عناوین روزنامه‌های دانشگاهی؛ ۱ مهر ۱۳۹۹

روزنامه‌های دانشگاهی در مهمترین مطالب امروز خود به برنامه دانشگاه آزاد در راستای تقریب مذاهب، نژادپرستی در دانشگاه‌های آمریکا، گردشگری صنعتی و مدرک گرایی و دانشگاه محور بودن تحصیل در کشور پرداخته‌اند.

به گزارش باشگاه خبرنگاران دانشجویی ایران (ایسکانیوز)، مهم‌ترین عناوین امروز (۱ مهر) روزنامه‌های دانشگاهی؛  فرهیختگان و آفرینش به شرح زیر است:

تقریب مذاهب؛ سیاست اصولی دانشگاه آزاد

فرهیختگان در گزارشی به قلم سارا طاهری به برنامه گسترده دانشگاه آزاد اسلامی در راستای تقریب مذاهب پرداخته است. در این گزارش آمده است:

این روزها جریان‌های مقابل جمهوری اسلامی ایران درحال افتراق بین اجزای جامعه در حوزه‌های قومیتی، دینی و مذهبی هستند و با این کار می‌خواهند هویت و تعلقات دینی و ملی مردم را هدف بگیرند. برای رسیدن به این هدف نیز افکار فرامرزی، فراسرزمینی و فراهویتی را ترویج کرده و تلاش می‌کنند از این راه به کشور نفوذ کنند. به‌طور مثال سال ۲۰۱۵ بود که دانشگاه ام. آی. تی در مسیر راهپیمایی بزرگ اربعین حسینی از ۱۸۰۰ زائر ایرانی و ۲۲۰۰ زائر عراقی سوالاتی مطرح کرد؛ سوالاتی که هدف از آن رسیدن به یک نتیجه بود؛ اینکه رفاقت اهل سنت و شیعیان و وضعیت مراوده آنها چگونه است؟ سفارش‌دهنده این پروژه، نیروی دریایی آمریکا بود با این هدف که آیا می‌توان از طریق ایجاد تفرقه بین شیعه و سنی، راهی برای نفوذ و شکستن مرزها پیدا کرد یا خیر.

حالا سوال اینجاست که در مقابله با این هجمه باید چه کرد؟ دانشگاه آزاد اسلامی در استان‌های مرزی که اهل سنت و تشیع به‌صورت مشترک زندگی می‌کنند، ۶۶ هزار دانشجوی اهل تسنن دارد که در کنار دانشجویان شیعه در محیط مشترک تحصیل می‌کنند. این دانشگاه یک محیط مختلف است که باید یک فرهنگ در آن جاری و ساری باشد، بنابراین به گفته دکتر طهرانچی فرهنگ تقریب مذاهب و وحدت باید از دانشگاه به جامعه منتقل شود.

حالا دانشگاه آزاد اسلامی می‌خواهد تقریب مذاهب را به دانشگاه به‌عنوان نهاد دوم علم و فرهنگ وارد کند تا این دانشگاه نیز نگاه تقریب مذاهب داشته باشد. درواقع دانشگاه آزاد اسلامی می‌خواهد به پیاده‌سازی فرهنگ تقریب مذاهب اسلامی در حوزه تفکری و اندیشه دانشگاه اقدام کند. برای رسیدن به همین منظور شورای راهبردی تقریب بین‌المذاهب اسلامی در دانشگاه آزاد اسلامی ایجاد شده تا فرهنگ تقریب مذاهب را با رویکردهای تقریبی در این محیط تربیتی ترویج کند. توجه به این موضوع نیز باعث شده مسئولان این دانشگاه با هرگونه حرکت غیرتقریبی در واحدهای دانشگاه به شدت برخورد کنند.

دانشگاه علیه نژادپرستی، ترامپ علیه دانشگاه

فرهیختگان در گزارشی اقدام ترامپ را نسبت ‌به دستور توقف اقدامات ضدنژادپرستی در دانشگاه‌های آمریکا بررسی کرده است. در این گزارش آمده است:

در تاریخ آمریکا تصمیمات عجیب و غریب و نابخردانه کم نبوده و به‌رغم رئیس‌جمهورهای متعددی که تغییر کرده‌اند، هنوز هم شاهد این قبیل تصمیمات هستیم. اوج این وضعیت را در دوران ریاست‌جمهوری ترامپ شاهد هستیم که هر ازگاهی واکنش‌های زیادی را به‌دنبال دارد. در دوران کرونا که دانشگاه‌های دنیا ازجمله آمریکا به ناچار تعطیل شدند و آموزش‌ها به کلاس‌های آنلاین محدود شد، دانشگاه‌های آمریکا نیز بیشترین تمرکز خود را روی آموزش از راه دور گذاشتند و هنوز هم این سیاست ادامه دارد. کرونا و احتمال انتقال این ویروس از طریق دانشجویان بین‌المللی باعث شد این دانشجویان به کشورهای خود برگردانده شوند تا ازطریق آموزش آنلاین بتوانند به تحصیل خود ادامه دهند. اما چندماه قبل بود که اداره مهاجرت و گمرک آمریکا با حمایت دولت این کشور قانونی را صادر کرد مبنی بر اینکه دانشجویان بین‌المللی درصورت تداوم کلاس‌های آنلاین دانشگاهی یا باید آمریکا را ترک کنند یا اینکه به دانشگاهی که کلاس‌های حضوری دارد، انتقال یابند.

دولت ترامپ برخی دانشگاه‌های آمریکا را هم که اقدامات ضدنژادپرستانه انجام می‌دهند، تهدید کرده است. یکی از آنها دانشگاه پرینستون است که به تلاش برای مبارزه علنی با نژادپرستی در ساختارهای آموزشی خود اعتراف کرده است. دولت آمریکا برای هشدار به این دانشگاه برای قطع مبارزه‌های ضدنژادپرستی، به کاهش میلیون‌ها دلار کمک فدرال به آن در صورت تداوم این رویکرد استفاده کرده است.

در این میان، برخی کارشناسان حوزه آموزش‌عالی نسبت‌به احتمال نفوذ جدید فدرال در آموزش و تحقیق دانشگاهی هشدار داده و ابراز نگرانی کرده‌اند. در این میان، برخی دیگر از کارشناسان نیز با تأکید بر این موضوع که دولت فدرال آمریکا اختیارات محدودی پیرامون دخل و تصرف در برنامه‌های درسی در سطح مدارس یا دانشگاه‌ها دارد، مقامات آموزش‌عالی را به آرامش دعوت کردند. در اعتراض به این تصمیم، روسای پنج دانشکده حقوق دانشگاه کالیفرنیا نامه محکوم‌کننده مشترکی را خطاب به حمله ترامپ به تئوری مهم نژادی ارائه کردند.

ترامپ با طرح موضوع «آموزش وطن‌پرستی» در دانشگاه‌ها، نگاه منتقدان را به‌سمت خود جلب کرده است. منتقدان این طرح آن را به‌کلی به‌سخره گرفته‌اند.

حرکت به سمت اقتصاد دانش‌بنیان با گردشگری صنعتی

فرهیختگان در گزارش دیگری به قلم زهرا فریدزادگان یکی از شاخه‌های مهم صنعت گردشگری را مورد بررسی قرار داده است. در این گزارش آمده است:

یکی از شاخه‌های نوظهور صنعت گردشگری در جهان که علاقه‌مندان زیادی را به خود جذب کرده، گردشگری صنعتی است. این شاخه از صنعت گردشگری زمینه رشد و توسعه اقتصادی بسیاری از کشورها را فراهم کرده و این امکان را در اختیار دوستداران گردشگری قرار داده تا در قالب این نوع گردشگری، با پدیده‌ها و دیدنی‌های عجیب و جالبی در کشورهای دنیا مواجه شوند. گردشگری صنعتی، گونه‌ای از گردشگری است که در آن مقصد گردشگران بازدید از مکان‌های صنعتی قدیمی و جدید است.

بررسی‌ها نشان می‌دهد که کشورهایی مانند ژاپن، ‌کره‌جنوبی، آلمان، هلند و انگلستان ازجمله کشورهایی هستند که در عرصه گردشگری صنعتی، پیشگام و پیشرو بوده و با آگاهی از اهمیت این شاخه از گردشگری سرمایه‌گذاری‌های کلانی در این حوزه کرده‌اند. با این وجود به نظر می‌رسد این حوزه از گردشگری در ایران به‌رغم ظرفیت‌های بیشماری که در کشور وجود دارد، آن‌طور که باید و شاید، مورد توجه قرار نگرفته است.

به گفته کارشناسان حوزه گردشگری، متقاضیان اصلی این شاخه از گردشگری دانشجویان و صنعتگرانی هستند که با هدف بازدید از فرآیند تولید یک محصول یا آشنایی با کارکرد دستگاه‌ها و ماشین‌آلات صنعتی مسافرت می‌کنند. ناگفته نماند که جدا از جنبه‌های آموزشی و مطالعات شغلی و حرفه‌ای، این شاخه از گردشگری برای علاقه‌مندان به کسب تجربه‌های تکرارنشدنی، یک اتفاق خاطره‌انگیز است. تجربه حضور در معادن، بازدید از میدان‌های نفتی، پالایشگاه‌ها و صنایع پتروشیمی، کارخانه‌های خودروسازی، فولادسازی، نیروگاه‌های تولید برق و همین‌طور سدها و کارخانه‌های تولید محصولات غذایی مصادیقی از گردشگری صنعتی است.

به گفته مقامی، گردشگری صنعتی فقط مربوط به اماکن متروکه و کارخانه‌های قدیمی و تعطیل شده نیست. در برخی از کشورهای اروپایی، بخش خصوصی متولی بازسازی و احیای دوباره این اماکن با حفظ ارزش تاریخی آنها شد و با راه‌اندازی گالری، کافی‌شاپ و رستوران و ساخت مسافرخانه‌های کوچک به سبک قدیمی در کنار این اماکن، به توسعه و پیشرفت این صنعت کمک کرد. در برخی موارد نیز، کارخانه‌ای با همان سبک و سیاق در کنار کارخانه متروکه ساخته و فعال شد تا بازدیدکنندگان بتوانند نحوه فعالیت کارخانه متروکه را در قالب یک کارخانه جدید تماشا کنند.

رسیدن به اقتصاد دانش‌بنیان از مسیر رشد گردشگری صنعتی نیازمند ملزومات و شرایطی است که متاسفانه در ایران به ندرت به این مهم پرداخته شده است. برای آنکه یک مکان یا منطقه دارای ظرفیت پذیرش گردشگران صنعتی باشد، باید کیفیت مکان از نظر زیرساخت‌های محلی، خدمات، محیط و سایر جاذبه‌ها در حد مطلوب قرار داشته باشد. علاوه‌بر این، دسترسی به جاذبه‌ها باید به سهولت انجام شود و خدماتی که به بازدیدکننده در محل ارائه می‌شود از کیفیت بالایی برخوردار باشد.

در گردشگری اصطلاحی هست که گفته می‌شود هر گردشگر یک مبلغ است. بنابراین توسعه گردشگری در یک منطقه ارتباط مستقیمی با نظر گردشگران از مکان موردنظر دارد. به این ترتیب جذابیت تورهای گردشگری صنعتی باید به حدی باشد که بازدیدکنندگان، بازدید از آن مکان را به سایرین توصیه کنند.

تکلیف خانواده‌ها را بامعضلی به نام کنکور مشخص کنید!

آفرینش در یادداشتی به قلم آذر فخری به معضل کنکور و مدرک‌گرایی در پرداخته است. در این یادداشت آمده است:

به نظر می‌رسد با توجه به بحرانی شدن وضعیت کنکور در کشور و انتشار اخباری درباره خودکشی برخی از داوطلبان به دلیل نیاوردن رتبه دلخواه، و عدم توجه مسئولان و متولیان اجرای این آزمون به هر دلیل موجه و غیر موجه، اینک وظیفه آن‌هایی است که مسیر صعب و دشوار تحصیل و شرکت در کنکور و ورود به دانشگاه را پشت سر گذاشته‌اند، تا با هر امکانی که در دست دارند، خانواده‌ها و داوطلبان را متوجه این مسئله مهم بکنند که راه و مسیر موفقیت به‌خصوص در این روزگار، از طریق کنکور و تحصیل در دانشگاه و داشتن مدرک، نمی‌گذرد که ای بسا بسیار فارغ‌التحصیلانی که اکنون یا بیکارند یا به‌واسطه حرفه و هنری که در زمینه آن یا آموزش دیده‌اند یا استعداد دارند، نان درمی‌آورند و روزگار می‌گذرانند. کافی است سرک مختصری در شبکه‌های مجازی از جمله کانال‌های تلگرامی و اینستاگرامی بکشید تا ببینید که بسیاری از افرادی‌که در حال فروشندگی در این شبکه‌ها هستند مدارکی بالاتر از لیسانس و فوق‌لیسانس دارند؛ برخی از آنان حتی در رشته‌های پزشکی تحصیل کرده‌اند، اما بعد از یک حساب‌وکتاب کلی و تجربه بازار کار، دریافته‌اند که از طریق هنر و استعداد و حرفه خود و حتی فروشندگی صرف در شبکه‌های مجازی درآمد بیشتری خواهند داشت و به این ترتیب مدرک خوش آب‌ورنگی را برای به‌دست آوردنش، خود و خانواده‌شان هزاران خون جگر خورده‌اند، در پستوی خانه پنهان کرده‌اند.

اینک مدرک‌گرایی و دانشگاه‌محور بودن تحصیل در مدارس، خانواده‌ها و دانش‌آموزان را دچار بحران‌های مختلف روحی- روانی و مالی کرده است. برای به‌دست آوردن یک رتبه خوب خانواده باید متحمل هزینه‌های سنگینی بشود که در چنین موقعیتی از اقتصاد بیمار حاکم در جامعه، خود یک معضل مضاعف و بارگران بر دوش خانواده است.

فرصت مجدد ثبت‌نام در آزمون استخدامی فراهم شد

آفرینش در یکی از اخبار خود، فرصت مجدد ثبت نام و ویرایش اطلاعات در آزمون استخدامی را منعکس کرده است. فرصت مجدد ثبت‌نام در هشتمین آزمون استخدامی متمرکز دستگاه‌های اجرایی کشور سال ۱۳۹۹ فراهم شد. سازمان سنجش اعلام کرده با توجه به اعلام نتایج اولیه آزمون سراسری سال ۱۳۹۹ و مراجعات انبوه متقاضیان برای مشاهده کارنامه، تعدادی از متقاضیان شرکت در هشتمین آزمون استخدامی متمرکز دستگاه های اجرایی کشور سال۱۳۹۹ به دلیل بار شدید مراجعات به سایت سازمان سنجش آموزش کشور موفق به ثبت نام در آزمون استخدامی نشدند.

به منظور فراهم کردن تسهیلات بیشتر برای متقاضیان، ترتیبی اتخاذ شد که از تاریخ اول تا چهارم مهرماه ۹۹ متقاضیان با مراجعه به سایت سازمان سنجش در هشتمین آزمون استخدامی متمرکز دستگاه های اجرایی کشور سال۱۳۹۹ ثبت‌نام کنند.

همه متقاضیان، ضرورت دارد که در مهلت در نظر گرفته شده و پس از مطالعه دقیق دفترچه راهنمای ثبت‌نام و اطلاعیه‌های ۱۹ و ۲۵ شهریور و فراهم کردن مدارک و اطلاعات مورد نیاز، به پایگاه اطلاع رسانی سازمان سنجش مراجعه و نسبت به ثبت‌نام در آزمون مذکور اقدام کنند. آن دسته از متقاضیان دارای سهمیه ایثارگر که در بازه زمانی فوق، سهمیه آنان برای ثبت نام در این آزمون مورد تایید قرار نگرفت در صورتی که با مراجعه و پیگیری موضوع سهمیه خود از اداره کل اشتغال و کارآفرینی بنیاد شهید و امور ایثارگران حل کرده اند می توانند در مهلت زمانی جدید اول تا چهارم مهرماه ۹۹ با مراجعه سایت سازمان سنجش نسبت به ثبت نام اقدام کنند. ضمناً آن دسته از متقاضیانی که قبلاً نسبت به ثبت نام اقدام کرده اند، می‌توانند در صورت تمایل در تاریخ اول تا چهارم مهرماه، نسبت به مشاهده و ویرایش اطلاعات ثبت‌نامی خود اقدام کنند.

انتهای پیام/

کد خبر: 1073046

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 0 + 0 =