بی توجهی به حساسیت کار مددکاران در اولویت بندی تزریق واکسن

مدیرعامل سازمان رفاه خدمات و مشارکت‌های اجتماعی شهرداری از بی توجهی به مددکاران در اولویت بندی تزریق واکسن کرونا انتقاد کرد و گفت: در ۱۰ روز اخیر ۳۴ مورد در گرمخانه‌ها کرونا مثبت شده اند.

به گزارش باشگاه خبرنگاران دانشجویی(ایسکانیوز)؛ مالک حسینی مدیرعامل سازمان رفاه خدمات و مشارکت‌های اجتماعی شهرداری در نشست خبری امروز خود در خصوص طرح زمستان گرم که زمستان سال گذشته اجرا شد، توضیح داد: براساس آمار در سال ۹۹ حدود ۸۹ هزار ۶۸ نفر مدد جو در سطح شهر شناسایی و جذب شده تعدادی به سامانسراها و تعدادی به گرمخانه‌ها منتقل شده‌اند.

وی با تاکید بر اینکه تعداد بسیاری از این آمار مربوط به جذب تکراری است، گفت: برخی از این افراد بی خانمان در مناطقی که گشت سر می‌زنند قرار می‌گیرند که به گرمخانه‌ها منتقل شوند.

حسینی گفت: ۱۹۰۰ نفر از این تعداد را زنان و ۸۷ نفر را هم مردان تشکیل می‌دهند و به نسبت سال قبل جذب مردان ۳۴ درصد افزایش داشته و در میان زنان ۲۵ درصد کاهش داشته‌ایم که به طور کلی ۳۵ درصد افزایش جذب دیده می‌شود.

مدیرعامل سازمان رفاه خدمات و مشارکت‌های اجتماعی شهرداری اظهار داشت: زمستان گذشته تعداد افراد جذب شده بیشتر بوده و در مجموع بالغ بر ۴۰ هزار نفر در فاصله آبان تا اسفند جذب شده‌اند.

وی درباره ساخت ۳ مددسرای فرامنطقه ای توضیح داد: این مددسراها با جمعیت حدود ۳۰۰ نفر پیش بینی شده اما بزرگترین چالش پیدا کردن زمین مناسب بود که هم باید در دسترس مددجویان باشد و هم بافت محله را بهم نزند.
وی ادامه داد: در ۳ منطقه ۴، ۱۶ و ۱۹ تعیین شده و در منطقه ۱۹ موضوع حریم پیش آمد، منطقه ۱۶ معارض دارد و با همه این مسائل امیدمان این است که حداقل یک منطقه را شروع به احداث کنیم و بهره برداری سال ۹۹ پیش بینی مان مرداد ۱۴۰۰ بود. به بهره برداری تا خرداد نمی‌رسد اما همه تلاشمان این است که به فصل سرد برسد.

حسینی درخصوص نوبت واکسن مددجویان گفت: از زمانی که بحث واکسن آنفلوآنرا بود مکاتبات متعددی کردیم با وزارت بهداشت و ستاد کرونا داشتیم و توضیح دادیم که کارکنان و مددجویان ما شرایط خاصی دارد اما احساس می‌کنم هنوز اهمیت و سختی کار مددکاران درک نشده است. وقتی توزیع واکسن مطرح شود مددکاران هیچ اولویتی ندارند. در حالی که در ۱۰ روز اخیر، موج جدید آمده ۳۴ مددجو کرونا مثبت شدند که از این تعداد برخی در گرمخانه‌ها خدمت می‌کنند.

وی افزود: اما هیچ پیغامی دال بر اینکه در نوبت چندم هستند دریافت نکرده‌ایم و این خیلی درد آور است.

حسینی اظهار داشت: مسأله‌ای که خیلی نگران کننده است این است که با وجود اینکه تا پایان سال گذشته موردی که از گرمخانه بدحال کرونا مثبت داشته باشیم نداشته‌ایم. اما امسال ۲ مورد مثبت در چند روز گذشته گزارش شده و قرنطینه کردیم البته چون برخی از این افراد مصرف کننده هستند و تأمین نشوند تبعاتی را دارد اما سعی کردیم جداسازی انجام دهیم.

وی افزود: این وضعیت در یکی از سامانسراها هم گزارش شده و ۶ مورد از مددجویان و ۴ مورد از مددکاران تست کرونایشان مثبت بوده است.

مدیرعامل سازمان رفاه خدمات و مشارکت‌های اجتماعی شهرداری در پاسخ به سوالی درباره وضعیت معتادان متجاهر با تاکید بر اینکه شهرداری درباره معتادان متجاهر هیچ مأموریتی ندارد و بعضاً همکاری‌هایی با نیروی انتظامی داشته‌ایم، گفت: ورودی هم نخواهیم کرد و نمی‌توانیم درباره آمار به صورت طبیعی نظر دهیم.

وی در خصوص رد لایحه واگذاری مراکز بهاران و احتمال تلاش مجدد بهزیستی در دوره بعدی مدیریت شهری بر واگذاری‌ها گفت: ممکن است شورای شهر بعدی به عنوان طرح موضوع بهاران را دوباره مطرح کند اما اما چون جزو املاک شهرداری است هر مسأله‌ای پیش بیاید مردم شهرداری را پاسخگو می‌دانند.

وی یادآور شد: مراکز بهاران تقریباً همگی احیا شدند به جز مراکزی در مجموعه‌های خارج از شهرداری واگذار شده‌اند.

حسینی ادامه داد: مراکز مربوط به کودکان کار در منطقه ۵ و ۸ را یک مؤسسه غیردولتی اداره می‌کند چه فرقی می‌کند بهزیستی یا شهرداری اداره کند.

مدیرعامل سازمان رفاه خدمات و مشارکت‌های اجتماعی شهرداری در پاسخ به سوال مهر درباره وضعیت همراه سراها گفت: همراه سراها نه تنها فعال هستند که در منطقه ۱۸ یک همراه سرا و منطقه ۱۱ یک همراه سرا فعال شده‌اند و برای بودجه سال آتی هم ردیف بودجه پیش بینی ۶ میلیاردی را بینی کرده‌ایم با وجود اینکه تا پیش از این همراه سراها ردیف بودجه نداشته‌اند.

وی ادامه داد: خدماتی که به همراه سراها داده می‌شود برقرار است و همکاری هم با یک مؤسسه در حال انجام هستیم تا ظرفیت را بالا ببریم.

حسینی درباره اینکه در قالب مسئولیت اجتماعی گرمخانه‌ها را اداره کنیم گفت: پاسخ من منفی است چون این قالب الزام ندارد.

وی با بیان اینکه خوشبختانه امسال برای دومین سال متوالی است که مرگ ناشی از سرما نداشته‌ایم اظهار داشت: البته بخشی از مرگ کارتون خواب‌ها ناشی از سو مصرف مواد مخدر و اوردوز است که حتی در فصل گرما گزارش شده است.

مدیرعامل سازمان رفاه خدمات و مشارکت‌های اجتماعی شهرداری افزود: بنابراین سطح استاندارد از خدمات به قشر آسیب پذیر رسیده‌ایم و دیگر هیچ شخصی پشت در گرمخانه‌ها نمی‌ماند و گرسنه نخواهد ماند.

وی درباره ساماندهی شرایط کارگران فصلی نیز اعلام کرد: از فرودین امسال طرح ساماندهی کارگران فصلی با یکی از پلت فرم‌هایی که خدمات در منزل می‌دهند آغاز شده و این شرکت با کمک بانک اطلاعاتی شهرداری با این افراد تماس گرفته و آنها را در مراکز پذیرش می‌کنند.
حسینی با اشاره به اینکه قانون حضور کارگر فصلی در کنار خیابان را منع نکرده است، ابراز داشت: با اجرای این طرح می‌توانیم امیدوار باشیم که تا افق دو سال دیگر کارگری و می‌تواند در خانه خود بنشید تا به کار دعوت شود.

وی افزود: البته جا انداختن این شیوه میان کارگران فصلی نیازمند کار فرهنگی است تا متقاعد شوند اگر در خانه منتظر بمانند، هم کار به آنها پیشنهاد خواهد شد.

حسینی از تأمین بسته حمایتی برای تقریباً ۱۱۹ کارگر فصلی خبر داد و گفت: ۵۶۷ هزار نفر شب در سال ۹۹ به بی خانمان‌های تهران خدمت دادیم.

وی درباره وضعیت بهداشتی گرمخامه ها در دوران کرونا نیز ابراز داشت: وضعیت گرمخانه‌ها نشان می‌دهد مراقبت‌ها جوابگو بوده اما همچنان مراکز یکبار شستشو و سه بار ضدعفونی می‌شود و ماسک و مواد ضدعفونی توزیع می‌شود و جلسات آموزشی گروهی داریم.

انتهای پیام/

کد خبر: 1094152

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 0 + 0 =