کرسی‌های آزاد اندیشی نقد صحیح را به دانشجو می‌آموزد/ نقش موثر خانواده و دانشگاه بر شکل‌گیری هویت دانشجو

رئیس دانشگاه آزاد اسلامی استان خراسان رضوی گفت: دانشجو در کرسی های آزاد اندیشی خود را مفید و صاحب نظر می بیند و می‌تواند متد و روش طرح کند. همچنین خواسته طبیعی دانشجو که باید در فضای دانشگاه نقد انجام دهد به بهترین شکل خود انجام می شود و در نتیجه باعث سرزندگی و نشاط سیاسی دانشگاه‌ها می‌شود.

به گزارش خبرنگار ایسکانیوز؛ نقش دانشجو در ابتدا به عنوان یک جوان و در مرتبه بعدی به عنوان کسی که بیشترین تاثیر را در آینده و جامعه هر کشوری دارد بسیار حیاتی بوده و پرداختن به این موضوع می تواند گره گشا باشد. ایسکانیوز در مصاحبه با رئیس دانشگاه آزاد اسلامی استان خراسان رضوی به این مهم پرداخته است.

 مسعود طاهری لاری رئیس دانشگاه آزاد اسلامی استان خراسان رضوی در گفت و گو با خبرنگار گروه دانشگاه ایسکانیوز در مورد رسالت دانشجوی امروزی و دغدغه مندی آنان گفت: مهم ترین مسئله ای که فضای دانشجویی ما از آن غافل است عدم خودباوری است ما باید به توانمندی های خود اعتماد داشته باشیم و دانشجوی ایرانی باید بداند همانطور که سکاندار امور در بسیاری از مسائل است، در داخل کشور هم می تواند به حقوق خود برسد. اگر در دانشجو اعتماد بنفس ایجاد شود خیلی از مسائل حل می شود.

رئیس دانشگاه آزاد اسلامی مشهد افزود: رسالت اصلی دانشجو این است که در اجتماع به تکلیف خود عمل کند و از فرصتها کمال استفاده را ببرد؛ همچنین خود را به صلاح علم و تزکیه مجهز کند تا قله های دانش را فتح کند و به کمال معنوی و تزکیه هم برسد تا اینکه برای کشور مفید باشد. این یک مجموعه پیچیده است. از بالا دولتمردان و اساتید باید جوری رفتار کنند که دانشجو به این درک برسد که می تواند در همین بستر داخلی و با تکیه بر توان و استعداد خود به خواسته هایش برسد. مهم ترین نقش را دانشگاه و اساتید دارند. دانشگاه ها باید خود را با دانشگاه های نسل جدید انطباق بدهند و دانشجو هم باید خود را با علم روز منطبق کند.

طاهری لاری با تاکید بر لزوم تقویت اعتماد بنفس در دانشجویان، راهکاری که افراد نسبت به سرنوشت و مسائل جامعه حساس شوند را اینگونه بیان کرد: دانشجویانی که به دلایلی انگیزه قوی و اعتماد به نفس دارند در همه این فضاها نبوغ پیدا می کنند و در واقع به همه آمال و آرزوهای خود می رسند. این نشان می‌دهد که ما باید این بعد دانشجویان را تقویت کنیم و قطعاً دانشگاه ها می توانند در این مسیر تاثیر گذار باشند.
وی حضور دانشجویان در گروه های دانشجویی مثل انجمن ها و تشکل هایی که در فضای دانشگاه هستند را مفید خواند و افزود: متاسفانه روال آموزشی در دبیرستان و مدرسه به گونه‌ای بوده که اعتماد جدی را ایجاد نکرده است؛ اما بستر دانشگاه با توجه به تشکل های دانشجویی می تواند خیلی مفید و موثر باشد. من همواره به دانشجویان تشکل‌ها تاکید می کنم که شما باید در همه زمینه ها به ویژه زمینه‌های علمی خود را تقویت کنید و به کمال مطلوب برسانید. طبیعتاً تشکلی که در آن نیروهای کارآمد علمی و معنوی حضور داشته باشد می‌تواند در درون دانشگاه یک قطب تأثیرگذار باشد.

طاهری لاری در مورد تاثیر برخوردهای سلبی و تند جامعه و مسئولان در محافظه کاری دانشجویان گفت: طبع دانشجو نقد و انتقاد است و معمولاً در ذات دانشجو است که در نقدهای علمی و نقدهای سیاسی حضور داشته باشد. ما باید باعث شویم که دانشجو به سطحی از علم و دانش برسد که اگر احساس کنیم برای مثال در سطح علمی، نقد ضعیفی دارد آن را به آن درجه برسانیم که بتواند نقد علمی درستی داشته باشد. نقد سیاسی هم نیازمند این است که ما یکسری از منابع مطالعه مرجع را در اختیار دانشجو قرار بدهیم و افرادی که در این زمینه تخصص دارند باید ورود پیدا کنند تا باعث اقناع دانشجو شوند. قطعاً با توجه به اینکه منابع معتبری در ایران اسلامی داریم اگر دانشجوی ما به این مسئله آشنا شود قطعاً نقدی سازنده خواهد شد.

رئیس دانشگاه آزاد اسلامی خراسان رضوی از نقش موثر خانواده و دانشگاه بر شکل گیری هویت دانشجو گفت و افزود: محیط آموزش تا مرحله پایان دوره متوسطه خیلی تاثیرگذار است و خانواده می تواند نقش کلیدی را در آن برهه داشته باشد. دانشگاه، محیط، همسالان دانشجویان و دیگر گروه های اجتماعی که در آن عضو می‌شوند؛ همچنین فضای اجتماعی و تشکل های دانشجویی و استادان در شکل گیری شخصیت علمی و سیاسی دانشجوها موثر است.
طاهری لاری برگزاری کرسی های آزاد اندیشی در محیط دانشگاه را بسیار مفید خواند و گفت: من از قدیم الایام عضو حقوقی کرسی های آزاد اندیشی در دانشگاه های دولتی و علوم پزشکی بوده‌ام اگر منصفانه بخواهم عرض کنم دکتر جهان بین برای برگزاری این کرسی ها که با نظم و آرایش جدیدی انجام شده اند، بسیار خوب عمل کردند و می تواند دستاوردهای بسیار خوبی داشته باشد. با رصدی که می‌شود به خواست مقام معظم رهبری بسیار نزدیک می‌شویم اما باید این نقایص را ببینیم و در دوره‌های بعدی برطرف شود. نظمی که در این دوره ایجاد شده است بسیار عالی است.

وی ادامه داد: کرسی های آزاد اندیشی با توجه به اینکه دانشجو ذاتا می‌خواهد نقد کند فرصت خوبی را در اختیار دانشجویان گذاشته است. نقدی که در لحظه باشد ارزشمند نیست؛ اما در کرسی های آزاد اندیشی فرد ثبت نام می‌کند، مطالعه می‌کند و گاهی موضوعات میدانی را بررسی محیطی انجام می دهد و با افراد صاحب نظر صحبت می کند تا آمار و اطلاعاتی که باید در جلسه استناد کند را به دست بیاورد. او در جلسات خود را مفید و صاحب نظر می بیند، می‌تواند متد و روش طرح کند. همچنین خواسته طبیعی دانشجویان که باید در فضای دانشگاه نقد انجام دهد به بهترین شکل خود انجام می شود و در نتیجه باعث سرزندگی و نشاط سیاسی دانشگاه‌ها می‌شود.به اعتقاد من یک کرسی نباید با برگزاری خود خاتمه پیدا کند و باید با همان عنوان ادامه پیدا کند.

رئیس دانشگاه آزاد اسلامی استان خراسان رضوی در مورد اینکه با توجه به ثبات و اقتدار نظام جمهوری اسلامی ایران مهمترین جبهه ای که دانشجو ها در عصر حاضر باید به آن توجه کنند چه چیزی است، گفت: یکی از دغدغه های مقام معظم رهبری با توجه به شعار سال«جهش تولید» است؛ دانشجوی ما باید به آن خودباوری برسد که یکی از آن تولیدکنندگان خودش است. ما باید سازندگی را در طول دوران تحصیل به دانشجوها و دانش آموزان یاد بدهیم. دانشجو با توجه به شرایط فعلی باید درک کند که یک سازنده و مخترع در کشور باشد و این توانمندی واقعاً در دانشجوها وجود دارد فقط باید فضای آن ایجاد شود و دانشگاه ها بر این محور یک مقدار تطابق پیدا کند.

وی دانشجو را پرچمدار تحول در جامعه خواند و گفت: واقعا این توان در دانشجو چه از حیث علمی و چه از حیث سیاسی وجود دارد. او باید تمام منابع را بررسی کند و در زمینه کارهای فنی نباید به آزمایشگاه کلاس درس خود و کارگاه اکتفاء کند. باید ادامه بدهد و توانمندی و علاقه خود را در یک موضوع مشخص کشف کند. در نتیجه دانشگاه ها هم به سمت آن توانمندی پایه دانشجوها پیش بروند و فضای فناوری در دانشگاه‌ها تقویت شود.

انتهای پیام /

کد خبر: 1092952

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 0 + 0 =