پنج قدرت برتر دنیا در صنعت پهپاد

هواپیماهای بدون سرنشین اختراعات تازه ای نیستند، قدرت های جهانی از اواخر جنگ جهانی دوم، تا به امروز از آن ها بهره برده اند.با این حال در طول دو دهه گذشته، با گسترش بی اندازه توانایی ها و تکنولوژی های ارتباطی،در حال حاضر شاهد سرآغاز دوران طلایی پهپاد ها هستیم.

ایسکانیوز- هواپیماهای بدون سرنشین اختراعات تازه ای نیستند، قدرت های جهانی از اواخر جنگ جهانی دوم، تا به امروز از آن ها بهره برده اند.با این حال در طول دو دهه گذشته، با گسترش بی اندازه توانایی ها و تکنولوژی های ارتباطی،در حال حاضر شاهد سرآغاز دوران طلایی پهپاد ها هستیم.

دستاوردهای علوم نظامی ایران، بعد از انقلاب اسلامی

پهپاد ها تبدیل به چشم و چکش ایالات متحده در جنگ با تروریسم شده اند و موفقیت گسترده آن ها در نابودی اهداف خود، دیگر کشور ها و قدرت های نظامی را به فکر افزایش توان خود در صنعت پهپاد ها انداخته است.

حال باید پرسید چه کشور هایی سردمداران عصر پهپاد ها هستند،‌ تعدادی از پاسخ ها قابل پیش بینی هستند.قدرت هایی که درگیر جنگ های نظامی هستند و قصد دارند از پهپاد ها برای دست یابی به اهداف استراتژیک استفاده کنند،‌ بیشترین بهره را از آن ها برده اند.

SeaAvenger1

قدرت نظامی شماره یک جهان، در زمینه توسعه و ساخت پهپاد های نظامی نیز حرف نخست را می زند. آمریکا بیش از هر قدرت دیگری در استفاده و نبرد با پهپاد ها تجربه دارد و در آینده نزیدک نیز قصد وارد کردن پهپاد ها به میدان نبرد تن به تن را دارد.

تمامی نهاد های نظامی و امنیتی آمریکایی،هر کدام بیش از هزاران پهپاد در اختیار دارند،‌ این پهپاد ها وظایف مختلفی از جمله نابودی اهداف تروریستی تا کنترل ترافیک جاده ها را بر عهده دارند.

تا امروز، پهپاد ها قادر به همراهی سربازان و جنگنده ها در میادین نبرد نبودند، اما ایالات متحده برنامه ای برای تولید و استفاده از پهپاد هایی دارد که می توانند از روی عرشه ناو برخیزند و به جنگ هوانورد های دشمن بروند. محصولی که می تواند انقلابی عظیم در صنعت ساخت پهپاد ها به شمار آید.

F100218YZE02
رژیم صهیونیستی

ارتش اسراییل نیز همانند آمریکا، استفاده گسترده ای از پهپاد ها می کند. این رژیم که همواره در خطر جنگ و حمله قرار دارد، برای تامین و بررسی امنیت مرز ها و نابودی دشمنان خود، استفاده گسترده ای از پهپاد های کلاس "پریدیتور" می کند.

ارتش اسراییل با استفاده از تکنولوژی آمریکایی، توانسته به موفقیت های بزرگی در گسترش توان خود در صنعت پهپاد سازی برسد.

پهپاد های اسراییلی هر روزه و به طور شبانه روزی،در آسمان غزه،لبنان،‌کرانه باختری و قسمت هایی از سوریه مشغول گشت زنی هستند.
پهپاد های نظامی این رژیم نیز بارها به صورت غیر قانونی علیه اهدافی در مصر، غزه و لبنان وارد عمل شده اند.
در سالهای اخیر، اسراییل نه تنها توانسته نیاز های خود در این صنعت را برطرف سازد، بلکه به صادرات پهپاد های تولیدی خود نیز روی آورده است. تکنولوژی پهپاد های این رژیم در بسیاری از محصولات ساخت چین و روسیه نیز دیده می شود.
 

Drone-1

چین

جمهوری خلق چین، سرمایه گذاری عظیمی در صنعت پهپاد کرده است. صنایع نظامی چین،‌ همگی در کنترل دولت هستند. با این حال در مورد سنعت ساخت پهپاد، دولت چین استثنا قائل شده و پیمانکاران خصوصی را نیز به این صنعت دعوت کرده است.

امروزه دولت چین در شرق با تایوان،ژاپن، کره جنوبی ،‌سنگاپور و ویتنام درگیر است، از شرق نیز با یکی از بزرگترین قدرت های نظامی جهان، یعنی هند مقابل است.بر همین اساس،‌دولت چین به دنبال گسترش توان نظامی پهپاد های خود است.
 

2501287-3571397

ایران

هر تهدیدی که ایران بتواند متوجه اسراییل و یا کشوری دیگر بکند. نمی توان ایران را در زمینه قدرت هوایی،‌ قدرتی تراز اول به حساب آورد. با این حال ایران در صنعت ساخت و توسعه پهپاد،‌حرف های زیادی برای گفتن دارد.

ایران با توجه به تحریم های نظامی و اقتصادی، در این چند سال موفق به کسب پیشرفت های عظیمی در صنعت ساخت پهپاد شده است. پهپاد های ایرانی قابلیت های جنگی و اطلاعاتی دارند که می توانند نیازهای این کشور را بر طرف سازند. به عنوان مثال پهپاد های ایرانی در عراق و سوریه، موقعیت تروریست ها را تحت نظر دارند و اطلاعات خود را در اختیار نیروهای محلی قرار می دهند.می توان گفت، پس از ایران و رژیم صهیونیستی، ایران بیشترین تجربه و استفاده را از پهپاد های می کند.

به علاوه، ایران یک صادرکننده پهپاد نیز محسوب می شود. پهپاد های ایرانی که توسط حزب الله مورد استفاده قر ار می گیرند،‌ می توانند تهدیدی جدی علیه اسراییل شوند. این پهپاد ها که همانند موشک خود را به هدف می کوبند،‌ برخلاف موشک هایی همانند کاتیوشا، از دقت زیادی برخوردار هستند و می توانند به صورت مخفیانه به طرف هدف پرتاب شوند.

kronshtadt_468
روسیه

عصر طلایی پهپاد ها در روسیه به تازگی شروع شده است.در طول بیست سال گذشته، روسیه درگیر مشکلات اقتصادی عظیمی بوده است که موجب فرسودگی و از کار افتادگی بخش اعظمی از ناوگان نظامی این کشور شده.

اما در چند سال گذشته، خرس قطبی از خواب زمستانی خود برخاسته و به فکر طراحی و تولید پهپاد افتاده است. روسیه هنوز راه زیادی برای رسیدن به چهار قدرت اول پهپاد جهان در پیش دارد. به نظر می رسد بحران اخیر اوکراین و تحرمی گسترده روسیه، مسیر این کشور را طولانی تر کند.

در نهایت به نظر می رسد ایالات متحده، رژیم صهیونیستی و چین در سال های آتی نیز بتوانند جایگاه خود را در این لیست حفظ کنند. اما ایران برای ماندن در لیست نیاز به تلاش بیشتری دارد .از جهاتی ایران تحت تحریم است و برای گسترش فعالیت های صنعتی ساخت پهپاد، با مشکل مواجه است. در مقابل تداوم حضور روسیه در این لیست بسیار دور از انتظار است. بسیاری از کشور های جهان به قدرت پهپاد ها و جایگاه آن ها در جهان آینده ایمان آورده اند و به فکر افزایش توان خود افتاده اند.

کشور های اروپایی از نظر نیروی نظامی در مضیقه هستند و به نظر می رسد آن ها بیشترین تلاش را در چند سال آینده برای گسترش توان پهپاد های خود کنند. افکار عمومی اروپایی حساسیت ویژه ای بر مسئله کشته شدن پرسنل نظامی کشور خود دارند. بر این اساس دور از انتظار نیست که این کشور ها تجهیزات بدون سرنشین خود را افزایش دهند.

کشور هایی همانند بریتانیا،آلمان و فرانسه به احتمال زیاد برای کسب جایگاه پنجم رقابت خواهند کرد. برزیل و هند نیز در این میان به دنبال افزایش قدرت خود در این صنعت بوده و می توانند تبدیل به رقبایی جدی برای حاضرین در این لیست شوند.

صنعت تجهیزات سرنشین و به خصوص پهپاد ها، صنعتی تازه است که راهی دراز در پیش روی خود دارد. به طور حتم بازیگران جدیدی به رقابت با این پنج قدرت ذکر شده بر خواهند خاست.

نشنال اینترست

کد خبر: 223791

وب گردی

وب گردی