آب نبات‌های برجامی؛ تله‌ای دیپلماتیک برای ایران

مواضع اخیر دولتمردان آمریکایی و کشورهای غربی نشان می‌دهد که آن‌ها با ارائه برخی امتیازهای ناچیز به ایران، به دنبال انداختن جمهوری اسلامی در تله‌ دیپلماتیک هستند.

باشگاه خبرنگاران دانشجویی- شایان دنیادیده: مستاجر جدید کاخ سفید بعد از گذشت نزدیک به یک ماه از تکیه بر صندلی ریاست جمهوری و پس از اظهار نظرهای ضد و نقیض درباره بازگشت به توافق هسته‌ای، عیار واقعی خود را در کنفرانس امنیتی مونیخ نشان داد. با وجود هیاهوی برخی رسانه‌های داخلی و خارجی مبنی بر اعلام بازگشت به برجام از سوی بایدن، نه تنها این آرزو به واقعیت تبدیل نشد، بلکه رئیس جمهور آمریکا بر لزوم مقابله با اقدامات به زعم آن‌ها مخرب ایران در منطقه نیز تاکید کرد.

بایدن در اظهارات اخیر خود در کنفرانس امنیتی مونیخ ، صرفا بر آمادگی آمریکا برای انجام مذاکرات مجدد در چارچوب 1+5 تاکید داشت؛ البته ناگفته نماند که دولتمردان آمریکا در برهه‌های اخیر بر خلاف انتظار برخی از جریانات سیاسی در داخل کشور، نه تنها از بازگشت به توافق هسته‌ای قبل از انجام تعهدات برجامی از سوی ایران صحبت نکرده‌ بودند بلکه همواره توپ را در زمین ایران انداخته‌اند. به همین دلیل اظهارات اخیر جو بایدن آنچنان هم دور از انتظار و ذهن تحلیلگران سیاسی نبود.

با این اوصاف، مواضع اخیر دولتمردان آمریکایی و برخی کشورهای غربی نشان می‌دهد که آن‌ها با ارائه برخی امتیازهای ناچیز به ایران، به دنبال انداختن جمهوری اسلامی در تله‌ دیپلماتیک هستند.

آنطور که «کِلِورلی» معاون وزیر امور خارجه انگلستان می‌گوید اکنون همه چیز در دست ایران است، آنها(ایران) طرفی هستند که شرایط برجام را نقض می‌کنند و می‌‎توانند در این رابطه کاری انجام دهند. این اظهارات نشان می‌دهد که اروپا و آمریکا به دنبال این هستند که به هرشکلی توپ را در زمین ایران بیندازند و جمهوری اسلامی را ناقض برجام نشان دهند تا به این سبب، ایران را بدون قید و شرط پای میز مذاکره بکشانند.

باید به این نکته توجه داشته باشیم که دولت آمریکا به وسیله برخی امتیازهای کوچک که آن را «شکلات‌های برجامی» توصیف می‌کنیم، به دنبال ترغیب دستگاه دیپلماسی کشور، برای انجام مذاکرات بدون شرط و تعهدات ذیل برجام است. کاهش محدودیت‌های تردد دیپلمات‌های ایران، باز پس‌گیری درخواست دولت ترامپ برای اجرای مکانیسم ماشه و ورود به مذاکرات در قالب 1+5، امتیازهایی هستند که می‌‍توانیم آن‌ها را صرفا شکلات‌های شیرینی برای ترغیب دستگاه دیپلماسی جمهوری اسلامی به انجام تعهدات برجامی بدانیم.

البته از مواضع وزارت خارجه کشورمان نیز در واکنش به این آب نبات‌های ناچیز نباید غافل شویم. به طوری که خطیب زاده سخنگوی وزارت خارجه کشورمان با انتشار مطلبی در صفحه توییتر خود تاکید کرد:«به دلیل خروج آمریکا از برجام، 1+5 وجود ندارد. اکنون تنها 1+4 است. حرکات نمادین خوب است اما برای احیای 1+5 آمریکا باید تحریم‌ها را بردارد. ما نیز پاسخ خواهیم داد».

زمینه سازی برای دوگانه «معیشت؛ مذاکره»

نباید فراموش کنیم که همین چند امتیاز ناچیز سبب شده تا نرخ ارز پس از اظهار نظرها، رنگ و بوی کاهشی به خود بگیرد. البته این فرآیند مسبوق به سابقه است به طوری که پس از امضای برجام در تیرماه سال 94، نرخ ارز به شکل قابل توجهی با کاهش مواجه شد؛ اما بعد از خروج آمریکا از برجام درحالی که هیچ کدام از تعهدات خود را انجام نداده بود، بار دیگر شاهد افزایش نرخ ارز در کشور بودیم.

این فرآیند نشان می‌دهد که دست‌های پشت پرده‌ای با گروگان گرفتن معیشت مردم، نوسانات اقتصادی کشور را به مواضع غرب گره زده‌اند تا ایران را به اجبار پای میز مذاکره بکشانند. پیش‌بینی می‌شود که با ادامه این روند، نرخ ارز نیز بیش از این کاهش داشته باشد که البته همین موضوع پشتوانه‌ای برای مدیریت افکارعمومی خواهد شد.

 جمع بندی حوادث آینده کافی است تا بار دیگر شاهد شکل‌گیری دوگانه «معیشت؛ مذاکره» در داخل کشور باشیم و دستگاه دیپلماسی نیز با بهره‌گیری از این شرایط، وارد مذاکره بدون قید و شرط شود. موضوعی که زمینه را برای انجام برجام‌های 2 و 3 در حوزه مسائل منطقه‌ای و موشکی و در نهایت «لیبیزاسیون» کردن ایران فراهم خواهد کرد.

انتهای پیام/

کد خبر: 1089837

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 0 + 0 =