اختلال یادگیری خطرناک در کمین دانشجویان/ ناشناخته حتی برای مشاوران!

نقص توجه- بیش فعالی اختلال شایعی است که عملکرد شخصی و اجتماعی افراد را تحت تاثیر قرار می­‌دهد. این اختلال در دانشجویان سبب بروز مشکلات تحصیلی، افسردگی و افکار خودکشی می­‌شود، به همین دلیل تشخیص و درمان این اختلال ضروری به نظر می­‌رسد.

به گزارش خبرنگار گروه دانشگاه ایسکانیوز، ناتوانی در توجه و تمرکز بر دروس، بی­ثباتی هیجانی و افسردگی مشکلاتی است که گریبان­گیر برخی دانشجویان است بدون این که بدانند ریشه این مشکلات چیست.

تمرکز نداشتن در کلاس درس و هنگام مطالعه سبب کم شدن نمرات‌شان و مشروطی م‌ی­شود و پس از چند ترم مشروطی در آستانه اخراج از دانشگاه قرار می‌­گیرند. اعتماد به نفس‌­شان را از دست می‌دهند و نسبت به زندگی احساس ناامیدی می‌­کنند. 

برخی از این دانشجویان به دلیل عملکرد تحصیلی نامناسب اخراج می‌­شوند، برخی هم دلسرد شده و ترک تحصیل می­‌کنند. البته محرومیت از تحصیل پایان مشکلات این افراد نیست، آن­ها در انجام تعهدات شغلی، سازگاری با محیط کار و روابط عاطفی نیز ناموفق خواهند بود.

اما برخی دیگر به موقع چاره­‌اندیشی کرده و به مراکز مشاوره دانشگاه مراجعه می­‌کنند. آن­‌ها پس از مشاوره بالینی با تشخیص اختلال نقص توجه- بیش‌­فعالی (ADHD) تحت درمان قرار می­‌گیرند و می‌توانند امکان استفاده از فرصت­‌های تحصیلی و شغلی خود را بازیابی کنند.

اختلال نقص توجه- بیش‌­فعالی (ADHD) چیست؟

نقص توجه- بیش‌­فعالی اختلالی عصبی است که علت آن کاهش عملکرد سیستم‌­های تولیدکننده دوپامین است و مبتلایان در کنترل فعالیت­‌ها و تکانه­‌ها توسط قشر مغز مشکل دارند. این اختلال ارثی بوده و علائم آن معمولا در کودکی بروز می‌­کنند.  

آمارها نشان می‌­دهد نزدیک 10 درصد کودکان به ADHD مبتلا هستند. اما این اختلال مختص به دوران کودکی نیست و در 50 تا 80 درصد موارد تا نوجوانی و در 30 تا 50 درصد موارد تا بزرگسالی ادامه می­‌یابد.

شیوع ADHD در دانشجویان ایران

بر اساس پژوهش‌­های روانپزشکان ایرانی در دانشگاه­­های علوم پزشکی شهید بهشتی، اردبیل، زاهدان و کرمان شیوع این اختلال در میان دانشجویان ایرانی حدود 5 درصد است. اگر این درصد را با توجه به جمعیت حدودا 4 میلیونی دانشجویان کشور در نظر بگیریم، خواهیم دید حدود 200 هزار نفر دانشجو با مشکلات ناشی از این اختلال مواجه هستند.

اختلال ADHD و اختلال یادگیری

پژوهش­‌هایی که ADHD را در دانشجویان بررسی کرده­‌اند به ارتباط آن با اختلال یادگیری، افسردگی و افکار خودکشی اشاره کرده‌­اند.

تحقیقات نشان می­دهد 30 درصد افرادی که اختلال ADHD دارند، همزمان اختلال یادگیری هم دارند. این افراد معمولا با مشکلات تحصیلی به مشاور مراجعه می‌­کنند اما به دلیل آشنا نبودن افراد درمانگر به ویژگی­‌های این اختلال در افراد بزرگسال اغلب تشخیص درست اتفاق نمی‌­افتد و بیماری ناشناخته می­‌ماند.

افراد مبتلا به ADHD با توجه به ضریب هوشی، میزان تحصیلات و فرصت­هایی که در اختیار دارند، موفقیت تحصیلی و شغلی کمتری نسبت به فرد عادی دارند. به همین دلیل باید اختلال یادگیری به عنوان زنگ خطری برای ابتلا به ADHD در نظر گرفته شود.

تاثیر ADHD بر اختلالات خلقی دانشجویان

راضیه عرفانی دانشجوی پزشکی دانشگاه علوم پزشکی کرمان در پژوهشی با بررسی 414 نفر از دانشجویان این دانشگاه نشان می­‌دهد؛ افسردگی در افراد مبتلا به ADHD بزرگسالی یا حتی کودکی شایع است.

بر اساس این پژوهش، میزان شیوع افسردگی خفیف، متوسط و شدید در افرادی که به ADHD کودکی مبتلا بوده­‌اند حدود 20 درصد بیشتر از افرادی است که سابقه ابتلا به این اختلال را نداشته­‌اند.

پژوهش دیگری که 300 دانشجوی دانشگاه شهید بهشتی را مورد مطالعه قرار داد از بالا بودن افکار خودکشی و رفتارهای پرخطر در دانشجویان دارای نشانه­‌های اختلال ADHD خبر داد.

 سعید صادقی پژوهشگر روانشناسی دانشگاه شهید بهشتی در این مطالعه، افسردگی یا نبود رضایت از زندگی به دلیل این اختلال را دلیل اصلی وجود افکار خودکشی در این افراد دانست.

وظایف دانشگاه در تشخیص و درمان ADHD

آمارها نشان می‌­دهد 31 درصد مبتلایان برای اولین بار به مرکز درمانی دانشگاه­‌شان مراجعه کرده­‌اند اما این بیماری تشخیص داده نشده بوده است. به همین دلیل از مراکز درمانی و مشاوره دانشگاه­‌ها انتظار می­‌رود به غربالگری، شناسایی و درمان دانشجویان مبتلا توجه کنند. در بررسی این دانشجویان باید تاریخچه دوران کودکی، نوجوانی و بزرگسالی آن­ها بررسی شود و علائمی مانند ناکامی تحصیلی، ناتوانی­‌های یادگیری و مشکلات رفتاری جدی گرفته شود.

مناسب­‌ترین درمان برای اختلال ADHD بزرگسالان مصرف دارو همراه با روان درمانی است و موثرترین داروها، محرک­‌های آگونیست دوپامین هستند. پژوهش‌­ها نشان می­‌دهد حدود 60 درصد بیمارانی که داروهای محرک دریافت می­‌کنند بهبودی متوسط تا زیادی داشته‌­اند.

درمان این اختلال امکان بازگشت افراد به فعالیت­‌های پیشین مانند تحصیل یا اشتغال را فراهم می‌­آورد. به طوری که دانشجویان درمان شده با دارو می­‌گویند بعد از درمان می­‌توانند ساعت‌­ها مشغول مطالعه باشند و برای اولین بار در عمرشان از یاد گرفتن لذت می‌­برند.

بسیاری از دانشجویانی که اخراج شده یا ترک تحصیل کرده بودند پس از درمان دوباره شروع به تحصیل کردند و توانستند به جای نمره­‌های کم، نمره­‌های عالی کسب کنند.

اختلال نقص توجه- بیش فعالی (ADHD)، اختلال شایعی است که مشکلات بسیاری در زمینه موفقیت اجتماعی، تحصیلی و رشد عاطفی مبتلایان ایجاد می‌­کند.

پژوهش­‌ها نشان می­‌دهد متاسفانه در کشور ما اختلالات مرتبط با ADHD در بزرگسالان از جمله دانشجویان به اندازه کافی بررسی نمی‌­شوند و ناشناخته می‌­ماند. به همین دلیل لازم است برنامه­‌هایی به منظور شناسایی و درمان مبتلایان به این اختلال تدوین شود.

انتهای پیام/

کد خبر: 1073808

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 0 + 0 =