منصور میراحمدی، معاون فرهگی اسبق دانشگاه شهید بهشتی در گفتوگو با خبرنگار دانشگاه ایسکانیوز با مرور دوران ریاست دکتر محمدمهدی طهرانچی به تحولات چشمگیر در حوزه فرهنگی دانشگاه اشاره کرد و گفت: یکی از مهمترین ویژگیهای مدیریت شهید طهرانچی توجه ویژه و ساختاریافته به مقوله فرهنگ در کنار آموزش و پژوهش بود.
میراحمدی بیان کرد: ایشان با نگاهی فراتر از مدیریت سنتی، فرهنگ را بهعنوان یکی از ارکان اصلی دانشگاه در کنار آموزش و پژوهش تعریف کردند. این نگاه موجب شد حوزه فرهنگ نه صرفاً بهعنوان فعالیتی جانبی، بلکه بهمثابه یک مؤلفه راهبردی در تصمیمسازیها و سیاستگذاریهای کلان دانشگاه جایگاه پیدا کند.
وی با اشاره به اینکه شهید طهرانچی با نگاهی راهبردی به ساختار دانشگاه، بر این باور بود که نظام دانشگاهی باید بر سه رکن اصلی استوار باشد تصریح کرد: سه رکن آموزش، پژوهش و فرهنگ از اساسیترین رکنهای دانشگاه است که باید از فرهنگ بهعنوان یک رکن اصلی در سیاستگذاریها و برنامههای دانشگاهی جایگاه یابد. این رویکرد منجر به شکلگیری نگاهی تازه نسبت به مقوله فرهنگ در دانشگاه شهید بهشتی شد و زمینهساز توجه ویژه و سازمانیافته به فعالیتهای فرهنگی گردید.
معاون فرهگی اسبق دانشگاه شهید بهشتی به نکات برجسته ای از شهید طهرانچی که تقویت آموزشهای فرهنگی مکمل بود، خاطر نشان کرد: دانشگاه تنها نباید بر آموزشهای رسمی و فعالیتهای پژوهشی متمرکز باشد. ایشان معتقد بود دانشجو برای ورود مؤثر به جامعه نیازمند مهارتها و دانشی فراتر از واحدهای درسی است. به همین دلیل، آموزشهای فرهنگی تکمیلی را بهگونهای طراحی کردیم که توانمندیهای اجتماعی، اخلاقی و هویتی دانشجویان را تقویت کند.
وی ادامه داد: این سیاست باعث شد فرهنگ در کنار آموزش و پژوهش، در ردیف اصلیترین مأموریتهای دانشگاه قرار گیرد؛ امری که در برنامهریزیها، بودجهبندیها و ساختار مدیریتی نیز بازتاب یافت. در همین راستا، بسیاری از فعالیتهای فرهنگی دانشگاه شهید بهشتی از قالبهای نمادین و تشریفاتی خارج شد و به سمت نهادینهسازی و اثربخشی بیشتر حرکت کرد.
میراحمدی توضیح داد: تجربه این دوره، الگویی موفق از مدیریت فرهنگی در دانشگاههای کشور به شمار میرود؛ الگویی که میتواند الهامبخش سیاستگذاران حوزه آموزش عالی برای بازتعریف نقش فرهنگ در زیست دانشگاهی باشد.
طرح یک دانشجو، یک مهارت
وی در مورد برنامههای مؤثری که با رویکرد فرهنگی شهید طهرانچی در دانشگاه شهید بهشتی طراحی شد، گفت: طرح «یک دانشجو، یک مهارت» بود؛ برنامهای که با هدف توانمندسازی عملی دانشجویان در کنار آموزشهای تخصصی دانشگاهی شکل گرفت و همچنان نیز ادامه دارد.
میراحمدی درباره جزئیات این طرح توضیح داد: بر اساس این نگاه، هر دانشجو باید هنگام فارغالتحصیلی، علاوه بر دانش آکادمیک، یک مهارت عملی مرتبط با رشته تحصیلی خود را نیز کسب کرده باشد. در این راستا، مجموعهای از دورههای مهارتی متناسب با رشتههای مختلف دانشگاهی طراحی شد که با همکاری سازمان آموزش فنی و حرفهای کشور به اجرا درآمد و در پایان نیز مدارک رسمی مهارتی به دانشجویان اعطا میشد. این برنامه با استقبال گسترده دانشجویان مواجه شد و بهعنوان گامی مؤثر در پیوند دانشگاه با نیازهای واقعی جامعه و تقویت کارآمدی فارغالتحصیلان شناخته میشود.
تشکیل و گسترش شوراهای فرهنگی
معاون فرهگی اسبق دانشگاه شهید بهشتی تاکید کرد: یکی دیگر از اقدامات مهم در دوره مدیریت دکتر طهرانچی، تشکیل و گسترش شوراهای فرهنگی در واحدهای مختلف دانشگاه شهید بهشتی بود. بر اساس رویکرد ویژهای که به فرهنگ دانشگاهی وجود داشت، علاوه بر شورای فرهنگی مرکزی، در تمامی دانشکدهها و پژوهشکدهها شوراهای فرهنگی مستقل تشکیل شد.
میراحمدی با اشاره به نقش این شوراها توضیح داد: این ساختار سبب شد مسائل فرهنگی دانشگاه به شکل منسجمتر و موثرتری بررسی شود. شوراهای فرهنگی با حضور دبیران و نمایندگان واحدهای مختلف، به طور مرتب موضوعات و چالشهای فرهنگی را مورد بحث قرار میدادند و تلاش میکردند بسیاری از پروندهها و اختلافات پیش از رسیدن به مراحل انضباطی، در همین شوراها به صورت فرهنگی و راهبردی حل و فصل شود.
وی افزود: این روند موجب کاهش قابل توجه پروندههای انضباطی شده و بسیاری از مشکلات بهصورت مسالمتآمیز و در چارچوب فرهنگی دانشگاه مرتفع گردید. به گفته میراحمدی، این اقدام، نمونهای موفق از مدیریت مبتنی بر فرهنگ در دانشگاه بود که به حفظ آرامش و همبستگی دانشجویی کمک شایانی کرد.
انتقال مرکز مشاوره دانشگاه به معاونت فرهنگی
میراحمدی بیان کرد: از دیگر برنامههای مهم، انتقال مرکز مشاوره دانشگاه به معاونت فرهنگی بود. اگرچه مرکز مشاوره در بسیاری از دانشگاهها معمولاً زیر نظر معاونت دانشجویی فعالیت میکند، اما در دانشگاه شهید بهشتی با رویکرد ویژه به فرهنگ، این مرکز به معاونت فرهنگی واگذار شد تا به شکل مؤثرتری در خدمت دانشجویان قرار گیرد.
میراحمدی با اشاره به اهمیت این تغییر گفت: مرکز مشاوره نقش کلیدی در پیشگیری از مشکلات تحصیلی و اجتماعی دانشجویان ایفا میکند و با این اقدام، قبل از آنکه پروندهای به کمیسیون موارد خاص برسد، تدابیر مشاورهای لازم پیشبینی و اجرایی میشد.
وی افزود: فعالسازی این مرکز مشاوره باعث شد بسیاری از مشکلات دانشجویان بهموقع شناسایی و پیگیری شود و در نتیجه، روند رسیدگی به مسائل دانشجویی با رویکردی پیشگیرانه و فرهنگی پیش برود.
اعتماد به نفس مدیریتی و ترویج روحیه خلاقیت
میراحمدی نخستین ویژگی مدیریتی دکتر طهرانچی را اعتماد به نفس بالا عنوان کرد و گفت: ایشان از روحیه بالای اعتماد به نفس برخوردار بودند و این ویژگی را به مدیران زیرمجموعه نیز منتقل میکردند. همین امر سبب میشد فضای دانشگاه، بهویژه در حوزه فرهنگی، به سمت نوآوری و خلاقیت در حل مسائل حرکت کند. در مدتی که در خدمت ایشان بودم، این نگاه کاملاً محسوس بود.
پیگیری مستمر و رصد دقیق مسائل دانشگاهی
در ادامه، وی به پیگیری مستمر رئیس دانشگاه نسبت به موضوعات اجرایی اشاره کرد و گفت:شهید طهرانچی مسائل دانشگاه را با دقت بالا رصد میکردند و شخصاً پیگیر حل مشکلات بودند. از معاونان انتظار داشتند هر مسئلهای را بهطور کامل بررسی کرده و روند پیشرفت آن را گزارش دهند. این سبک مدیریتی باعث شده بود همه مدیران احساس کنند در یک فضای فعال، هدفمند و پاسخگو مشغول به کار هستند.
تفویض اختیار همراه با مطالبهگری هدفمند
میراحمدی درباره تعامل حرفهای دکتر طهرانچی با مدیران نیز گفت: از ویژگیهای ممتاز ایشان، تفویض اختیار توأم با مطالبهگری بود. ضمن آنکه به نظرات کارشناسی توجه ویژه داشتند و اختیارات را واگذار میکردند، اما همزمان بهصورت منظم پیگیر نتایج اقدامات بودند. ما بهعنوان معاون، هم از آزادی عمل برخوردار بودیم و هم مسئولیتپذیری بالا را تجربه میکردیم. جلسات هفتگی منظمی نیز با ایشان داشتیم که به حل موانع احتمالی کمک شایانی میکرد.
رابطه انسانی، محترمانه و صمیمی با بدنه مدیریتی دانشگاه
میراحمدی به بُعد انسانی سبک مدیریتی دکتر طهرانچی اشاره کرد و اظهار کرد: با وجود اینکه پیش از انتصاب ایشان آشنایی نزدیکی نداشتم، اما از همان ابتدای همکاری، نوع تعاملشان توأم با احترام، محبت و فضای صمیمی بود. این روحیه سبب میشد که مدیران احساس تعلق و همدلی داشته باشند و همکاریها با انسجام و آرامش پیش برود. همین فضای انسانی باعث تسهیل بسیاری از فرآیندها و تصمیمگیریها شد.
مدیریتی معطوف به رشد، نه رضایت از وضع موجود
میراحمدی با اشاره به رویکرد مدیریتی دکتر طهرانچی گفت: ایشان هیچگاه به وضع موجود راضی نبودند و همیشه انتظار داشتند که دانشگاه پیشرفت کند و وضعیت ارتقا یابد. نگاه ایشان به آینده و افقی بلندمدت بود و هرگز در وضعیت کنونی متوقف نمیشدند. این نگاه راهبردی موجب میشد خودشان و مدیران دانشگاه همواره در تلاش برای رسیدن به اهداف عالی باشند و از توقف و قناعت به وضع موجود دوری کنند. به نظر من این نکته یکی از ویژگیهای ممتاز مدیریتی شهید طهرانچی بود؛ اینکه هیچگاه به وضعیت حال حاضر قانع نبودند و همواره در پی رشد و تحول بودند.
وی در پاسخ به این سوال که چه درسی میتوان از سبک مدیریتی ایشان برای نسل جوان گرفت، تاکید کرد: اگر بخواهیم از سبک مدیریتی شهید طهرانچی درس بگیریم، باید بدانیم که همواره باید در تلاش و کوشش باشیم و به نقطه آرمانی نزدیک شویم. نباید به وضعیت موجود بسنده کنیم و نگاه راهبردی را در برنامههای خود دنبال کنیم.
مرجعیت کارشناسی، حمایت آشکار و نقد صادقانه
میراحمدی به ویژگیهای اخلاقی شهید طهرانچی اشاره کرد: یکی از نکات برجسته اخلاقی ایشان این بود که در مواجهه با مسائل فرهنگی دانشگاه همواره مرجعیت معاونت فرهنگی را حفظ میکردند. اگر دانشجویان، اساتید یا کارکنان سوال یا نقدی داشتند، ایشان سعی میکردند بدون مداخله مستقیم، افراد را به مسئولان مربوطه ارجاع دهند و در جلسات خصوصی، شفاف و صریح درباره مشکلات صحبت میکردند و مطالبهگری میکردند. این تعادل میان حمایت علنی و انتقاد خصوصی یکی از ویژگیهای مثبت ایشان بود.
میراحمدی در پایان گفت:شهید طهرانچی شخصیتی چند بعدی بود؛ هم از نظر علمی، هم پژوهشی و هم اخلاقی و فرهنگی جزو برجستهترین شخصیتهای ما بودند. از دست دادن ایشان ضایعه بزرگی برای جامعه بود، اما امیدواریم با درس گرفتن از راه ایشان، جامعه ما مسیر پیشرفت را با قدرت بیشتری ادامه دهد و شاهد اقتدار روزافزون کشور باشیم.
انتهای پیام/
نظر شما