به گزارش گروه اجتماعی ایسکانیوز، آیین بهرهبرداری از ۲۰۱ دستگاه اتوبوس برقی و افتتاح ۲ ایستگاه شارژ برقی قورخانه و هنگام (فاز شمالی)، صبح امروز -شنبه ۲۹ شهریورماه ۱۴۰۴- در قالب یکصد و هشتاد و نهمین پویش امید و افتخار با حضور علیرضا زاکانی شهردار تهران، محسن هرمزی معاون حمل و نقل و ترافیک شهرداری تهران، احمد قیومی مدیرعامل شرکت واحد اتوبوسرانی تهران و حومه، مهدی چمران رییس شورای ششم و جمعی از اعضای شورای اسلامی شهر تهران و مدیران شهری برگزار شد.
در ابتدای این مراسم احمد قیومی، مدیرعامل شرکت واحد اتوبوسرانی تهران و حومه با بیان اینکه ناوگان اتوبوسرانی روزانه با یک میلیون نفر جا به جایی به شهروندان خدمت رسانی می کند، اظهار کرد: در راستای تقویت ناوگان حمل و نقل عمومی شهر تهران که بخش بزرگی از آن بر دوش اتوبوسرانی است و با توجه به فرسودگی ناوگان با دستور شهردار تهران و همکاری های شورای شهر اتوبوس های جدید در این دوره وارد ناوگان شد و چهره شهر را تغییر داد.
وی با بیان اینکه امروز فاز دوم پروژه مهم برقی سازی اتوبوسرانی تهران را افتتاح می کنیم، عنوان کرد: در فاز یک ۱۸۹ دستگاه اتوبوس تمام برقی به کارگیری شد. با توجه به اینکه تاکید ویژه شهرداری تهران کاهش آلودگی صوتی و آلودگی هواست، این ۱۸۹ دستگاه در ۱۱ خط با اولویت هسته مرکزی پایتخت به کارگرفته شد.
قیومی با تاکید بر اینکه از امروز ۲۰۱ دستگاه دیگر در ۱۷ خط با همان اولویت سابق به کارگیری خواهد شد، خاطرنشان کرد: جمعا ۳۹۰ اتوبوس در هسته مرکزی تهران به کار گرفته خواهد شد که این تعداد ۵۰ درصد ناوگان هسته مرکزی پایتخت است.
مدیرعامل شرکت واحد اتوبوسرانی بیان کرد: در فاز سوم با اضافه کردن ۱۱۰ دستگاه به هدف نزدیک خواهیم شد. هدف نهایی ورود ۲۵۰۰ دستگاه نو به ناوگان است. البته قراردادهای داخلی نیز به قوت خود باقی است. بار اصلی یک میلیون و پانصد هزار مسافر البته اغلب بر دوش خطوط تندرو است. تا پایان پاییز طی دو مرحله ۴۰۰ دستگاه اتوبوس BRT وارد خطوط میشود. با ایجاد خطوط و تقویت ناوگان در تلاشیم که در ابتدای مهرماه که ۲۰ تا ۳۰ درصد بار ترافیکی افزایش پیدا میکند، بتوانیم خدمات رسانی بهتری داشته باشیم.
در ادامه محسن هرمزی، معاون حمل و نقل و ترافیک شهرداری تهران در این آیین اظهار کرد: همه زحمت معاونت حمل و نقل طی این ایام بر دوش شورا بود. همه اعضای شورا زحمت زیادی در این حوزه کشیدند و اگر حمایت شورا نبود این اتفاق ها نمی افتاد.
وی با بیان اینکه ۱۸۰۹ دستگاه اتوبوس تا امروز نوسازی شده و تا پایان پاییز ۱۳۵۸ دستگاه دیگر به این عدد اضافه خواهد شد، گفت: در حوزه بازسازی نیز ۵۸۸ دستگاه اتوبوس در این دوره بازسازی شده و تا پایان سال ۳۲۷ دستگاه دیگر نیز بازسازی میشود.
هرمزی خاطرنشان کرد: نهضت برقی سازی ناوگان نیز از دیگر دستاوردهای این دوره است که با پیمانکاران شایسته ای مانند مپنا و دانشگاه شریف ایستگاه های شارژ ساخته شد. امروز ۲ ایستگاه مهم شارژ بهره برداری می شود.
معاون شهردار تهران با تاکید بر اینکه خودروهای شخصی هم می توانند از این ایستگاه های شارژ استفاده کنند، عنوان کرد: ۵۰ درصد خطوط محوری تهران با ناوگان برقی نوسازی شدند و مسئله هوای پاک با تدبیر شهردار و شورا پیگیری شده است. تاکسی های برقی نیز با کمک دولت ۲۷۵۲ دستگاه نوسازی شد و هفته گذشته اولین پلاک تاکسی صادر شد.
وی با اشاره به اقدامات در حوزه مترو تصریح کرد: در این دوره مدیریت شهری ۳۹ کیلومتر و ۱۹ ایستگاه احداث شده است. ایستگاه مریم مقدس و سرباز از خط ۶ و ایستگاه ورزشگاه تختی از خط ۷ هم بزودی اضافه خواهد شد و پروند خطوط ۷گانه تکمیل خواهد شد.
هرمزی با بیان اینکه با حمایت شورا و شهردار قرارداد احداث خطوط جدید نیز بسته شده است، گفت: عملیات عمرانی در خط ۱۰ شروع شده است. تجهیز کارگاه خط ۸ و ۹ آغاز شده و در آبان ماه امکان انتقال TBM وجود دارد.
معاون شهردار تهران همچنین خاطرنشان کرد: در این دوره به اندازه ۲۵ سال اخیر یعنی برای ۱۰۷۱ دستگاه واگن قرارداد بستیم. رام اول را در بهمن ماه تحویل خواهیم کرد. از هفته آینده یکی از رام های واگن ملی وارد خطوط خواهد شد. تست ART نیز انجام شد و ورود اتوبوس های ۲۶ متری در دست بررسی است.
در ادامهمراسمچمران رییس شورای ششم نیز با بیان اینکه مرتب صحبت از تشویق استفاده مردم از وسایل نقلیه عمومی است، گفت: البته باید این وسیله ها به صورت کافی در اختیار مردم باشد و اگر نباشد عملیاتی نخواهد شد. وقتی اتوبوس نیست مردم به اتوموبیل شخصی خود پناه میبرند.
وی با تاکید بر اینکه آنچه پیش بینی شده بیش از چیزی است که هم اکنون داریم و اگر سیستم اداری به موقع حرکت می کرد الان حدود ۲۰۰۰ دستگاه اتوبوس داشتیم و واگن های قطار وارد شده بودند، اظهار کرد: ورود واگن ها به خاطر کندی سیستم اداری و اجرایی کشور با تاخیر مواجه شد. گفتند که واگن ها در سالن رنگ است ولی باید ته دل خود باز هم نگران باشیم.
چمران با بیان اینکه تلاش بر این است که هم اتوبوس و هم واگن ها را خود در داخل بسازیم، گفت: ساخت اینها برای ما عملی است و امیدوارم زمانی برسد که همه این موارد به دست کارگران ایرانی ساخته بشود.
علیرضا زاکانی شهردار تهران در این مراسم اظهار کرد: مقدمات مسیر تغییر شرایط در شهر فراهم شده و مشکلی که مردم نسبت به آن گلایه داشتند و دارند یعنی آلودگی هوا و ترافیک مورد عنایت شورا قرار گرفت؛ بیشترین اعتبار برای این بخش گذاشته شد و امسال قریب به ۵۰ درصد اعتبار برای دو حوزه حمل و نقل و عمران است.
وی تصریح کرد: هدف گذاری جدی در توسعه ارائه خدماتی مانند مترو انجام شده است. تا آبان ماه کلیه خطوط ۷گانه تکمیل میشود؛ البته بخش توسعه ای خطوط همچنان ادامه دارد. آنچه به عنوان خطوط موجود بود، تکمیل شد و خطوط جدید نیز شروع شد.
زاکانی ادامه داد: شروع ۴ خط جدید و تکمیل خط ۴ و ۶ کمک می کند تا بستر خدمت در حوزه مترو گسترش پیدا کند. ۱۱۸۱ واگن در شهر به خدمت گرفته شده که وظیفه جدی ما بازسازی اینهاست. ۱۱۸۴ واگن نیز قرارداد بسته ایم که ۱۱۳ واگن آن ملی است که با توجه به ظرفیت های جهاد دانشگاهی، مپنا، شهرداری و بخش خصوصی ساخته میشود. ۸۵ درصد تولید داخل هستند. ۸ واگن در خطوط قرار دارد و ۱۴ واگن هفته آینده و مابقی آن به سرعت در مسیر تولید قرار گرفته است.
شهردار تهران با بیان اینکه از دولت شهید رئیسی به نیکی برای هموار کردن مسیر قرارداد واگن های چینی یاد میکنم؛ زیرا این موضوع ۶ سال بر زمین مانده بود، ادامه داد: ۱۰۷۱ واگن هم خارجی است که طی ۱۲ رام (۸۴ واگن) وارد میشود. به طوری که طبق قولی که داده اند، بناست نخستین رام بهمن ماه تحویل شهرداری بشود. مابقی به صورت جدا وارد کشور می شود و مونتاژ خواهد شد.
وی گفت: اگر تعداد اتوبوس ها را با ابتدای دوره مقایسه کنیم، ۱۸۸۰ اتوبوس در ابتدا تحویل داده شده بود که ۸۶۰ دستگاه شاغل شهری بود. اما امروز ۵۰۰ دستگاه اتوبوس بازسازی شده و ۱۸۰۹ دستگاه اتوبوس جدید وارد خطوط شده است. قرارداد ۷۰۰۰ اتوبوس هم بسته شده است که عمده آن معطوف به قراردادهای داخلی است. ۲۹۰۰ دستگاه نیز خارجی است؛ ۴۰۰ دستگاه دو کابین و الباقی تک کابین. امیدواریم که تا نوروز سال آینده ۲۵۰۰ اتوبوس از محل قراردادهای داخلی تحویل داده شود.
زاکانی با بیان اینکه اتوبوس های خارجی نیز بناست تا نوروز سال آینده به کشور تحویل داده بشود؛ عنوان کرد: همکاری طرف چینی باعث شد که تولید اتوبوس ها را در داخل داشته باشیم و این خدمت را برای تهران و سایر شهرها توسعه بدهیم. تاکسیهای برقی نیز در حال پلاک گذاری هستند. هفته آینده به تدریج تاکسیهای برقی و اولین رام قطار ملی وارد خطوط میشوند.
شهردار تهران ادامه داد: این اقدامات پاسخی به مطالبه کاهش ترافیک و آلودگی هواست. امیدواریم این مسیری که وجود دارد را طوری دنبال کنیم که ظرفیت های حمل و نقل تهران ۲ برابر بشود که افقی بزرگ برای شهر است.
زاکانی با بیان اینکه روزانه ۴ میلیون نفر مسافر از شهرهای پیرامون وارد تهران میشوند، تاکید کرد: دو خط اکسپرس مترو را در نظر گرفتیم که از شمال شرق به جنوب غرب و از شمال غرب به جنوب شرق متصل میشوند. تامین منابع آن از طریق دولت انجام خواهد گرفت که کشیدن این خطوط ظرفیت بالایی را ایجاد میکند. این خطوط امکانی ایجاد میکند که شرایط رفت و آمد به تهران را تسهیل کنیم.
وی در پایان گفت: اگر شهدای ما عبارت «ما میتوانیم» را برای ما آنگونه توصیف کردند که دشمن در هیچ جنگی به مقصود خود نرسید، این تفکر در هر نقطه از کشور می تواند منشا تحول باشد. امروز بیش از هر روزی نیازمند این هستیم که تفکر بسیجی و کار و خدمت برای مردم را در پیش بگیریم.
نظر شما