کشف راه‌‌حلی موثر برای درمان تباهی لکه زرد

مطالعه جدید نشان می‌دهد مولکولی که معمولاً رشد مضر رگ‌های خونی را سرکوب می کند، احتمالا در تباهی لکه زرد وابسته به سن (AMD) برعکس عمل می‌کند. چنانچه این مطالعات تأیید شود به درمان‌های مؤثرتری منجر خواهد شد.

به گزارش گروه علم و فناوری ایسکانیوز، طبق گفته مرکز کنترل و پیشگیری از بیماری ها (CDC)، بیش از 1.8 میلیون آمریکایی در سنین 40 سال و بالاتر دارای AMD هستند.

به گفته یک منبع، 10-15درصد از مبتلایان AMD دارای نوعی بیماری شدید به نام تباهی لکه زرد تَر هستند که با سرعت بیشتری پیشرفت می کند.

AMD تَر شامل التهاب و رشد بیش از حد رگهای خونی شکننده در زیر لکه زرد است. این قسمت مرکزی شبکیه است که به چشم اجازه می دهد جزئیات ظریف را مشاهده کند. در این اتفاق رگهای خونی و مایعات نشت می کنند و به گیرنده های نور در لکه زرد آسیب زده و باعث از بین رفتن دید مرکزی می شود.

تحقیقات در مورد شرایط دیگر شامل آسیب عصبی، مانند بیماری آلزایمر و پارکینسون، نشان می دهد که یک مولکول سیگنال ایمنی به نام اینترلوکین 4 (IL-4) ممکن است نقش ضد التهابی و محافظ ایفا کند.

IL-4 همچنین بعث رشد رگ های خونی جلوگیری کننده از رشد تومورها می شود. علاوه بر این، سلول های مغز استخوان معمولاً به بدن کمک می کنند تا بافت های آسیب دیده از جمله رگ های خونی را ترمیم کند.

محققان بخش چشم پزشکی و علوم بینایی در دانشگاه توتوری در ژاپن به دنبال این بودند که آیا IL-4 و سلولهای مغز استخوان از گیرنده های نوری افراد با AMD تَر محافظت می کنند یا خیر. این تیم یافته های خود را در مجله eLife منتشر کرد.

در مرحله اول ، آنها 234 نفر مبتلا به AMD تَر در اولین جلسه درمانی، میزان IL-4 را در زلالیه ( مایع شفافی است که بین قرنیه و عدسی چشم قرار دارد) اندازه گیری کردند. آنها همچنین 104 نمونه از زلالیه را از 104 سالمند که تحت عمل جراحی آب مروارید قرار گرفته بودند، جمع آوری کردند.

افرادی که دارای AMD تَر بودند، میزان IL-4 بالاتری نسبت به گروه تحت کنترل داشتند.

محققان برای تعیین اینکه آیا این مولکول محافظ است یا مضر IL-4 را به جریان خون موشها تزریق کردند و دریافتند که باعث افزایش بیش از حد رگ های خونی در چشم آنها می شود. تزریق آنتی بادی که مانع از تولید IL-4 می شود اثر متضاد دارد و باعث کاهش رشد رگ ها می شود.

محققان در ادامه از آزمایش های کشت سلول استفاده کردند تا نشان دهند که IL-4 به کنترل پاسخ سلول های مغز استخوان موش و رشد رگ های خونی جدید شبکیه کمک می کند. در غیاب آن، رگ های خونی شکننده توصیف کننده AMD قادر به رشد نیستند.

تاکاشی بابا نویسنده اول این مطالعه اعلام کرد که نتایج نشان می دهد IL-4 با جذب سلول های مغز استخوان که به رشد این ضایعه کمک می کند، نقش مهمی در رشد بیش از حد رگ های خونی دارد.

محققان نتیجه می گیرند که به‌جز محافظت از گیرنده های نوری گیرنده با مهار رشد رگ های خونی جدید؛ IL-4 نیز باعث رشد بیشتر رگ های خونی می شود.

دای میازاکی نویسنده همکار اول اعلام کرد که این نتایج شگفت آور بود و نشان می دهد که به طور معمول پاسخ ایمنی مفید می تواند آسیب بیشتری وارد کند.

محققان این طرح معتقدند که نتایج تحقیق آنها امکانات جدیدی را برای درمان AMD ارائه می دهد.

میازاکی اظهار کرد، از آنجا که IL-4 نقش مهمی در تقویت بیماری در AMD دارد هدفی برای درمان های جدید این بیماری است. این روشهای درمانی می توانند IL-4 یا گیرنده هایی را که به آن وصل شده اند مسدود کنند. با این حال، این یافته ها مقدماتی است و برای تأیید نتیجه باید بیشتر بررسی شود.

انتهای پیام/

کد خبر: 1069662

وب گردی

وب گردی