کرونا روی فرش قرمز جشنواره فیلم فجر!

در شرایطی که کرونا اغلب رویدادهای مناسبتی را به تعطیلی کشاند ولی جشنواره فیلم فجر برای آن فرش قرمز پهن کرد.

به گزارش گروه فرهنگی ایسکانیوز، شیوع کرونا از اسفندماه سال ۱۳۹۸ منجر به رکود و آسیب دیدن برخی از عرصه‌هایی شد که این روزها به سختی درگیر آن هستند. صنعت سینمای ایران جزء اولین عرصه‌هایی بود که در برابر کرونا تاب ایستادگی نداشت و خیلی زود سر فرود آورد. این ماجرا ادامه داشت تا اینکه در اوایل سال ۱۳۹۹ مجوز فعالیت فیلمسازان و عوامل سینما صادر شد. اما فیلمساز در ادامه با دوراهی سختی مواجه شد. فروش آثار خود در پلتفرم‌های آنلاین یا صبوری کردن برای پایان یافتن ویروسی که جهان را به خود مشغول کرده است. عده‌ای راه اول را انتخاب کردند که در آمار ثابت شد آنطور که باید و شاید فیلم‌ها به فروش نمی‌رسند.

*تصمیم خطرناک جشنواره سیمرغ‌ها

اما عده‌ای نیز راه صبوری کردن را پیش گرفتند. این ماجرا، یعنی صبوری کردن برای پایان یافتن شیوع کرونا گویا برای جشنواره فیلم فجر رنگ و بوی دیگری داشت. یعنی این جشنواره به دلیل شیوع گسترده ویروس کرونا از برگزاری خود کوتاه نیامد و ترجیح داد با ادعای رعایت پروتکل‌ها برگزار شود. شاید با نگاه به سخنان دبیر این جشنواره کمی ماجرا روشن‌تر شود. «سیدمحمدمهدی طباطبایی‌نژاد» دبیر جشنواره فیلم فجر در نشست خبری درباره برگزاری این جشنواره گفت: «ساده‌ترین تصمیم تعطیلی این رویداد بود اما نمی‌دانستیم که آیا این بهترین تصمیم است؟ جمع‌بندی‌های متعدد ما با اهالی سینما در شورای سیاستگذاری ما را به دو رویکرد رساند. در وهله اول برپایی جشنواره فقط برای داوران جشنواره است. یعنی جشنواره هیچ نمایشی نخواهد داشت و داوران در بخش‌های مختلف فیلم‌ها را خواهند دید. اگر در روزهای پیش رو وضعیت سلامت رو به بهبود برود، اولین گزینه این است که آثار کاندیدای هیات داوران از جمع فیلم‌های رسیده در بخش‌های گوناگون برای مخاطبان اولویت اول، (اهالی سینما و رسانه) و در اولویت دوم برای مخاطبان به شیوه ۵۰ درصدی به نمایش درآید.»

هرچند دیدیم که جشنواره برگزار شد و البته احتمالا خستگی به جان کادر درمان ماند، کسانی که یک سال است درست استراحت نکرده و عزیزانشان را ندیده‌اند و حتی جانشان در معرض خطر است دیدند که هنرمندان (مدعیان رسالت هنری برای نجات جامعه) روی فرش قرمز پا گذاشتند و نتوانستند از خودنمایی بگذرند و با کادر درمان همراه شوند و یک سال جشنواره نداشته باشند.

*جشنواره‌ها در مارپیچ کرونا

اگر فقط جشنواره فیلم فجر پیش روی ما بود چنین تصمیمی معقول به نظر می‌رسید اما با نگاه به جشنواره‌های دیگر، این تصمیم به حاشیه می‌رود. چرا که به گفته رئیس ستاد کرونا در تهران، اوضاع  شیوع ویروس کرونا در بین مردم حالت شکننده‌ای دارد و اگر به درستی پروتکل‌های بهداشتی رعایت نشود به قول وزیر بهداشت «غفلت در محدودیت‌ها، مرگ و میرهای کرونایی را ۴ رقمی می‌کند.» برای فهم دقیق شرایط سینما در برابر کرونا نگاهی به جشنواره‌های سینمایی می‌اندازیم که در شرایط مشابه جشنواره فیلم فجر بودند اما تصمیم سختی گرفتند. به طور مثال جشنواره فیلم برلین که از ماه‌ها قبل نقل قول‌های مختلفی درباره برگزاری یا عدم برگزاری آن پیچیده شده بود با تصمیم مهمی مواجه شد. این رویداد سینمایی از اول تا پنجم مارس (۱۱ تا ۱۵ اسفند) به صورت مجازی میزبان نمایش فیلم های بخش رقابتی خواهد بود که اعطای مجازی خرس طلای برلین به بهترین فیلم نیز در آن اتفاق می‌افتد. بازار فیلم اروپا (EFM) نیز همزمان به صورت مجازی در ماه مارس برپا خواهد شد.

اما این شرایط برای جشنواره فیلم کن به صورت دیگری اتفاق افتاد. جشنواره‌ای که بیش از نیم قرن قدمت داشت حالا در مواجهه با پاندمی جهانی قرار گرفته بود که کار را برای آن به نقطه مهمی رساند. اتخاذ تصمیمی برای اجرای جشنواره به صورت فیزیکی یا لغو این رویداد بزرگ؛ در نهایت این کرونا بود که بر جشنواره کن غلبه پیدا کرد. این جشنواره نیز لغو شد و تنها بازار جشنواره کن (Marché du Film) امسال به صورت آنلاین از تاریخ ۲۲ تا ۲۶ ژوئن (۲ تا ۶ تیر) برگزار شد. این در حالی است که در کشور ما جشنواره فیلم فجر با اصرار برگزار شد، اتفاقی که گفته شد دو تن از برگزیدگان در این جشنواره مبتلا شدند و روشن نیست چه میزان از درگیری‌ها در این رویداد اتفاق افتاده باشد؟!

*بودجه‌ای برای شیوع کرونا با سینما؟!

جشنواره‌ای که سال قبل به گفته دبیر خود ابراهیم داروغه زاده ۸ میلیارد تومان هزینه بر روی دست وزارت فرهنگ و ارشاد گذاشته است. هرچند امسال با توجه به صحبت‌های طباطبایی‌نژاد دبیر این جشنواره در سال ۱۳۹۹، بودجه کاهش خواهد یافت اما از یاد نباید برد که با توجه به وجود کرونا اوضاع سینمای ایران به مراتب بحرانی‌تر از سال‌های قبل است و وجود چنین هزینه کردهایی منجر به دلسردی عوامل سینما خواهد شد.

دیدیم که جشنواره‌های بزرگ جهان چگونه با کرونا برخورد کرده بودند و در این خصوص دو نمونه از نظر گذرانده شد. از یاد نباید برد که امسال هنرمندان زیادی بر اثر کرونا جان دادند و هنوز داغ آن‌ها بر تن هنر ایران خودنمایی می‌کند.

انتهای پیام/

کد خبر: 1084730

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 0 + 0 =