پرچمداری «نیروی قدس» به معنای اجرای سیاست فعال یک دهه اخیر است

سفیر پیشین ایران در ایتالیا گفت: پرچمداری نیروی قدس در پیشبرد سیاست های جمهوری اسلامی ایران در منطقه به معنای اجرای سیاست فعال و اثر گذار به دست قاسم سلیمانی در یک دهه اخیر بوده است.

ابوالفضل ظهره وند سفیر پیشین ایران در ایتالیا، در گفتگو با خبرنگار ایسکانیوز ضمن تاکید بر سخنان روز گذشته رهبری مبنی بر سوبرداشت وزارت خارجه از جایگاه خود و برخی صحبت های اشتباه در فایل صوتی منتشر شده، اظهار داشت: رهبری  جنجالی که اخیرا به دلیل بی تدبیری و سوبرداشتی که  وزیرامور خارجه از موضوع دیپلماسی و نقش خود و سیاست خارجی راه افتاده بود را تبیین و تنظیم کردند که  وزارت خارجه چه جایگاهی دارد و نباید دچار سوبرداشت شود.

وی با تکیه بر سخنان رهبری  گفت: سیاست خارجی هر کشوری نه در وزارت خارجه بلکه در مراکز و کانون های عالی هر نظام انجام میشود و محدود به ایران نیست بلکه در هر کشوری اینگونه است.

ظهره وند ادامه داد: نباید در این سوبرداشت مواضع دشمن شاد کن اتخاذ کرد. سیاست خارجی صرفا مجری راهبرد ها و سیاست های ابلاغی است که باید با مدیریت و با توجه به امکانات و محدودیت ها بتوانند عملیاتی کند و موضوعی است که وزیرخارجه در گذشته باید آن درمی یافت که نیازی به یادآوری مجدد رهبری نباشد.

سفیر اسبق ایران در کابل بیان داشت: سیاست خارجی یک کشور ترکیبی از بخش های مختلف از جمله فرهنگی، اقتصادی، امنیتی و نظامی در موضع خارجی است. در سیاست خارجی علاوه بر انسجام وحدت باید سیاست فعال هم داشته باشیم.

وی فزود: یکی از نکات مهمی که رهبری یادآوری کردند این بود که پرچمداری سپاه قدس در پیشبرد سیاست های جمهوری اسلامی ایران در منطقه به معنای اجرای سیاست فعال و اثر گذار به دست قاسم سلیمانی در یک دهه اخیر بوده است.

ظهره وند بیان کرد: سپاه قدس این سیاست فعال و مستقل را در در غرب آسیا به نمایش گذاشت که دشمن از آن تحت عنوان نفوذ یاد می کند و از این موقعیت عصبانی هستند که این نشان دهنده اقدامات موفقیت آمیز ایران است.

سفیر پیشین ایران در افغانستان گفت: اگر دشمن و رقبا حساسیت نشان نمیدادند ناظر بر عدم نقش ما در منطقه و درخور توجه نبودن سیاست ها و اقدامات ما محسوب میشد، اما وقتی دشمن این موفقیت ایران را  به عنوان یکی از محور های مورد علاقه اش در مذاکره مطرح می کند یعنی موثر بوده ایم.

وی با اشاره به محتوای فایل منتشر شده از وزیر امور خارجه و اتمام فرصت دولت تصریح کرد: در این مقطع و فاصله زمانی تا انتخابات نیازی به استیضاح و برکناری نیست؛ تاثیری نیز نخواهد داشت چراکه برای اتمام دولت زمانی باقی نمانده است و خودکار اثر گذاری لازم را از دست خواهد داد و ناظران بیرونی نیز جایگاه ایشان را دریافته اند. تذکر و توبیخ رهبری بزرگترین و بد ترین نمره ای بود که ظریف در این سالهای کاری گرفت.

ظهره وند با اشاره به یکی از توییت های محمدجواد ظریف گفت: وزیر امورخارجه با جلوه دادن دوستی با شهید سپهبد می خواست از موقعیت قاسم سلیمانی استفاده کند و هم مطالب غیر منصفانه  و ناعادلانه ای مطرح کرد. این دوگانگی نشان میدهد ظریف چهره قابل اتکایی نیست.

سفیر پیشین ایران در ایتالیا ادامه داد: ظریف در آخرین توییت خود نیز مواضع دوگانه داشت و اظهار می کرد اجتهاد کرده است اما وزیر امورخارجه باید بداند که در مقام اجتهاد نیست چراکه دستگاه اجرایی مکانی برای اجتهاد نیست.

وی بیان کرد: در دستگاه اجرایی تنها باید اطاعت کرد و ظریف هم مامور به ادای سیاست ابلاغ شده است. اگر اعتقادی ندارد باید بگوید، عدم اعلام و اقدام به عمل در آن چهارچوب و مسیری که به آن اعتقادی ندارد نفاق است.

ظهره وند در پایان خاطر نشان کرد: وزارت خارجه نمی تواند در مسائل کلان ملی و سیاست های کلی نظام دست به اجتهاد بزند، اجتهاد در خیلی از اوقات تبدیل به اقدام علیه امنیت ملی میشود. جایگاه کارگزاران و مجریان مشخص است؛ دستگاه اجرایی جای اجتهاد  نیست جای اجراست. در جایگاه اجرایی نیازی به مجتهد نیست چراکه جایگاه مجتهدین نیز مشخص است.

کد خبر: 1094691

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 0 + 0 =