انجمن‌های علمی می‌توانند به تولید علم ورود کنند

معاون آموزشی وزارت بهداشت با اشاره به اینکه تولید علم یکی از مسائل مهم و راهبردی برای کشور محسوب می‌شود، گفت: انجمن‌های علمی دانشجویی از جمله نهادهایی هستند که می‌توانند به طور جدی به موضوع تولید علم وارد شوند.

به گزارش باشگاه خبرنگاران دانشجویی ایران(ایسکانیوز) و به نقل از مفدا؛ علی اکبر حقدوست در نشست هم‌اندیشی  معاونان « آموزشی»، «فرهنگی و دانشجویی» و «فناوری و تحقیقات» وزارت بهداشت با موضوع انجمن‌های علمی دانشجویی و راهکارهای گسترش فعالیت‌های این نهاد دانشجویی گفت: باید تلاش کنیم در هر دانشکده یا دانشگاه علوم پزشکی، در مسیر فعالیت‌های تحقیقاتی و پژوهشی، به اهداف متعالی دست یابیم و این اهداف متعالی، ایجاد نمی‌شود مگر با تعامل و هم‌افزایی و از این رو باید روحیه تعامل و هم‌افزایی میان این سه نهاد در دانشگاه‌های علوم پزشکی، تقویت شود.

وی اظهار کرد: تولید علم یکی از مسائل مهم و راهبردی برای کشور محسوب می‌شود که عصاره آن می‌تواند از دلِ دانشگاه‌ها و مراکز آموزشی و تحقیقاتی بیرون بیاید؛ انجمن‌های علمی دانشجویی از جمله نهادهایی هستند که می‌توانند به طور جدی به موضوع تولید علم وارد شوند. دانشگاه‌ها به دنبال ارتقای دانش و مهارت خود هستند و این امر از سمت انجمن‌های علمی امکان‌پذیرتر است چرا که اعضای انجمن‌های علمی دانشجویی از نظر تحصیلی معمولا از سایر دانشجویان دانشگاه برتر بوده و در فرآیند توسعه کشور نقش مهمی دارند.

معاون آموزشی وزارت بهداشت خاطرنشان کرد: در کشورهای پیشرفته انجمن‌های علمی یک نوع سازمان شناخته شده است که به صورت جدی روی آن‌ها سرمایه‌گذاری می‌شود چرا که یکی از مهم‌ترین کانون‌های علمی و تأثیرگذار بر تولید علم و روند فعالیت‌های علمی محسوب می‌شوند و باید بسترهایی فراهم شود که بتوان در راستای افزایش کمی و کیفی انجمن‌های علمی‌دانشجویی و همچنین حمایت مادی و معنوی آنها، اقدامات شایسته‌ای انجام داد.

حقدوست افزود: ما باید با سیاستگذاری منطقی، فعالیت‌های دانشجویان را در سطح دانشگاه‌ها هدفمند و منسجم تر کنیم. ما مجموعه‌ای در دانشگاه می‌خواهیم که برای دانشجویان سیاستگذاری هدفمندی اعمال کنند و فعالیت‌های دانشجویی آنها در تمامی زوایا از ورود و خروج آنها و چه در مرحله فارغ‌التحصیلی و بعد از فارغ التحصیلی آنان مورد رصد و پایش قرار گیرد هر چند ممکن است این کار زمان زیادی از ما بگیرد اما شدنی است و بدون شک تعامل و هم‌افزایی میان  سه معاونت« آموزشی» ، « تحقیقات و فناوری»  و نیز « فرهنگی و دانشجویی» می‌تواند ما را به هدف نزدیک‌تر کند.

معاون آموزشی وزارت بهداشت همچنین بر تعامل میان مسؤولان انجمن‌های علمی‌دانشجویی، کمیته تحقیقات دانشجویی و استعدادهای درخشان در همه دانشگاه‌های علوم پزشکی تاکید کرد و گفت: درخواستی که از دانشکده‌ها یا دانشگاه‌های علوم پزشکی دارم این است که جلسات هم‌افزایی ماهانه با حضور این سه نهاد داشته باشند؛ قطعا برگزاری این نشست‌های همفکری، می‌تواند به رشد و تقویت فعالیت‌های تحقیقاتی، علمی و پژوهشی، دانشجویان علوم پزشکی کمک کند و مسیر را برای فعالیت نمایندگان دانشجویی این سه نهاد در دانشگاه، فراهم سازد.

حقدوست افزود: اگر بتوانیم به عنوان یک راهکار دیگر در مسیر تقویت فعالیت‌های پژوهشی دانشجویان علوم پزشکی، با تدوین آیین نامه‌ای، یکسری از فعالیت‌های دانشجویان را هدفمندتر و ضابطه‌مندتر کرد، می‌توانیم به اهداف خوبی دست‌یابیم. به عبارتی اگر بتوان در قالب شیوه‌نامه یا آیین‌نامه‌ای، اهرم‌های تشویقی و انگیزشی برای دانشجویان بابت فعالیت‌های علمی و تحقیقاتی، ایجاد کنیم، دانشجویان بیشتر نسبت به انجام فعالیت‌های علمی و تحقیقاتی ترغیب می‌شوند و فعالیت آنها منتج به اخذ یک مدرک معتبر می‌شود. می‌توانیم مسیر رو به رشدی داشته باشیم که البته در گام اول باید بتوانیم آیین‌نامه‌ای شفاف برای این موضوع تدوین کنیم. بدون شک با این وجود، مثلا یک دانشجوی علوم پزشکی  در طول تحصیلش، می‌تواند علاوه بر کسب علم و دانش و اخذ مدرک رسمی خود، با انجام کار تحقیقاتی و پژوهشی در اوقات فراغت خود، مدرک معتبر علمی دیگری نیز اخذ کند.

وی در بخش دیگری از سخنان خود با اشاره به اینکه انجمن‌های علمی‌دانشجویی در سطح دانشگاه‌های علوم پزشکی خوشبختانه به بلوغ و رشد خوبی دست یافته‌اند، اظهار کرد:  انجمن‌های علمی در صورتی که به خوبی فعالیت کنند و بتوانند نقش خوبی در جذب حداکثری دانشجویان در دوران تحصیل در انجمن‌های علمی ایفا کنند، پل ارتباطی مؤثری میان اعضای هیات علمی، دانشجویان و مسؤولان خواهند بود.

انتهای پیام/

کد خبر: 1093171

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 0 + 0 =