته‌ای دارند؟

پس از اعلام رسمی تصمیم دولت مبنی بر سه‌نرخی شدن قیمت گازوئیل، برخی کامیون‌داران به نشانه اعتراض به این مصوبه، دست از کار کشیده و وارد اعتصاب شدند. با این حال، موضوع قیمت سوخت تنها یکی از مسائل مورد اعتراض رانندگان است؛ آن‌ها گلایه‌هایی جدی نسبت به افزایش افسارگسیخته هزینه‌های جانبی همچون بیمه، تعمیرات و قطعات نیز دارند.

جلال موسوی، نایب‌رئیس انجمن کامیون‌داران، در گفت‌وگویی به صراحت سه مطالبه اصلی رانندگان را چنین برشمرد: «اول، مساله بیمه است. نرخ‌های جدید آن‌قدر بالا رفته که برای یک راننده بین‌شهری، پرداخت آن ممکن نیست. دوم، کرایه حمل است. در بهمن ‌ماه ۲۵درصد افزایش اعمال می‌شود، قرار است اردیبهشت ‌ماه هم افزایش مشابهی لحاظ شود، اما همان را هم متوقف می‌کنند. سومین مساله، امنیت جاده‌هاست. در برخی مسیرها، راننده امنیت ندارد. سنگ‌پرانی، سرقت و تهدید جانی همچنان وجود دارد. مسوولان قول می‌دهند شرایط بهتر می‌شود، اما وعده‌ها کافی نیست.»

فاطمه مهاجرانی، سخنگوی دولت، در واکنش به اعتصابات کامیون‌داران گفته است: «وزیر نفت در جلسه هیات دولت تاکید کرد که اگر کامیون داران در مسیر بارنامه الکترونیکی حرکت کنند هیچ‌گونه تغییر قیمتی در نرخ گازوئیل متوجه آنها نخواهد شد و با قیمت قبلی می‌توانند سوخت گیری کنند. افزایش قیمت وقتی اعمال می‌شود که کامیون داران خارج از مسیر بارنامه حرکت کنند.»

در کنار این موضع‌گیری، برخی مسئولان اجرایی وعده‌هایی برای بهبود شرایط ارائه داده‌اند. مهران قربانی، معاون حمل‌ونقل وزیر راه و شهرسازی، در همین خصوص عنوان کرد: «با پیگیری‌هایی که انجام شد و جلساتی که وزیر راه برگزار کردند خوشبختانه کار به این سمت پیش رفت که به زودی جدول قواعد سوخت متناسب با شرایط امروزی ناوگانی که رانندگان استفاده می‌کنند و لحاظ واقعیت‌های رانندگی اصلاح می‌شود.»

در این میان، مجلس شورای اسلامی نیز از همان روزهای ابتدایی اعتصاب کامیون‌داران، به موضوع ورود کرده و خواستار پیگیری سریع مطالبات صنفی شده است. محمدباقر قالیباف، رئیس مجلس در صحن علنی گفت: «با تصمیمات و اقدامات فوری و موثر به مشکلات کامیون داران رسیدگی شود.»

همچنین محمدرضا رضایی‌کوچی، رئیس کمیسیون عمران مجلس، طی نامه‌ای خطاب به وزیر صمت، وزیر راه و شهرسازی و فرمانده انتظامی کل کشور تأکید کرد:«همه دستگاه‌های مسئول باید تا پایان روز شنبه ۱۰ خرداد ۱۴۰۴ گزارش اقدامات خود را درباره حل مشکل کامیونداران بی‌کم‌وکاست به کمیسیون عمران ارائه دهند.»

در این نامه، رضایی‌کوچی سه مأموریت مشخص را برای نهادهای مرتبط تعیین کرده است؛ مأموریت‌هایی که هدف اصلی آن‌ها «ساماندهی نرخ کرایه، به‌روزرسانی الگوی مصرف سوخت و پیاده‌سازی مفاد قانون برنامه هفتم در حوزه حمل‌ونقل جاده‌ای» عنوان شده‌اند.

گرانی تره‌بار؛ نتیجه توقف کامیون‌داران

در روزهای اخیر آثار اقتصادی توقف ولو مقطعی در ناوگان حمل‌ونقل جاده‌ای، به‌ویژه در حوزه تأمین اقلام اساسی، به‌وضوح در بازار نمایان شده است. گزارش‌ها از میادین میوه و تره‌بار در نقاط مختلف کشور حاکی از افزایش قیمت چشمگیر برخی اقلام هستند؛ به‌گونه‌ای که در مواردی، نرخ میوه تا ۵۰ درصد رشد داشته است.

از سوی دیگر، انتشار ویدیوهایی در فضای مجازی نشان می‌دهد که بخش زیادی از محصولات کشاورزی به دلیل نبود وسایل حمل‌ونقل در مزارع باقی مانده‌اند و بخشی از آن‌ها نیز در معرض فساد قرار گرفته یا کاملاً خراب شده‌اند؛ مسئله‌ای که نه تنها کشاورزان را متضرر کرده بلکه زنجیره تأمین مواد غذایی را نیز با اختلال مواجه ساخته است.

در واکنش به این شرایط، بر اساس برخی کلیپ‌های منتشرشده در فضای مجازی، سپاه پاسداران با اعزام کامیون‌هایی به مناطق کشاورزی، به یاری کشاورزان شتافته و در حمل محصولات آن‌ها نقش‌آفرینی کرده است.

عادل نجف‌زاده، نماینده خوی دراین باره گفت: «ناوگان حمل‌ونقل کشور به دلیل عدم توجه در دهه‌های اخیر، نبود نوسازی و همچنین فقدان حمایت جدی از قشر زحمتکش رانندگان، در حال فروپاشی است. در حال حاضر تعداد زیادی از کامیون‌ها که سرمایه رانندگان و مردم ضعیف این کشور محسوب می‌شوند، پشت درهای گمرک دپو شده‌اند و متأسفانه در معرض مصادره توسط دولت ترکیه قرار گرفته‌اند. درخواست دارم در کوتاه‌ترین زمان ممکن، راهکار لازم برای ترخیص این کامیون‌ها و ورود آن‌ها به داخل کشور فراهم شود.»

اعتصابات به پایان رسیده است؟

درحالی‎که جلال موسوی نایب رئیس اتحادیه کامیون داران در واکنش به اعتصاب اخیر کامیون‌داران به ایسکانیوز گفته است: اعتصابات از روز پنج‌شنبه به پایان رسید و از آن روز رانندگان کم‌ کم شروع به بار گیری کردند و امروز تمام رانندگان درحل بارگیری هستند اما برخی از رسانه‌ها هنوز از تداوم توقف فعالیت کامیون‌داران در برخی نقاط خبر می‌دهند.

در ادامه گفتگو ایسکانیوز با ابراهیم نجفی نایب رئیس کمیسیون عمران و اکبر یاوری رئیس اتحادیه بارفروشان را می‌خوانید:

اعتصاب کامیون‌داران؛ از  افزایش ۳۰ تا ۴۰ درصدی قیمت تره‌بار تا تضمین سوخت یارانه‌ای

هر کامیون بر مبنای مسافت طی شده، سوخت دریافت خواهد کرد

ابراهیم نجفی درباره اقدامات مجلس برای رفع چالش‌های کامیون‌داران گفت: در آخرین جلسه برگزارشده موضوع تعیین میزان پیمایش کامیون‌ها توسط سازمان راهداری و حمل‌ونقل جاده‌ای مطرح شد. بر این اساس، هر کامیون‌دار که دارای بارنامه رسمی باشد، بر مبنای مسافت طی‌شده، سوخت یارانه‌ای دریافت خواهد کرد.

وی افزود: با توجه به افزایش میانگین سنی کامیون‌ها و عدم تحقق کامل برنامه‌های مربوط به واردات کامیون‌های جدید، مقرر شد وزارت صمت با در نظر گرفتن سن کامیون‌ها، سازوکاری برای تخصیص سوخت تدوین کند.

نجفی همچنین به اظهارات شرکت پخش فرآورده‌های نفتی اشاره کرد و گفت: این شرکت اعلام کرده است که در صورت پیمایش کامیون‌ها بر اساس بارنامه، هیچ مشکلی در تأمین سوخت یارانه‌ای وجود نخواهد داشت. با این حال، چالش اصلی زمانی بروز می‌کند که کامیون‌داران خارج از چارچوب بارنامه اقدام به حمل بار کنند. در چنین مواردی، دولت سوخت را به قیمت تمام‌شده پالایشگاه در اختیار آن‌ها قرار می‌دهد.

اقدام برخی کامیون‌داران مورد تأیید نیست

نایب رئیس کمیسیون عمران مجلس در ادامه گفت : اقدام برخی کامیون‌داران در حمل بار بدون بارنامه را نمی‌توان تأیید کرد. اگر کامیون‌داران مطالبات به‌حقی دارند وظیفه دولت و مجلس است که این مطالبات را با دقت بررسی و پیگیری کنند. اما پرسش اینجاست که چه اشکالی دارد کامیونی که در داخل کشور بار حمل می‌کند، بارنامه رسمی دریافت کند؟

نجفی افزود: ما به وزارت صمت تأکید کرده‌ایم که در خصوص تخصیص سوخت به کامیون‌داران بازنگری لازم را انجام دهد. در حال حاضر، هیچ چالشی از سوی وزارت صمت یا سازمان راهداری و حمل‌ونقل جاده‌ای وجود ندارد و اگر مشکلی نیز مطرح باشد، کمیسیون عمران تذکرات لازم را برای رفع آن ارائه کرده است.

نایب رئیس کمیسیون عمران پایان خاطرنشان کرد: با این حال، اگر کامیون‌داران مطالبات غیرمنطقی مطرح کنند و بخواهند خارج از چارچوب بارنامه پیمایش داشته باشند، دولت هیچ تعهدی برای تأمین سوخت یارانه‌ای نخواهد داشت.

صندوق بیمه محصولات کشاورزی برای جبران خسارت‌ پیش‌بینی شده است

این نماینده مجلس درباره وضعیت اعتصابات کامیون‌داران بیان کرد: به‌هیچ‌وجه اعتصابات گسترده‌ای به آن معنا که مطرح شده، وجود نداشت و این موضوع در برخی موارد بیش از حد بزرگ‌نمایی شده است. با ورود مجلس و دولت، مشکلات موجود به‌زودی مرتفع خواهد شد.

وی در پاسخ به پرسشی درباره خسارات وارده به برخی کشاورزان در این مدت، توضیح داد: صندوق بیمه محصولات کشاورزی برای جبران چنین خسارت‌هایی پیش‌بینی شده است. در صورتی که قصور از سوی دولت باشد، این صندوق موظف به جبران خسارات خواهد بود.

نجفی همچنین ادعای برخی رسانه‌ها مبنی بر اینکه توقف فعالیت تنها ۵ درصد از کامیون‌داران می‌تواند مانع جابه‌جایی روزانه ۷۰,۰۰۰ تن بار شود، گفت: خیر چنین خبری کذب است.

اعتصاب کامیون‌داران؛ از  افزایش ۳۰ تا ۴۰ درصدی قیمت تره‌بار تا تضمین سوخت یارانه‌ای

حمل بار مسافت‌های طولانی با افزایش ۳۰ تا ۴۰ درصدی قیمت مواجه شد

اکبر یاوری، رئیس اتحادیه بارفروشان در واکنش به تأثیر اعتصاب کامیون‌داران بر قیمت میوه اظهار داشت: قیمت میوه به هیچ وجه افزایش نیافت، زیرا عمده میوه‌ها از مناطق اطراف تهران تأمین می‌شود. در مواردی که افزایش قیمت مشاهده شد، دلیل آن نوبرانه بودن برخی میوه‌ها بود. با این حال حمل بارهایی که از مسافت‌های طولانی تأمین می‌شدند، به دلیل مشکلات کامیون‌داران، با افزایش قیمت ۳۰ تا ۴۰ درصدی مواجه شد که اکنون این شرایط به حالت عادی بازگشته است.

اکبری افزود: برخی محصولات مانند گوجه‌فرنگی، سیب‌زمینی، پیاز و هندوانه که از مناطق دوردست حمل می‌شوند، برای مدت کوتاهی با افزایش قیمت مواجه شدند. به مدت سه روز، کرایه حمل‌ونقل افزایش یافت که این امر برای رانندگان خودروهای سبک‌تر مانند خاور و نیسان جذابیت ایجاد کرد و آن‌ها بارها را جابه‌جا کردند. این اقدام باعث شد شرایط به سرعت بهبود یابد و اکنون کامیون‌ها به طور عادی در حال حمل بار هستند. در این بازه سه‌روزه، اگرچه قیمت برخی اقلام افزایش یافت، اما هیچ‌گونه کمبودی در بازار احساس نشد و شرایط در میدان تره‌بار کاملاً عادی و مطلوب است.

باید به نظرات و مطالبات رانندگان کامیون رسیدگی شود

اکبر یاوری، رئیس اتحادیه بارفروشان، در پاسخ به پرسشی درباره چگونگی حفظ زنجیره تأمین اقلام ضروری در زمان اعتصاب رانندگان کامیون گفت: باید به نظرات و مطالبات رانندگان کامیون که قشری زحمت‌کش هستند، توجه ویژه‌ای شود. ظاهراً بیمه این رانندگان که پیش‌تر یک میلیون تومان بوده، به سه میلیون تومان افزایش یافته است. همچنین، موضوع سه‌نرخی شدن قیمت گازوئیل مطرح شده بود که خوشبختانه این تصمیم لغو شد.

یاوری تأکید کرد: یکی از مسائل مهم میزان کمیسیون دریافتی است که در حال حاضر بسیار بالا بوده و به‌ویژه در حوزه کشاورزی نیاز به اصلاح دارد. این موضوع باید مورد توجه قرار گیرد تا زنجیره تأمین اقلام کشاورزی و اقتصادی به‌درستی حفظ شود.

اکبر یاوری، رئیس اتحادیه بارفروشان، در واکنش به ادعای برخی رسانه‌ها مبنی بر اینکه توقف فعالیت ۵ درصد کامیون‌ها منجر به عدم جابه‌جایی روزانه ۷۰,۰۰۰ تن بار می‌شود، اظهار داشت: این آمار باید از وزارت راه و شهرسازی استعلام و تأیید شود. تنها یک درصد از حمل‌ونقل جاده‌ای به محصولات کشاورزی اختصاص دارد.

انتهای‌پیام/

خبرنگار: علیرضا همتی بهار

کد خبر: 1269562

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 0 + 0 =