قهرایی: بودجه جشنواره فیلم فجر شفافیت ندارد

کارگردان سینما و تلویزیون با اشاره به هزینه‌های جشنواره فیلم فجر، گفت: جشنواره با این اوضاع نیازی به بودجه و هزینه زیادی ندارد. درصورتی که فیلم‌ها فقط برای داوران نمایش داده می‌شود هزینه زیادی نباید انجام پذیرد. ضمن اینکه باید بدانیم خبر کامل و شفافی از هزینه‌کرد بودجه جشنواره فیلم فجر نیز وجود ندارد.

امیر حسین قهرایی کارگردان سینما و تلویزیون در گفت‌وگو با خبرنگار گروه فرهنگی ایسکانیوز ضمن در نظر داشتن برگزاری جشنواره فیلم فجر گفت: مسئولان  این رویداد فرهنگی و هنری قصد دارند که آن را برگزار کنند.البته باید مثل جشنواره‌های دیگر برگزار شود. ضمن اینکه باید بدانیم چنین رویدادی از اعتبار بین المللی برخوردار است و نمی‌توان به سادگی از کنار آن عبور کرد. اما در صورت برگزاری برای عموم مردم، مسئولان باید پروتکل‌های بهداشتی کرونا را رعایت کنند.

وی در ادامه تصریح کرد: مردم تشنه این هستند که به سینما بروند اما شرایط باید بهتر شده باشد تا چنین اتفاقی روی دهد.

*بودجه جشنوراه فیلم فجر شفاف نیست

این کارگردان سینما و تلویزیون درباره صرف هزینه و بودجه جهت برگزاری جشنواره فیلم فجر که مثل سال‌های قبل با حضور گسترده مردم برگزار نخواهد شد، گفت: جشنواره با این اوضاع نیازی به بودجه و هزینه زیادی ندارد. درصورتی که فیلم‌ها فقط برای داوران نمایش داده می‌شود هزینه زیادی نباید انجام پذیرد. ضمن اینکه باید بدانیم خبر کامل و شفافی از هزینه کرد بودجه جشنواره فیلم فجر نیز وجود ندارد.

به گفته قهرایی فیلمسازانی که از کشور و جامعه شرایط سیاهی را به تصویر می‌کشند نیز بخشی از واقعیت‌ها را نشان می‌دهند. وی ضمن تاکید بر اینکه خود تا به حال فیلمی با مضامین ناامید کننده نساخته است، گفت: دوست دارم مردم در سینما تنفس روحی داشته باشند. اما سینماگران اکثرا رئالیست هستند و فانتزی نیستند. رئالیست‌ها نیز آینه اجتماع هستند. آن‌ها در اجتماع قرار دارند و وقتی اتفاقات تلخ را می‌بینند، آثارشان به همان شکل ساخته می‌شود.

قهرایی در پاسخ به این سوال که آیا جامعه نقاط مثبتی ندارد تا توسط همین افراد به تصویر کشیده شود، گفت: رئالیست‌ها قطعا می‌خواهند جامعه را نشان دهند اما چه کسی فیلمی برگرفته از واقعیت سراغ دارد که خلاف اوضاع کنونی باشد؟

این کارگردان سینما ضمن قبول کردن این نکته که نقاط امیدوار کننده‌ای وجود دارد تا بدان پرداخت، اظهار کرد: در سینمای کودک و نوجوان نباید سیاه‌نمایی کرد. درواقع هرگز نباید چنین اتفاقی بیفتد. اما بزگسالان نیز وقتی برای دیدن فیلم‌هایی با مضامین اجتماعی به سینما می‌روند معلوم می‌شود که کششی از سوی این اثر بوده که مخاطب را به سمت خود جذب کرده است.

*داوران فیلم فجر طنز را جدی نمی‌گیرند

وی با اشاره به اینکه طنز در کشور طرفداران زیادی دارد، گفت: سراغ نداریم که یکبار فیلم طنز در جشنواره جایزه گرفته باشد. طنز مقوله‌ای است که داوران آن را جدی نمی‌گیرند تا به آن جایزه دهند. اما طنز کشش بیشتری دارد تا مردم را به سمت خود جذب کند. حتی می‌بینیم که پرفروش‌ترین فیلم‌ها همواره طنز هستند.

قهرایی در پاسخ به این موضوع که برخی منتقدان عرصه طنز اعتقاد دارند این موضوع در سینمای ایران به سمت هجو کشانده شده است، اظهار کرد: برخی از آثار اینگونه  بودند. به طور مثال برای خودم اتفاق افتاده است که از میانه‌های فیلمی بلند شدم و از سینما بیرون آمدم زیرا نمی‌خواستم ادامه آن اثر را ببینم.

*مردم تشنه لبخند هستند

این کارگردان سینما افزود: طنز خوب طنز موقعیت است. مردم ‌به سینما می‌روند تا فیلم طنز ببینند و بخندند و چون تشنه خنده هستند فیلمسازان نیز به هر دستاویزی متوسل می‌شوند تا بخندانند. مردم هم بعدها در نظرهای خودشان می‌گویند که فیلم خنده‌داری بود و همین نظرات فروش فیلم را افزایش می‌دهد.

وی درباره اینکه آیا می‌توان برای خندیدن به هر دستاویزی متوسل شد، گفت: همان طور که گفتم برای خودم پیش آمده که از دیدن فیلمی ناراضی بودم، از میانه‌های آن بلند شدم و از سینما بیرون آمدم چون رضایتی نداشتم. نقاطی در فیلم بود که هزل خیلی نامناسبی رخ می‌داد.

قهرایی افزود: جامعه ما به طنز نیاز دارد. مردم باید به سینما بروند تا کمی آرامش پیدا کنند. طنز هم مثل خواب نیاز است.  یعنی روح مردم نیاز دارد که سینما خستگی را از تنشان بیرون آورد. البته این را نیز باید بگویم فیلم‌های غمگین را نرفتم که ببینم. تعریف فیلم «متری شش و نیم» را خیلی شنیدم ولی برای تماشای آن به سینما نرفتم. چون می‌دانم جریان چیست و نمی‌خواهم غصه دار شوم.

این کارگردان سینما درباره ویژگی‌های یک طنز خوب گفت: طنز تعریف‌هایی دارد و اگر اثر با اصول درست طنز جلو برود موفق خواهد شد. اما طنز کلامی را دوست ندارم. اصول زیادی برای طنز وجود دارد که موفق بوده و جواب داده است.

وی با اظهار مخالفت در مورد اینکه به فیلمنامه‌نویس‌های جوان توجهی نمی‌شود، گفت: جوان‌های زیادی برای خودم پیشنهاد می‌دهند تا فیلمنامه‌های آن‌ها را بخوانم. معتقدم جوانان استعداد خوبی دارند و ممکن است افراد خوبی چون رضا عطاران در بین آن‌ها پیدا شود.

این کارگردان سینما درباره اینکه عده‌ای اعتقاد دارند پرداختن به موضوعاتی چون مفاسد اقتصادی در کشور برای آن‌ها آثار و تبعاتی خواهد داشت، گفت: این موضوع بستگی دارد به اثری که ساخته می‌شود. یعنی این که چگونه آن فیلم ساخته می‌شود.

انتهای پیام/

کد خبر: 1085690

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 0 + 0 =