به گزارش خبرنگار بینالملل ایسکانیوز، در آستانه برگزاری هشتادمین نشست سالانه مجمع عمومی سازمان ملل متحد، سفر رئیسجمهور، وزیر امور خارجه و هیئت همراه ایرانی به نیویورک در شرایطی انجام میشود که فضای روابط خارجی کشور متاثر از زیدهخواهی کشورهای غربی و تلاش برای به انزوا کشیدن اران قرار گرفته است. همزمان با تشدید فشارهای اروپا برای فعالسازی مکانیسم موسوم به «ماشه» و اعمال محدودیتهای بیشتر علیه تهران، دستگاه دیپلماسی نیز تلاش میکند با استفاده از ظرفیتهای در دسترس خود در حوزه سیاسی و دیپلماتیک در عرصه بینالمللی اقدامات دشمنان را خنثی کند.
بیشتر بخوانید:
تضعیف ایران در برابر اسرائیل هدف اصلی اروپاییها/ تهران میتواند سیاست بازدارندگی هستهای در پیش بگیرد
در این میان، ایالات متحده نیز تلاش دارد با بهرهگیری از تمام ظرفیتهای سیاسی، اقتصادی و رسانهای خود، ایران را به پذیرش مطالبات یکجانبه وادار سازد. از سوی دیگر، رژیم صهیونیستی نیز با تشدید اقدامات خصمانه، هدف اصلی خود را وارد آوردن ضربات راهبردی به توانمندیهای جمهوری اسلامی ایران قرار داده است؛ تلاشهایی که در هماهنگی با سیاستهای واشنگتن و برخی پایتختهای اروپایی دنبال میشود.
همزمان، در داخل کشور تقابل دو دیدگاه در حوزه سیاست خارجی مجددا تشدید شده و هر یک به نقد طرف مقابل میپردازند و رویکردهای متفاوتی نسبت به نحوه مواجهه با غرب ارائه میدهند. بخشی از جریانهای سیاسی بر این باورند که برای کاهش سطح تنش باید امتیازات بیشتری به طرفهای غربی ارائه شود، اما منتقدان این دیدگاه هشدار میدهند که تجربه برجام نشان داد هر اندازه امتیاز بیشتری داده شود، غرب پا را فراتر گذاشته و مطالبات تازهای را مطرح خواهد کرد.
تردیدی نیست که هرگونه حضور دیپلماتیک مقامات ایرانی در نشستهای بینالمللی فرصتی دفاع از منافع ملی و خنثیسازی تهدیدات دشمنان خواهد بود اما تجربه مذکرات هستهای غیرمستقیم با آمریکا نشان داد که طرف مقابل صرفا به دنبال تضعیف و حتی نابودی ایران است و به چیزی کمتر از آن قائل نیست. در چنین شرایط گفتگوی مستقیم با آمریکا که مطالبه برخی طیفهای تندروی داخلی است، نه تنها منافع ملی را تامین نمیکند، حتی موجب تحقیر عزت ملی نیز خواهد شد.
دکتر یوسف عزیزی –تحلیلگر مسائل بین الملل- در گفتگو با ایسکانیوز به سوالاتی در مورد تحولات بین الملی حول ایران و همچنین سفر رئیس جمهور به نیویورک پاسخ داد.
از نظر این کارشناس مسائل بین الملل، غرب رویکرد مطلوب تلآویو در قبال ایران را در پیش گرفته و در حال پیادهسازی خواستههای حداکثری اسرائیل هستند که متاثر از قدرت و نفوذ لابی رژیم صهیونیستی بر تصمیمگیرندگان اروپایی و همچنین عدم استقلال سیاسی کشورهای این قاره است.
عزیزی با بیان اینکه احتمالا حتمی برجام و مذاکرات پیش از آن نیز بخشی از برنامه پلکانی غرب برای تحمیل خواستههای حداکثری خود در قبال ایران بوده اظهار کرد: در حال حاضر لابی اسرائیلی کشورهای غربی را متقاعد کرده که ایران در ضعیفترین حالت خود قرار دارد، بازدارندگی منطقهای خود را از دست داده، از نظر اقتصادی اوضاع مطلوبی ندارد، از نظر اعتماد عمومی داخلی با چالش مواجه شده و بنابراین، احتمال پذیرش خواستههای حداکثری دیکته شده از سوی تلآویو توسط حکومت ایران وجود دارد.
به اعتقاد یوسف عزیزی، خواسته اسرائیل وجود دولتهای بیثبات، شکننده و حکومتهای ضعیف در منطقه است که وابستگی اقتصادی، نظامی، سیاسی ۱۰۰ درصدی به نظام تصمیمگیری آمریکا و اسرائیل داشته باشند.
هستهای را هم تعطیل کنیم تحریمها برداشته نمیشود!
وی با اشاره به اینکه اکنون غرب نه تنها در حوزه هستهای بلکه در سایر حوزهها از جمله موشکی خواستههای حداکثری از ایران دارد، گفت: پس از اینکه ایران کنارگذاشتن توانمندی صلح آمیز هستهای خود را بپذیرد و کارت بازی در این حوزه را از دست دهد، بلافاصله پرونده از بین بردن قدرت موشکی و سایر موضوعات روی میز قرار خواهد گرفت؛ زیرا اروپاییها و آمریکا به هیچ وجه حاضر نیستند اهرمهای فشار خود را از روی ایران را از بین ببرند و صرفا به دنبال تمدید آن هستند که مکانیسم ماشه یکی از مصادیق آن میتواند باشد.
این کارشناس مسائل بین الملل تاکید کرد: حتی اگر ایران برنامه هستهای خود را تعطیل کند، تحریمها لغو نخواهد شد و دلیلش این است که نظام تحریمهای علیه ایران به قدری پیچیده و با لیبلهای مختلف طراحی شده که به راحتی قابل از بین رفتن نیست و حتی اگر تحریمهای هستهای ایران به طور کامل لغو شود، تحول اقتصادی چشمگیری رخ نخواهد داد.
توانایی روسیه و چین برای ایجاد اختلال در مکانیسم ماشه
وی در پاسخ به اینکه ایران برای افزایش قدرت بازدارندگی خود چه اقداماتی در مقابل زیاده خواهیهای کشورهای اروپایی باید انجام دهد، تصریح کرد: باید مراودات در حوزههای سیاسی، اقتصادی و استراتژیکی با چین و روسیه به عنوان دو عضو دائم شورای امنیت سازمان ملل که مخالف اقدامات آمریکا هم بودند، افزایش چشمگیری داشته باشد؛ زیرا این عضو دائم میتوانند در اجرای مکانیسم ماشه اختلال ایجاد کنند.
عزیزی خاطر نشان کرد: اجرای مکانیسم ماشه مستلزم تشکیل کمیتههای جدید و بررسیهای متعددی است که روسیه و چین به عنوان اعضای دائم میتوانند جلوی آن را بگیرند و مکانیسم ماشه را صرفا به یک مسئله روی کاغذ تبدیل کنند و از همین طریق بار عملیات روانی آن را به صورت کامل از بین ببرند.
وی با یادآوری نامه مشترک ایران، روسیه و چین به شورای امنیت که یک نامه حقوقی بسیار خوب و دقیق بود، خاطر نشان کرد: نامه مذکور نشان داد روسیه و چین به عنوان دو عضو دائم شورای امنیت مشروعیت و قانونی بودن اقدام اروپا را زیر سوال بردند که اهمیت بسیار زیادی دارد.
این کارشناس مسائل بین الملل راهکار دیگر افزایش قدرت بازدارندگی ایران را افزایش قابل توجه مراودات با کشورهای منطقه دانست و گفت: هرچقدر مراودات ما با کشورهای تحت تحریم آمریکا و همچنین کشورهایی که تحت نظام تعرفهای جدید ترامپ قویتر شود، آثار احتمالی تحریمهای مکانیسم ماشه به حداقل خواهد رسید و بار روانی آن را از بین خواهد برد.
لزوم تقویت بنیه نظامی و رسیدن به بازدارندگی هستهای
وی افزود: سرمایهگذاری نامحدود بر افزایش قدرت بازدارندگی موشکی و پدافندی ایران در تغییر محاسبه غربیها موثر خواهد بود و باید با بنیه نظامی برای هرگونه جنگ آمادگی بیشتری داشته باشد.
به اعتقاد عزیزی، در کنار همه اینها آن چیزی که غربیها را مجبور به مذاکرات واقعی با ایران و دست برداشتن از سیاستهای خصمانه علیه ما میکند، بازدارندگی هستهای است و تنها در صورت ارائه یک کارت جدید در این حوزه میتوان توازن قوا در منطقه را تغییر داد و گزینه نظامی را حذف میکند.
وی با یاداوری نگاه روسیه، چین و هند به کره شمالی در نشست سران شانگهای، گفت: بازدارندگی هستهای حتی نگاه شرق به ایران را تغییر خواهد داد که در حال حاضر چنین نگاهی به ایران ندارند و رسیدن به بازدارندگی هستهای مناسبات ایران را با غرب و شرق تغییر خواهد داد.
عزیزی پاسخ به طیفی که گفتگوی مستقیم رئیس جمهور با ترامپ در آستانه سفر به نیویورک را راه حل کاهش تنش میدانند، اظهار کرد: تجربه ۱۰ ساله به ما نشان داد که گفتگوی مستقیم و قدم زدن با مقامات آمریکایی کنار رودخانهها و تلفن مستقیم صرفا تاثیر رسانهای دارد.
وی با تاکید ویژه بر شخصیت ترامپ به طور مثال عنوان کرد که رئیس جمهور آمریکا حتی با وجود دیدار با زلنسکی امتیاز بیشتری به او نداد و با وجود اینکه زلنسکی دهها بار در کمتر از یک دقیقه از ترامپ تشکر کرد، اما تغییر خاصی رخ نداد.
این کارشناسن مسائل بین الملل، مثالهای دیگری از جمله تحقیر رئیس جمهور افریقا، نخست وزیر هند و ... مطرح کرد که بیتاثیر بوده و مسلما با یک دیدار بین مقامات آمریکا و ایران مشکلی حل نمیشود و امتیاز تبلیغاتی آن را به ترامپ میدهد و احتمال تحقیر طرف ایرانی در آن بسیار زیاد است.
یوسفی عزیزی با اشاره به اینکه مسئله گفتگوی مستقیم در مقاطع مختلف مطرح شده، تصریح کرد: خواستههای طرف غربی کاملا مشخص است و رسما هم آنها را بیان کرده و حرف ترامپ این است که چون توانمندی هستهای ایران نابود شده و قابلیت حمله مجدد وجود دارد، اکنون باید ایران در مورد توانمندی موشکی و منطقهای خود وارد مذاکره شود.
مکانیسم ماشه بار تحریمی جدید علیه ایران اضافه نخواهد کرد
وی افزود: حتی موضوع الان مکانیسم ماشه نیست چون آمریکا قبلا از توافق خارج شده و غربیها به خوبی میدانند تاثیر تحریمهای آمریکا در مقابل تحریمهای مکانیسم ماشه ۱۰۰ در برابر یک است و این تحریمها چیز جدید علیه ایران اضافه نخواهد کرد.
به اعتقاد این کارشناس مسائل بین الملل، رفتار ترامپ نشان داده اگر تصور کنیم او در برابر ما کوتاه خواهد آمد، سادهلوحی است و سیاستهای آمریکا در قبال خاورمیانه و ایران صرفا در راستای راهبرد تلاویو و لابی اسرائیل قرار دارد.
عزیزی در پاسخ به اینکه روند فعالسازی مکانیسم ماشه به کجا خواهد رسید، گفت: به نظر میرسد که حتی اگر ایران بسیاری از خواستههای کشورهای اروپایی از جمله توقف توسعه برنام موشکی را بپذیرد، شاید مکانیسم ماشه تمدید شود اما به هیچ وجه این اهرم را از بین نخواهند برد.
انتهای پیام/
نظر شما