در انبار یک فروشگاه آنلاین ۳ هزار روبات کار می‌کنند +‌ ویدئو

یک فروشگاه آنلاین بزرگ در انگلیس ادعا کرده که در عرض پنج دقیقه ۵۰ سفارش را می‌گیرد، جمع‌آوری می‌کند و بسته‌بندی می‌کند. این ادعا چندان هم دور از ذهن نیست، زیرا در انبار این فروشگاه ۳ هزار روبات شبیه به ماشین لباسشویی شبانه‌روز در حال کارند.

به گزارش گروه علم و فناوری باشگاه خبرنگاران دانشجویی(ایسکانیوز)، فروشگاه آنلاین «اوکادو» در لندن در فضای ۵۰ هزار مترمربعی انبار خود ۳ هزار روبات شبیه به ماشین لباسشویی استخدام کرده تا با بیشترین سرعت ممکن سفارش‌ مشتریان را جمع‌آوری و بسته‌بندی کنند.

این روبات‌ها توسط یک کنترل کننده ترافیک هوایی مبتنی بر هوش مصنوعی روی سطحی حرکت می‌کنند که خیلی شبیه به صفحه شطرنج است. همانطور که روی صفحه حرکت می‌کنند، گاهی اوقات در فاصله چند سانتی‌متری هم قرار می‌گیرند و از کنار هم رد می‌شوند تا بتوانند در فرآیند ۱۵ دقیقه‌ای سفارش مشتریان را در بسته‌های مخصوص هر فرد جمع‌آوری و بسته‌بندی کنند؛ آن هم با دقت ۹۹ درصد!

این سوپرمارکت آنلاین انگلیسی به همان اندازه که یک خرده‌فروش است، یک شرکت فناوری محسوب می‌شود و سیستم اتوماسیون خود را به خرده‌فروشان دیگر در سرتاسر دنیا می‌فروشد.

الکس هاروی، رئیس بخش فناوری پیشرفته اوکادو، در این مورد می‌گوید: هدف نهایی این است که تمام فرآیند گرفتن سفارش تا بسته‌بندی و رساندن آنها به دست مشتریان را به صورت خودکار انجام دهیم و دیگر هیچ دست انسانی در این کار دخیل نباشد.

او چشم‌انداز انبارهای این فروشگاه آنلاین را انبارهایی می‌بیند که کاملا توسط روبات‌ها اداره می‌شوند؛ مواد غذایی را تحویل می‌گیرند، آنها را به صورت رده‌بندی شده در انبار می‌گذارند و کالاهای مورد نیاز مشتریان را تحویل می‌دهند.

شرکت اوکادو انبارهای بسیاری در سرتاسر انگلستان دارد که از همین فرآیند خودکار بهره می‌برند. این شرکت به تازگی با چندین خرده‌فروش بزرگ مواد غذایی در جهان نیز همکاری می‌کند تا خدمات مشابهی را در اختیار آنها قرار دهد.

روبات‌های انبار اوکادو با کمک هوش مصنوعی و روال‌هایی که از پیش برنامه‌ریزی شده، با سرعت 14 کیلومتر در ساعت حرکت می‌کنند و به گونه‌ای حرکت می‌کنند که با هم برخوردی نداشته باشند. زمانی که یک سفارش توسط بخش انبار دریافت می‌شود، روبات‌ها به حرکت درمی‌آیند و تحت نظارت هوش مصنوعی کارشان را انجام می‌دهند.

هاروی در مورد نحوه کار روبات‌ها می‌گوید: این روبات‌ها شبیه به مرغ راه می‌روند؛ زمانی که در مسیر برخورد با یکدیگر قرار می‌گیرند، در آخرین لحظه ممکن مسیر خود را تغییر می‌دهند.

در هر خانه این صفحه شطرنجی یک مخزن وجود دارد که کالاهای انبار در آنها جاسازی شده است. روبات‌ها خود را به آن خانه از شطرنج می‌رسانند و کالای مورد نظر را با کمک مکانیسم گرفتن اشیاء برمی‌دارند و داخل محفظه درون خودشان می‌گذارند.

حال فرض کنید که محصولی مانند شامپو، توسط پنج مشتری سفارش شده است. پس پنج روبات به سمت مخزن مربوط به شامپو حرکت می‌کنند. آن روباتی که زودتر به آن مخزن می‌رسد، روبات «قهرمان» است و بقیه آن چهار روبات به دنبال اقلام دیگر آن مشتریان می‌روند تا جای خالی برای برداشتن شامپو پیدا کنند.

زمانی که یک روبات همه اقلام درخواستی یک مشتری را جمع‌آوری می‌کند، توسط روبات‌های دیگر به یک ون منتقل می‌شود تا آنها را به مشتری تحویل دهد.

هاروی توضیح می‌دهد که اوکادو حتی از ۲۱ سال پیش که تازه کارش را شروع کرده بود، بیشتر فرآیند جمع‌آوری اقلام مشتریان را به صورت خودکار انجام می‌داد. در آن زمان جمع‌آوری این اقلام با کمک یک سری تسمه‌های حمل و نقل بیش از سه ساعت طول می‌کشید.

به گفته مدیران اوکادو، سیستم جدید این شرکت از سال ۲۰۱۴ راه‌اندازی شده و از نظر انتخاب اقلام ۹۹ درصد دقیق است و از سوی دیگر باعث به حداقل رسیدن تولید زباله شده است.

این در حالی است که به گفته هاروی، دقت در جمع‌آوری سفارش مشتریان در بیشتر خرده‌فروشان دنیا ۹۷ درصد است و این درصد تفوات زیادی از نظر تجریه خریداران ایجاد می‌کند.

هاروی همچنین می‌گوید: با توجه به هزینه نیروی کار که یکی از عوامل اصلی افزایش قیمت مواد غذایی به شمار می‌رود، ما سعی کردیم که کمترین نیروی انسانی را در این پروسه به کار ببریم و از آنجا که روبات‌ها کارهای تکراری را به حداقل می‌رسانند، هزینه‌های ما به شدت پایین آمده است.

گفتنی است که اوکادو تاکنون ۳۰۰ میلیون دلار برای خرید شرکت‌های دیگر که در زمینه بازوهای روباتیک و فناوری گرفتن اشیاء تخصص دارند، خرج کرده است و در تلاش است که حتی در مرحله بسته‌بندی نیز از بازوهای روباتیک استفاده کند.

روند کار این روبات‌ها را در ویدئوی زیر تماشا کنید:

کد خبر: 1094252

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 0 + 0 =