سیپورکس چیست؟

سیپورکس گونه ای از بتن گازی است که حدود ۲۷ سال پیش در کشور سوئد به صورت متخلخل تولید شده و دارای ویژگی های خاصی همچون سبکی – عایق صوت – عایق حرارت است.

به گزارش خبرنگار گروه اقتصادی ایسکانیوز؛ بلوک سیپورکس درواقع همان بلوک هبلکس – بتن گازی – بلوک AAC – فرمستون (عربی) – بلوک اتوکلاوه شده است که در جوامع مختلف این اسامی متفاوت است اما در حقیقت تمام این اسامی نام یک محصول است.

برای تولید این محصول با توجه به میزان کیفیت آهک و سیلیس، در هر متر مکعب از ۳۵۰kg ماسه سیلیسی ریزدانه و ۳۰۰-۵۰۰ گرم پودرآلومینیوم +۱۰۰kg اهک + ۲۰۰kg سیمان و مواد افزودنی دیگر تولید می شود و پس از ترکیب این مواد محصول به دست آمده را در دستگاه اتوکلاو قرار میدهند .

بتن اسفنجی یک مخلوط سنگدانه درشت، سیمان، آب وماسه به میزان کمی است که در ساختار این بتن15-25%(از لحاظ حجم ) فضای خالی وجود دارد و این امر موجب عبور آب از داخل این بتن می شود.

در بتن اسفنجی از آب نسبت به دیگر انواع بتن کمتر استفاده می شود و این مسئله باعث شده تا پس از ساختن مخلوط بتن، آب آن به سرعت تبخیر شده و مخلوط در مدت یک ساعت کاملا ار آب تخلیه خواهد شد.

دو نوع اصلی از بتن اسفنجی شامل بتن گازی و بتن کفی که در واقع سیپورکس نوعی از بتن گازی محسوب می شود.

بتن گازی (Atuoclaved Aerated Conceret)

بتن گازی حدود ۲۷ سال پیش در کشور سوئد به صورت متخلخل تولید شده که دارای ویژگی های خاصی همچون سبکی – عایق صوت – عایق حرارت است.

این بلوک ها را به هر سایز دلخواهی برش داد و شکل و فرم دلخواه را با این بلوک ها ساخت، از دیگر ویژگی مهم این نوع بلوک این است که این نوع بلوک غیر قابل اشتعال بوده و فاسدپذیری نیست و بدین لحاظ کاربرد آن در سطح جهان در حال گسترش است.

این محصول شامل دو فرآیند اصلی ایجاد حباب هوا در دوغاب مخلوط سیمان آهک، و پودر سیلیس وعمل آوری بتن حاصل در سیستم اتوکلاو است و از خواص عمده بتن گازی وزن مخصوص کم، مقاومت مناسب، عایق بندی حرارتی و مقاومت در برابر آتش قابل ذکر است.

با توجه به خصوصیات ذکر شده از کاربردهای عمده این بتن تولید بلوک های سبک ساختمانی جهت ساخت دیوارهای جدا کننده و باربر است همچنین کاربردهای عمده بتن گازی تولید بلوک های سبک ساختمانی جهت ساخت دیوارهای جدا کننده و باربر مانند پانل های سقف و دیوار مورد استفاده قرار می گیرند.

401

کد خبر: 881594

وب گردی

وب گردی