دولت آماده حذف ارز ۴۲۰۰ است/ آماده بودن ۷۵ درصد از زیرساخت‌های سامانه جامع تجارت

علیرضا رزم‌حسینی با تاکید بر اینکه به دنبال حذف ارز ۴۲۰۰ هستیم، گفت: تفاوت ارز دولتی و آزاد فساد زاست و دولت نیز در شرایط کنونی آماده حذف ارز ۴۲۰۰ میباشد.

به گزارش باشگاه خبرنگاران دانشجویی (ایسکانیوز)، علیرضا رزم حسینی وزیر صنعت، معدن و تجارت (صمت) در جلسه کمیسیون صنایع و معادن مجلس شورای اسلامی که به میزبانی وزارت صمت برگزار شد، گفت: با ابلاغ جدید رئیس جمهور و تصمیمات ستاد اقتصادی دولت، شاهد وفور کالا، افزایش اشتغال و تقویت چرخه تولید خواهیم بود.

رزم حسینی افزود: استفاده از ارز متقاضی یا ارز اشخاص، صرفا منوط به ثبت در سامانه آماری بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران و سامانه جامع تجارت آزاد شده است که از هفته آینده اجرایی و ثبت در سامانه ثبت خواهد شد.

وی با اشاره به دیگر تصمیمات ابلاغی از سوی رئیس جمهور تصریح کرد: تمامی صادرکنندگانی که از سال ۱۳۹۸ تعهد ارزی داشته‌اند، می‌توانند تعهد ارزی خود را از محل واردات برای خود یا برای غیر ایفا کنند که این موضوع ابلاغ نیز شده است.

وزیر صمت در بخش دیگری از سخنان خود تصریح کرد: از دیگر ابلاغیه‌های ریاست‌جمهوری تسریع در ترخیص کالاهای رسوبی در گمرکات بوده است و رئیس جمهور از این موضوع با قدرت حمایت کرده است.

رزم حسینی در این خصوص گفت: ۸ میلیون و ۳۰۰ هزار تن کالای رسوبی در بنادر و گمرکات کشور وجود داشته است که از روز ابلاغ این مصوبه تا زمان بازدید تیم وزارت صمت از گمرکات شهید رجایی و امام خمینی یک میلیون و ۲۰۰ هزار تن از این کالاها ترخیص شده است. ۸۰۰ هزار تن از کالاهای ترخیصی مربوط به کالاهای اساسی و ۴۰۰ هزارتن دیگر نیز مربوط به مواد اولیه کارخانجات و واحدهای تولیدی بوده است.

وزیر صمت همچنین تصریح کرد: چهار میلیون تن کالا مربوط به گروه کالایی ۲۱ تا ۲۴ که مرتبط با خطوط تولید، اجزا، قطعات، تجهیزات و مواد اولیه تولید است نیز با همین مکانیزم ترخیص خواهد شد.

رزم حسینی گفت: ظرف یک ماه آینده تمامی بنادری که دارای کالاهای اساسی و مواد اولیه هستند از جمله بندر انزلی، بندر امام خمینی، بندر امیرآباد و بندر شهیدرجایی ترخیص و وارد خط تولید و بازار کشور خواهد شد که تا پایان سال هیچ گونه نگرانی از بابت کالا و مواد نخواهیم داشت.

وی همچنین از خرسندی فعالان اقتصادی کشور از تصمیمات ابلاغی رئیس جمهور و ستاد اقتصادی دولت خبرداد و گفت: وفور و فراوانی کالا و افزایش مواد اولیه از اثرات این تصمیم است.

رزم حسینی همچنین در بخش دیگری از سخنان خود با تاکید بر اینکه به دنبال حذف امضاهای طلایی هستیم، بیان کرد: معاونت طرح و برنامه وزارت صمت مسئول بررسی، پیگیری و رسیدگی به این موضوع خواهد بود.

وزیر صنعت، معدن و تجارت در خصوص تفویض اختیارات نیز بیان کرد: هیچ وزارتخانه‌ای تاکنون در این خصوص اقدامی انجام نداده است و موضوع تفویض اختیارات که بسیار وسیع خواهد بود برای اولین بار در وزارت صمت در طول انقلاب اسلامی اتفاق می‌افتد.

رزم حسینی همچنین از نمایندگان مجلس شورای اسلامی خواست که بر موضوع تفویض اختیار به استان‌ها نظارت‌های لازم و کافی را داشته باشند.

وزیر صمت همچنین از عرضه محصولات فولادی در بورس خبر داد و گفت: عرضه زیاد قیمت‌ها را پایین خواهد آورد و باید فولادی‌ها برای عرضه محصولات خود در بورس ترغیب شوند.

رزم حسینی همچنین تصریح کرد: قانون نیز بر عرضه محصولات فولادی در بورس تاکید دارد.

وی همچنین عرضه خودرو در بورس را منوط به عرضه خودرو توسط تولیدکنندگان و پاسخگویی به تقاضای بازار دانست.

وزیر صنعت، معدن و تجارت در بخشی دیگری از سخنان خود در خصوص تفکیک وظایف وزارت صمت و وزارت جهاد کشاورزی بیان کرد: تامین و توزیع نهاده‌های دامی و موضوعات مرتبط با صادرات و واردات محصولات کشاورزی بر اساس مصوبه ستاد اقتصادی دولت به وزارت جهاد کشاورزی داده شد. همچنین موضوع تامین و تنظیم بازار مرغ و تخم‌مرغ تا عمده فروشی با وزارت جهاد است و وزارت صمت بر خرده‌فروشی این محصولات نظارت دارند.

وی در خصوص برخی پروژه‌های این چند ماه نیز گفت: خط انتقال آب خلیج فارس و شیرین سازی آب دریا از هفت سال پیش توسط وزارت صمت شروع شد که افتتاح آن در چند روز گذشته اتفاق بزرگی در تاریخ جمهوری اسلامی ایران بوده است که با همت وزارت صمت محقق شد.

رزم حسینی بیان کرد: ۳۰۵ کیلومتر از این خط به سیرجان آمده است و تا ۲۲ بهمن ماه این خط انتقال آب به کرمان می‌رسد. با راه اندازی این پروژه ۱۸۰ میلیون مترمکعب پس انداز آبی خواهیم داشت و پیش بینی می‌شود که حداقل ۱۰۰ حلقه چاه در فلات مرکزی ایران بسته و یا وارد مصارف دیگر شود.

رزم حسینی همچنین تصریح کرد: آمادگی داریم بخشی از این آب را برای تزریق به سفره‌های زیرزمینی و با هماهنگی محیط زیست به کار گیریم.

وزیر صنعت، معدن و تجارت همچنین اضافه کرد: طرح انتقال آب و شیرین سازی آب دریای عمان به استان‌های خراسان جنوبی و خراسان رضوی نیز نمونه همین انتقال آب است که شروع شده است و از برنامه‌های وزارت صنعت، معدن وتجارت است که مورد حمایت مقام معظم رهبری و دولت نیز می‌باشد.

وی در ادامه سخنان خود با بیان اینکه به دنبال روش‌های جدید تامین مالی برای تکمیل و تامین پروژه‌های خود هستیم، گفت: حدود ۱۰۰ هزار میلیارد تومان پروژه برای تامین مالی داریم و به دنبال تامین مالی از روش‌های نوینی مانند بورس و بازار سرمایه هستیم.

رزم حسینی تصریح کرد: با توجه به سهم ۲۵ درصدی وزارت صمت در بازار بورس و سرمایه این موضوع را نیز تا یک ماه آینده نهایی خواهیم کرد.

وی همچنین سامانه‌های الکترونیکی را یکی از افتخارات وزارت صمت برای جلوگیری از فساد، رانت و امضای طلایی دانست و گفت: تکمیل این سامانه‌ها در ارائه پیش بینی‌های مختلف در حوزه‌های اقتصادی می‌تواند کمک کننده باشد.

وزیر صمت با بیان اینکه سامانه جامع تجارت باید تا نهم آذر ماه بر اساس دستور ریاست جمهوری راه اندازی شود گفت: حدود ۷۵ درصد از زیرساخت‌های این سامانه اماده است و هماهنگی‌های لازم نیز با دستگاه‌های ذیربط انجام شده است.

رزم حسینی همچنین با اشاره به آزادسازی معادن حبس شده گفت: سازمان صنایع کوچک و شهرک‌های صنعتی نیز باید زمین‌هایی که در حبس واحدهای تعطیل و غیر فعال هستند را آزاد و به اهل آن واگذار کند.

وی بیان کرد: ۱۱۰۰۰ پهنه معدنی جزو این طرح قرار می‌گیرد که آزادسازی خواهند شد و اختیارات آن به مدیران استانی برای واگذاری به اهل آن داده می‌شود.

وزیر صمت همچنین بر ارائه بسته مشوق‌های سرمایه گذاری با همراهی ستاد اقتصادی دولت و حمایت رئیس جمهور تاکید کرد.

رزم حسینی در بخش پایانی از سخنان خود با تاکید بر اینکه به دنبال حذف ارز ۴۲۰۰ هستیم، گفت: تفاوت ارز دولتی و آزاد فساد زاست و دولت نیز در شرایط کنونی آماده حذف ارز ۴۲۰۰ میباشد.

گفتنی است این جلسه که در واقع جلسه اصلی کمیسیون صنایع و معادن مجلس به میزبانی وزارت صنعت، معدن و تجارت بوده است در باشگاه بانک صنعت و معدن برگزار شد.

انتهای پیام/

کد خبر: 1081397

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 0 + 0 =