عناوین روزنامه‌های دانشگاهی؛ ۲۹ شهریور ۱۳۹۹

روزنامه‌های دانشگاهی در مهمترین مطالب امروز خود به افزایش نرخ غذا و اجاره‌بهای خوابگاه‌ها، برنامه کشور عمان برای توسعه اقتصادی، نحوه ارزیابی پایان ترم دانشجویان علوم پزشکی و اتکای ادامه تحصیل و زندگی جوانان به انواع وام‌ها پرداخته‌اند.

به گزارش باشگاه خبرنگاران دانشجویی ایران (ایسکانیوز)، مهم‌ترین عناوین امروز (۲۹ شهریور) روزنامه‌های دانشگاهی؛ فرهیختگان و آفرینش به شرح زیر است:

افزایش ۲۰۰ درصدی غذا و اجاره‌بهای خوابگاه‌ها

فرهیختگان در گزارشی به قلم زهرا رمضانی و با تیتر « افزایش ۲۰۰ درصدی غذا و اجاره‌بهای خوابگاه‌ها» به رشد نامتعارف قیمت غذا و خوابگاهای دانمشجویی پرداخته است. در این گزارش آمده است: دولت درحالی نتوانسته افزایش قیمت منطقی را برای این حوزه درنظر بگیرد و از یک طرف دیگر مسئولان مرتبط با این مساله از اثرپذیری بخش تغذیه و رفاهی دانشجویان سخن به‌میان می‌آورند که طی دو، سه سال اخیر همواره شاهد اعتراضات دانشجویی نسبت به‌ کیفیت پایین غذای ارائه‌شده در سلف سرویس‌های دانشگاهی و بعضا عدم رعایت بهداشت هنگام طبخ آنها هستیم تا جایی‌که حتی دانشجویان دست به‌ تجمع‌های اعتراضی در برخی دانشگاه‌ها مانند سمنان، خوارزمی، صنعتی ارومیه و... زده بودند. اما به‌نظر می‌رسد این اعتراضات که عمده آنها در سال ۹۷ بوده تاحدودی اثرگذار بوده است، هرچند امسال به‌دلیل شرایط کرونا وضعیت در دانشگاه‌ها شکل دیگری به‌خود گرفته است.

در ادامه گزارش آمده است: افزایش بیش از ۵۰ درصدی نرخ اجاره‌بهای خوابگاهی طی دوسال اخیر درحالی است که بارها و بارها مسئولان از ورود خیرین و افزایش اعتبارات برای نگهداری و حتی تاسیس خوابگاه‌های جدید سخن گفته‌اند. اما در این‌میان خوابگاه‌های متاهلی همیشه یکی از مسائل پرحاشیه نظام آموزش عالی بوده و هست؛ خوابگاه‌هایی که حتی مسئولان امر نیز به‌تعداد کم آنها در کشور معترفند، اما به‌نظر می‌رسد چندان تلاشی برای رفع موضوع در کشور صورت نمی‌گیرد. از سوی دیگر نباید این مساله را نادیده گرفت که بسیاری از خوابگاه‌های دانشگاه‌های بزرگ کشور عمری به‌نسبت طولانی دارند که همین مساله باعث شده هزینه‌های نگهداری از آنها به‌شدت افزایش پیدا کند؛ مساله‌ای که نمی‌توان تاثیر آن را در رشد اجاره‌بهای خوابگاه‌ها نادیده گرفت. البته باز هم باید به‌ این موضوع تاکید کرد که امسال به‌خاطر شیوع بیماری کرونا اگر قرار به ‌اسکان دانشجویان در خوابگاه‌ها باشد، عملا همه خوابگاه‌های کشور موظفند نهایتا دو دانشجو را در یک اتاق اسکان دهند.

پژوهش؛ اساس توسعه اقتصادی عمان

فرهیختگان در گزارشی دیگر و به قلم زهرا فریدزادگان و با تیتر « پژوهش؛ اساس توسعه اقتصادی عمان» به برنامه کشور عمان برای توسعه اقتصادی پرداخته است. در این گزارش آمده است: عمان یکی از باثبات‌ترین اقتصادهای کشورهای عضو شورای همکاری خلیج‌فارس (GCC) را دارد و نرخ تورم در این کشور بسیار پایین است، ‌اما دولت عمان در سال ۲۰۰۶ وعده داده بود که این کشور تا سال ۲۰۲۰ میلادی اقتصاد خود را به اقتصادی کاملا غیرنفتی تبدیل ‌کرده و درآمد نفتی خود را به‌بخش صنایع و آموزش تزریق می‌کند. به واقع نقش سلطان قابوس، پادشاه درگذشته عمان را در توسعه و پیشرفت این کشور، طی دهه‌هایی که موجب رضایتمندی ۹۵ درصدی ساکنان این شبه‌جزیره از دولت عمان شده است را نباید نادیده گرفت.

در آغاز حکومت سلطان قابوس، عمان کشوری عقب‌افتاده و منزوی از دنیا بود. اولین اقدام سلطان قابوس پس از نشستن بر کرسی سلطنت، استفاده از درآمدهای ارزی برای ایجاد زیرساخت‌های آموزشی و صنعتی و ساخت بندرگاه بود. مدرن‌سازی نظام آموزشی عمان یکی از مهم‌ترین دستاوردهای سلطنت سلطان قابوس بود و وی، سالانه یک‌چهارم بودجه کشور را به امور آموزشی اختصاص می‌داد.

در انتهای این گزارش مده است: توسعه آموزش عالی در عمان همواره موازی با فعالیت تحقیقات علمی بوده است. به‌عبارت دیگر توسعه آموزش و تحقیقات علمی هر دو مکمل یکدیگرند. از این رو دولت تلاش کرده است تا سیستم تحقیقات علمی را توسعه دهد. برای این منظور شورای تحقیقات علمی با فرمان سلطنتی سلطان قابوس تشکیل شد که نشان‌دهنده یک تغییر مهم در تاریخ توسعه عمان در سطوح مختلف علمی، اقتصادی، اجتماعی و سایر موارد است. این شورا از بسیاری از فعالیت‌های تحقیقاتی و خلاقانه حمایت می‌کند و هدف آن تربیت نسلی از محققان در زمینه‌های تخصصی و تجربی و سپس ارتقای فرهنگ تحقیقات علمی در عمان به‌ویژه در میان جوانان است. یکی از اقدامات قابل توجه دولت عمان برای پاسخگویی به نیازهای رو به رشد بازار کار در این کشور، گسترش پروژه‌های بزرگ صنعتی و توسعه آن در مناطق آزاد این کشور است.

نحوه ارزیابی پایان ترم دانشجویان علوم پزشکی

روزنامه آفرینش در این عنوان دستورالعمل نحوه ارزیابی پایان ترم دانشجویان علوم پزشکی برای ترم مهرماه سال ۹۹  را اعلام کرده است. براساس این دستورالعمل با توجه به برگزاری درس‌های تئوری به صورت مجازی، برنامه ریزی به گونه ای انجام شود که با تقسیم نمره آزمون پایان ترم، سنجش دانشجویان در طول ترم تحصیلی و از طریق آزمون‌های میان دوره ای انجام شود و براساس مصوبه شورای آموزشی دانشگاه سهم هر کدام از آزمون‌های میان ترم و پایان ترم در سهم نمره نهایی تعیین خواهد شد.

برنامه ریزی درسی به گونه ای باشد که دانشجویان ملزم به فعالیت غیرحضوری بوده و با تعیین وظایف و تکالیف درسی، پیشرفت دانشجویان در درس‌های ارائه شده، ارزیابی شود. در خصوص ارزیابی نهایی دانشجویان برای روش‌های برگزاری آزمون توسوط معاونت آموزشی وزارت بهداشت شیوه نامه استانداردی تهیه می‌شود تا اعتراضات دانشجویی به دلیل اختلاف روش‌های ارزیابی به حداقل برسد.

مواردی از قبیل روش ارزشیابی، نوع سوالات، زمان تخصیصی برای هر سوال، امکان برگشت به سوالات قبلی، تعامل با دانشجویانی که گرفتار اختلالات اینترنتی در حین آزمون می‌شوند و... بطور کلی تحلیل آزمون‌های برگزار شده و اصلاح روش‌ها براساس نتایج حاصله و براساس مصوبه شورای آموزشی دانشگاه صورت پذیرد.

اتکای ادامه تحصیل و زندگی جوانان به انواع وام‌ها در حال افزایش است!

روزنامه آفرینش در یادداشتی به قلم آذر فخری آورده است: از آن‎جا مدرک‌گرایی در کشور، یک روند فرسایشی است که جوانان با برگزیدن این روند، تلاش می‎کنند، یا از این نمد کلاهی بسازند تا شاید در آینده صاحب شغلی بشوند که بتواند زندگی‌شان را اداره کند، یا با اشتغال به تحصیل دوره مقدس سربازی را تا حد ممکن به تاخیر بیندازند، همین جوانان، مدتی است برای انجام بسیاری از امورعادی زندگی خود نیازمند انواع وام‌های مختلف شده‌اند؛ برای اجاره مسکن، برای ازدواج، برای خرید مسکن، برای خرید لوازم خانه، برای خرید خودرو توسط شرکت‌های لیزینگ، برای تامین شهریه دانشگاه، و حالا در اثر شیوع کروناویروس و مجازی شدن آموزش‌ها، برای خرید اسمارت‌فون و لپ‌تاپ، باید وام بگیرند. آن‌هم در حالی‌که یک دانشجو، طبعا هنوز شغلی ندارد که بتواند قسط چنین وام‌های مدام فزاینده را پرداخت کند.

رئیس صندوق رفاه دانشجویان، اعلام کرده است که برای خرید لپ‌تاپ و موبایل جهت آموزش مجازی، وام از یک میلیون تا پنج میلیون تومانی به دانشجویان تعلق خواهد گرفت! جدای از این‌که باید از رئیس مذکور سوال شود که مبنای تعیین این میزان وام برای خرید دستگاه‌هایی که قیمت آن‌ها بسیار بالاتر از میزانی است که صندوق وی برای دانشجویان در نظر گرفته، این‌را باید مدنظر داشته باشد که دانشجویان اغلب هنوز وابسته به جیب خانواده هستند و خانواده نیز درگیر مشکلات فراوان اقتصادی و وام‌های مختلف است. حال چگونه و با چه تمهیداتی، یک دانشجو می‌تواند با چنین وامی که نمی‌توان با آن هیچ نوع گوشی یا لپ‌تاپی را تهیه کرد، به درس و تحصیل خود ادامه دهد؟ دانشجویی که هم برای تهیه شهریه، هم برای خوابگاه و یا اتاقی که اجاره کرده، هم برای ازدواج و .... وام گرفته است. به نظر می‌رسد بهتر آن است که ابتدا چنین مدیرانی، در بازار گشتی بزنند و سپس در مورد میزان وام تصمیم بگیرند.

انتهای پیام/

کد خبر: 1072583

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 0 + 0 =