تولید زیست تراشه ای ارزان برای تشخیص سرطان

مهندسان برق، دانشمندان کامپیوتر و مهندسان پزشکی در دانشگاه کالیفرنیا ارواین زیست‌تراشه جدیدی را ایجاد کرده اند که می تواند به مطالعه ناهمگنی تومور برای کاهش مقاومت در برابر درمان های سرطانی کمک کند.

به گزارش باشگاه خبرنگاران دانشجویی(ایسکانیوز)، محققان در مقاله ای که در «Advanced Biosystems» منتشر شده نحوه ترکیب هوش مصنوعی، میکروسیالات و چاپ جوهر افشان نانوذرات را در دستگاهی بررسی و تمایز سرطان ها و بافت های سالم در سطح تک سلولی را توصیف می کنند.

کوشال جوشی دانشجوی سابق تحصیلات تکمیلی دانشگاه کالیفرنیا، ارواین گفت: «ناهمگنی سلول های سرطانی و ناهمگنی تومور می تواند منجر به افزایش مقاومت درمانی و نتایج ناسازگار شود. زیست‌تراشه جدید این تیم با امکان توصیف دقیق انواع سلولهای سرطانی از یک نمونه، این مشکل را برطرف می کند.»

کم هزینه بودن، سهولت ساخت و امکان استفاده گسترده در کشورهای در حال توسعه از مزایای این زیست‌تراشه است.

رحیم اسفندیارپور استادیار رشته برق این دانشگاه، گفت: «تجزیه و تحلیل تک سلولی برای شناسایی و طبقه بندی انواع سرطان و مطالعه ناهمگنی سلولی ضروری است. برای طراحی داروهای درمانی بهتر سرطان لازم است که شروع تومور، پیشرفت و متاستاز را درک کنیم. بیشتر تکنیک ها و فناوری هایی که به طور سنتی برای مطالعه سرطان استفاده می شود پیچیده، بزرگ، گران است و به اپراتورهای بسیار آموزش دیده و زمان آماده سازی طولانی نیاز دارد.»

وی گفت گروه وی با تلفیق فنون یادگیری ماشین با چاپ جوهر افشان قابل دسترس و فناوری میکروسیال برای ایجاد زیست تراشه های کوچک، دارای نمونه های اولیه و ساده برای طبقه بندی انواع سلول های مختلف، بر این چالش ها فائق آمدند.

در دستگاه، نمونه ها از طریق کانالهای میکروسیالی با الکترودهایی که با دقت قرار گرفته اند حرکت می کنند که اختلافات در خصوصیات الکتریکی سلولهای بیمار در مقابل سلولهای سالم را در یک عبور کنترل می کنند. بیشتر مواد درگیر در این روش قابل استفاده مجددند  یا اگر یکبار مصرف باشند، ارزان هستند.

یکی دیگر از جنبه های این اختراع استفاده از یادگیری ماشین برای مدیریت مقدار زیادی داده است که سیستم کوچک تولید می کند. این شاخه هوش مصنوعی پردازش و تحلیل مجموعه داده های بزرگ، یافتن الگوها و ارتباطات، پیش بینی نتایج دقیق و کمک به تصمیم گیری سریع و کارآمد را تسریع می کند.

اسفندیارپور گفت: با گنجاندن یادگیری ماشین در گردش کار بیوشیمی، تیم دقت تجزیه و تحلیل را بهبود بخشیده و وابستگی به تحلیل گران ماهر را کاهش داده که همچنین می تواند این فناوری را برای متخصصان پزشکی در کشورهای در حال توسعه جذاب کند.

این محقق اظهار کرد که سازمان بهداشت جهانی می گوید تقریباً ۶۰ درصد مرگ و میر ناشی از سرطان پستان به دلیل کمبود برنامه های تشخیص زودهنگام در کشورهایی با منابع ناچیز اتفاق می افتد. کار ما کاربردهای بالقوه ای در مطالعات تک سلولی و مطالعات ناهمگنی تومور دارد؛ به ویژه در کشورهای در حال توسعه که هزینه، زیرساخت های محدود و دسترسی محدود به فناوری های پزشکی از حداکثر اهمیت برخوردار است.

انتهای پیام/

کد خبر: 1075798

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 0 + 0 =