سردارنقدی: سپاه علاقه‌ای به بحث‌های جناحی ندارد

معاون هماهنگ‌کننده سپاه با اشاره به اینکه سپاه هیچ علاقه‌ای به بحث‌های جناحی ندارد، تصریح کرد: پشتوانه مذاکره قدرت است و اینکه در حین مذاکره رزمایشی انجام شود نقطه قوتی برای مذاکره به شمار می‌آید.

به گزارش باشگاه خبرنگاران دانشجویی(ایسکانیوز)، سردار محمدرضا نقدی، معاون هماهنگ‌کننده سپاه در برنامه تلویزیونی «بدون توقف» با اشاره به اینکه هیچ نهادی مثل نیروهای مسلح زیر ذره‌بین دستگاه‌های امنیتی نیست، گفت: اگر تخلفی شود، دستگاه‌های نظارتی متعدد وجود دارد، بازرسی، حراست، حفاظت در سلسله مراتب مستقل از فرمانده وجود دارد. تمام حراست‌هایی که در وزارتخانه‌ها هستند زیر نظر وزیرند، در نیروهای مسلح حفاظت‌شان زیرنظر فرمانده نیست و مستقل است، و در صورت بروز تخلف یک ناظر مستقل وجود دارد، علاوه بر بازرسی که در سلسله مراتب فرماندهی وجود دارد در نیروهای مسلح خارج از سلسله مراتب فرماندهی هم نظارت می‌شود.  

وی همچنین در خصوص اولویت‌های اقتصادی و برنامه‌های سپاه اظهار کرد: عمده‌ترین اولویت سپاه محرومیت‌زدایی در دوردست‌ترین و صعب‌العبورترین مناطق است، در واقع عمده‌ترین نقشی که سپاه در حوزه سازندگی دارد تثبیت روستاها، کمک به حل مشکلات آنها و جلوگیری از مهاجرت آنها به حاشیه شهرهاست. در واقع در حوزه عمرانی و سازندگی سپاه جای تولیدکننده یا جای سازنده داخلی را نگرفته جای استعمارگرانی که با قهر و آشتی می‌خواهند سیاست‌شان را به ما تحمیل کنند پر کرده است. 

این سردار سپاه در پاسخ به این مطلب که «امکان فعالیت‌های اقتصادی بیش از دیگران برای سپاه فراهم شده» تصریح کرد: این به دلیل اعتمادی است که سپاه کسب کرده، وقتی احداث چندین سدی که پیچیده است و احتیاج به فن‌آوری بالا دارد انجام داده، وزیر بعدی هم درخواست می‌کند، این نیست که سپاه حرص بزند این را باید به من بدهید، اینها به تبع کارهای ارزشمند به ما واگذار شده، اگر سپاه مترو ساخته یا باید آن را دست خارجی‌ها می‌دادند یا شرکت داخلی، در داخل هم سپاه از همه کننده‌تر بوده، آمده تونل‌ها و شهرهای زیرزمینی موشکی را درست کرده این فن‌آوری‌ها سر ریزش در کار مترو و کارهای فنی است که انجام می‌شود. حالا سپاه می‌گوید پولش را بدهید گفتند پول نداریم، فلان زمین را با تراکم می‌دهیم جبران آن مترویی که ساختید، اینها تحمیل شده، نه اینکه سپاه با برنامه‌ریزی رفته فلان فروشگاه یا هایپر را بسازد، نداشتن پول شهرداری، آن بخش را به سپاه تحمیل کرده است. بدهی‌ها هم دائما به دولت پرداخت می‌شود، اما دوباره کار جدید و پیمانکاران جدید می‌آیند و در این زمینه تعامل با دولت وجود دارد. 

وی همچنین در پاسخ به این مطلب که «اختلاف‌نظرهای سیاسی بین سپاه و دولت روی وضعیت اقتصادی مردم اثر می‌گذارد» بیان کرد: وقتی تقوا باشد اگر اسلحه و اقتصاد و همه این‌ها یک جا وجود داشته باشد هیچ خطری ندارد، البته باید مراقب باشیم که قانون هم رعایت شود، منحنی بسیج سازندگی در این سال‌ها را نگاه کنید، با وجود تغییر دولت‌ها و با همه اینکه سپاه متهم شده که طرفدار یک دولت است اما باز این منحنی تغییر نکرده است، سیاسی بودن یعنی اینکه اگر مخالف دولتی هستم در رفتارم تأثیر دهم، اما سپاه دست همین دولت را در همین حرکت مؤمنانه برای کاهش آسیب‌های اقتصادی کرونا نگرفته؟

نقدی افزود: آیا سپاه در جاهایی که خارجی‌ها رفته بودند و پروژه‌هایشان زمین‌خورده دست همین دولت را نگرفته؟ دولت‌های دیگر هم همین‌طور. چطور بدون تبعیض این خدمات بی‌شائبه ارائه شده است؟ سیاسی عمل کردن یعنی زمانیکه با دولتی مخالف هستیم سخت‌گیری کنیم، کار را زمین بگذاریم و بگوئیم اول پول‌های ما را بده تا ما برویم کار را ادامه دهیم، اگر سپاه بخواهد دولت را زمین بزند بهترین جا همین‌جاست چون حرفش هم برو دارد، بگوید من طلب دارم و کار را بخواباند اما این کار را نکرده است. 

معاون هماهنگ‌کننده سپاه در پاسخ به این سؤال که «این شائبه مطرح است که سپاه بیش از تمرکز به امور نظامی دخالت‌های گسترده‌ای در دیگر زمینه‌ها داشته و در عرصه سیاسی دخالت می‌کند» یادآور شد: اگر پهپاد دشمن در خاک ایران نفوذ کرد چه کسی آن را گرفت یا زد؟ یا شناورهای آمریکایی و انگلیسی که ۳۰۰ متر وارد مرز آبی ما شدند چه نیرویی گرفت؟ و یا دیگر فعالیت‌ها، همه جا این اقتدار هست، به هیچ وجه حضور سپاه در عرصه‌های مختلف مانع فعالیت نظامی‌اش نبوده، قوی‌ترین نیروی مسلح منطقه را داریم و یکی از بزرگترین نیروهای مسلح دنیا هستیم. 

سردار نقدی در پاسخ به این سؤال که «چرا سپاه هیچ واکنشی به عملیات‌هایی که در سوریه موجب کشته شدن مستشاران می‌شود نشان نمی‌هد» گفت: برای اینکه یا حمله‌ای وجود نداشته و یا اصلا ربطی به سپاه و ایران نداشته و آنها برای اینکه دل خودشان را خنک کنند می‌گویند سپاه، شاید هم برای اعاده حیثیت خودشان است، خیلی از این‌ها برای تبلیغات است، ما که در ازای ادعای آنها نمی‌توانیم حمله کنیم اما اگر حمله‌ای صورت گرفته حتما پاسخش هم داده شده اما اغلب موارد هم تبلیغات است. 

 وی در پاسخ به این سؤال که «بحث مهمی در خصوص موشک‌پرانی‌های سپاه در زمان مذاکرات مطرح است و اینکه عملکرد نظامی، عملکرد دیپلماتیک ما را تحت تأثیر قرار می‌دهد» اظهار کرد: اگر کسی در حال مذاکره است اتفاقا باید از  نیروی نظامی‌اش درخواست کند که چند مانور انجام بده تا من با قدرت بیشتری ظاهر شوم، پشتوانه مذاکره قدرت است و اینکه در حین مذاکره رزمایشی انجام شود نقطه قوتی برای مذاکره به شمار می‌آید که اگر با ما کنار نیائید سروکارتان با این نیروهاست، ضمن اینکه اغلب این رزمایش‌ها با تأیید شورای امنیت ملی که رئیس‌جمهور رئیس آن است انجام می‌شود. آزمایش موشکی قطعا پشتوانه مذاکره است، چراکه قدرت‌نمایی همیشه دست مذاکره‌کننده را پر می‌کند.  

این چهره نظامی کشور همچنین درباره دخالت سپاه در سیاست نیز یادآور شد: مرز ورود ما به سیاست، مرز انقلاب است، این جناحی نیست. آن که حضرت امام(ره) فرمودند نیروهای مسلح در سیاست وارد نشوند منظور دخالت در جناح‌های سیاسی است نه سیاست، ما هرجا ببینیم انقلاب خدشه‌دار می‌شود ورود می‌کنیم، جایی هم ممکن است کسی اشتباه کند، اشتباه را به عنوان جریان قلمداد نکنیم، از اشتباه یک فرد نمی‌توان به عنوان یک جریان نام برد، اما سپاه هیچ علاقه‌ای به بحث جناح‌های سیاسی ندارد. 

معاون هماهنگ‌کننده سپاه در پایان در خصوص برجام نیز گفت: البته این نظر شخصی من است، اگر شروطی که مقام معظم رهبری هوشمندانه برای پذیرش برجام وضع کردند رعایت می‌شد ما به این مشکلات برنمی‌خوردیم.
منبع:فارس
انتهای پیام

کد خبر: 1073949

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 0 + 0 =