ایران هیچ تعهد جدیدی را در برجام نمی‌پذیرد/ تمرد دولت از قانون مجلس مجازات در پی دارد

نماینده مجلس شورای اسلامی گفت: قانون اقدام راهبردی لغو تحریم‌ها به نفع دستگاه دیپلماسی خواهد بود؛ چراکه دست آن‌ها برای مذاکرات احتمالی پر خواهد شد تا با قدرت وارد شوند و هرگونه تمرد از انجام این قانون، مجازاتی برای متخلفین در پی خواهد داشت.

به گزارش خبرنگار گروه دانشگاه ایسکانیوز، دولتمردان جدید ایالات متحده آمریکا در هفته‌های گذشته، اظهارات بحث برانگیزی درباره بازگشت آمریکا به توافق هسته‌ای داشته‌اند. مستاجران جدید کاخ سفید درحالی مدعی انجام تعهدات برجامی از سوی ایران و سپس بازگشت آمریکا به برجام هستند که نه تنها  هیچ کدام از تعهدات خود در ذیل برجام را انجام نداده‌اند بلکه به صورت یکجانبه از این توافق خارج شده‌اند.

در همین باره، سارا فلاحی عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی در گفت‌وگو با خبرنگار ایسکانیوز، با اشاره به اظهارات اخیر دولتمردان جدید آمریکا مبنی بر انجام تعهدات برجامی از سوی ایران اظهار کرد: موضع‌گیری آمریکایی‌ها در این زمینه بسیار طبیعی به‌نظر می‌رسد؛ روسای جمهور آمریکا همواره به دنبال این بوده‌اند که در بدو ورود به کاخ سفید، فرافکنی‌هایی علیه ایران در دستور کار قرار دهند.

وی افزود: بایدن به دنبال این است که عملکرد متفاوت‌تری نسبت به ترامپ داشته باشد؛ او از طرفی به دنبال حفظ برجام است اما از طرف دیگر، نمی‌خواهد از استراتژی ضد ایرانی خود عدول کند. البته اظهارات مقامات آمریکایی مبنی بر انجام تعهدات برجامی از سوی ایران، بیشتر به طنزی تاریخی شباهت دارد چرا که ایران تاکنون به تمامی تعهدات خود پایبند بوده است و این آمریکا بود که از برجام خارج شد.

فلاحی ادامه داد: جمهوری اسلامی ایران هیچ گاه از تعهدات خود نسبت به برجام عدول نکرده است و حتی در مواردی، بیش از آن چه که باید متعهد شده‌ایم. با توجه به این تفاسیر، آن کشوری که در ابتدا باید به تعهدات خود ذیل برجام بازگردد، ایالات متحده آمریکا است و جمهوری اسلامی هیچ تعهد جدیدی را قبول نخواهد کرد.

دیپلماسی کشور باید منطبق بر منافع ملی باشد

عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی با اشاره به مواضع دستگاه دیپلماسی در مقابل زیاده‌خواهی مقامات آمریکایی تصریح کرد: دستگاه دیپلماسی باید استراتژی تدوین شده از سوی مقام معظم رهبری را در دستور کار قرار دهد؛ در واقع براساس این استراتژی، دستگاه دیپلماسی کشور باید عملکردی منطبق با منافع ملی داشته باشد و قرار نیست تعهدات جدیدی را قبول کند.

وی اضافه کرد: آمریکایی‌ها باید به تعهدات برجامی خود متعهد باشند؛ درغیر این صورت شرایط همانند سابق باقی خواهند ماند و اتفاق جدیدی نخواهد افتاد. در واقع تمامی تحریم‌های اعمال شده از سوی ایالات متحده آمریکا باید لغو و مراودات اقتصادی کشور باید آزاد شود. کشورهای اروپایی نیز باید همانند آمریکا نسبت به انجام تعهدات خود پایبند باشند و مراودات اقتصادی و تجاری ایران بدون هیچ مشکلی انجام شود.

فلاحی با بیان این که انجام تعهدات یک طرفه از سوی ایران به نفع کشور نیست، عنوان کرد: دیپلماسی یک جاده دو طرفه است و جمهوری اسلامی ایران تا زمانی که طرف مقابل به تعهدات خود پایبند نباشد، تعهدات خود را انجام نخواهد داد. البته تا امروز با وجود انجام تعهدات یک جانبه از سوی ایران، نه تنها تحریم‌ها لغو نشده بلکه توان هسته‌ای به عنوان یکی از مولفه‌های قدرت ایران نیز به شدت محدود شده است.

تعهد در برابر تعهد؛ گام در برابر گام

عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی تاکید کرد: استراتژی جمهوری اسلامی، تعهد در برابر تعهد و گام در برابر گام خواهد بود. اگر طرف مقابل یک گام بردارد، جمهوری اسلامی نیز یک گام برخواهد داشتژغ اما انجام همه تعهدات به صورت یک طرفه، هیچگاه انجام نخواهد شد.

وی درباره موضع کمیسیون امنیت ملی مجلس در قبال انجام نشدن قانون اقدام راهبردی لغو تحریم‌ها از سوی دولت، بیان کرد: مجلس به عنوان یک دستگاه نظارتی، بر حسن اجرای این قانون نظارت جدی خواهد داشت. البته امکان دارد که برخی دولتمردان در نظر اعتقادی به این قانون نداشته باشند اما در عمل آن را اجرا خواهند کرد.

فلاحی در پایان خاطرنشان کرد: کمیسیون امنیت ملی برنامه بازدید از تاسیسات هسته‌ای را در دستور کار قرار داده است تا بر حسن اجرای قانون اقدام راهبردی لغو تحریم‌ها، نظارت جدی داشته باشد. باید یادآور شویم که این قانون به نفع دستگاه دیپلماسی خواهد بود چرا که دست آن‌ها برای مذاکرات احتمالی پر خواهد کرد تا با قدرت وارد شوند. با این حال اما هرگونه تمرد از انجام این قانون، مجازاتی را برای متخلفین درپی خواهد داشت.

انتهای پیام/

کد خبر: 1088595

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 0 + 0 =