ناوگان فرهنگی جامعه معیوب است/ لزوم بازنگری در اعضای شورای عالی انقلاب فرهنگی

رئیس دانشکده فرهنگ و ارتباطات دانشگاه امام صادق(ع) گفت: ناوگان فرهنگی کشور به شدت معیوب است و به همین دلیل نیازمند بازنگری جدی در ساختارها و اصلاح اساسی در برخی تصمیم‌گیری‌ها و رویکردها هستیم.

به گزارش خبرنگار گروه دانشگاه ایسکانیوز، تحولات فرهنگی یکی از موضوعات مهمی است که مقام معظم رهبری همواره بر آن تاکید داشته‌اند. به طور حتم نقش دانشگاه‌ها به عنوان یکی از نهادهای تاثیرگذار جامعه که بخش قابل توجهی از نیروی انسانی کشور را تامین می‌کند، در زمینه تحولات فرهنگی از اهمیت بسیار زیادی برخوردار است. در عین حال اما به عقیده برخی فعالان فرهنگی، با گذشت ۴۰ سال از پیروزی انقلاب اسلامی و با وجود اسناد بالادستی متعدد، دانشگاه‌ها نتوانسته‌اند آنطور که باید و شاید در زمینه مسائل فرهنگی جامعه اثرگذار باشند.

در همین ارتباط، محمد هادی همایون رئیس دانشکده فرهنگ و ارتباطات دانشگاه امام صادق(ع) در گفت‌وگو با خبرنگار ایسکانیوز، درباره سیر تحولات فرهنگی جامعه در طول ۴۰ سال گذشته اظهارکرد:  در حوزه فرهنگ و تحولات فرهنگی، بنظر می‌رسد که در طول این ۴۰ سال به شدت جدی حرکت کرده‌ایم و دستاوردهای بسیار خوبی داشته‌ایم. با نگاهی گذرا به جامعه، متوجه خواهیم شد که تحولال در نسل جوان و رفتار عمومی مردم، بسیار قابل توجه بوده است.

وی افزود: اما اینکه آیا سازمان‌ها و نهادهای فرهنگی توانسته‌اند با این جریان تحولی حرکت کنند و به آن معنای رسمی و حکومتی بدهند، باید بگوییم که به شدت دچار عقب ماندگی هستیم و هنوز تا رسیدن حد مطلوب فاصله زیادی وجود دارد. به همین دلیل باید بین این دو موضوع تفکیک داشته و بعد از آن به تحلیل سیر تحولات فرهنگی در طول ۴۰ ساله گذشته بپردازیم.

همایون ادامه داد: مشکلات موجود در سازمان‌ها و نهادهای فرهنگی در سطح کلان با نظریه و ساختار در ارتباط است؛ البته ساختار فقط به معنی تشکیلات و شرح وظایف نیست بلکه موضوعاتی از قبیل بودجه، نیروی انسانی، کیفیت نیروی انسانی، هماهنگی بین دستگاه‌ها، رهبری و مدیریت درست در راس شورای عالی انقلاب فرهنگی و...، را در بر می‌گیرد. مجموعه این موارد مرتبط با بحث اشکالات ساختاری در نهادها و سازمان‌های فرهنگی است.

این استاد دانشگاه، نداشتن نظریه فرهنگی مناسب در سطح نهادهای فرهنگی را یکی از مشکلات این حوزه دانست و گفت: انقلاب اسلامی به طور کلی انقلابی فرهنگی بوده است و اصلی ترین نظریه فرهنگی آن‌، حرکت به سمت تمدن نوین اسلامی است. اما بنظر می‌رسد که این مسئله در ساختارهای حکومتی و نظام اداری کشور دیده نشده و بازتاب داده نمی‌شود. به همین دلیل شاهد سردرگمی و اکتفا به وضع موجود و جلو رفتن با وضعیت فعلی جامعه هستیم.

وی با اشاره به اسناد بالادستی کشور مانند سند دانشگاه اسلامی و بیانیه گام دوم تصریح کرد: اینکه دانشگاه‌ها چقدر به سمت اسلامی شدن حرکت کرده‌اند و علوم انسانی اسلامی را تدوین کرده‌ایم، باید گفت حرکتمان تقریبا هیچ بوده است. اگرچه همین که ضرورت این حرکت در جامعه حس می‌شود، به نوبه خود نوعی پیشرفت است. اما اینکه دانشجویان مدافع حرم می‌شوند و یا در مراسمی مانند اعتکاف و راهپیمایی اربعین مشارکت حداکثری داشته باشند، ارتباط چندانی با نهاد علمی ندارد.

همایون اضافه کرد: اعتقاد من بر این است که جامعه بعد از در دستور قرار دادن موضوع انقلاب اسلامی، به سمت دو قطبی شدن حرکت خواهد کرد. ما همواره در معرض تعیین و تکلیف قرار داریم و این موضوع یکی  از اصول اساسی نظام خلقت است به طوری که انسان‌ها در پایان دنیا به دو دسته بهشتی و جهنمی تقسیم می‌شوند. به همین دلیل بنظر می‌رسد که همه افراد در مواجه با انقلاب اسلامی یکسان نیستند اما مسلم است که همه در معرض امتحانی مهم قرار خواهند گرفت و باید تصمیم گیری درستی داشته باشند.

رئیس دانشکده فرهنگ و ارتباطات دانشگاه امام صادق(ع) گفت: باید گفت که به تدریج از تعداد انسان‌هایی که در وضعیت میانه قرار گرفته‌اند و تکلیفشان مشخص نیست، کاسته می‌شود و بروز فتنه‌های مختلف موجب غربال افراد خواهد شد. یکی از بزرگترین فتنه‌هایی که امروز با آن مواجه هستیم، مسئله بی تفاوتی است که اگر از این فتنه بگذریم، وضعیت روشن‌تر از گذشته می‌شود.

وی درباره نقش شورای عالی انقلاب فرهنگی در تحولات فرهنگی جامعه بیان کرد: شورای عالی انقلاب فرهنگی دارای چندین مسئله است که مهم‌ترین آن ریاست است؛ ریاست این شورا رئیس جمهور است و نبود رئیس جمهور، به معنی اجرا نشدن مصوبات آن است. البته در طول این سال‌ها به غیر از زمان ریاست جمهوری رهبر انقلاب، هیچ کدام از روسای جمهور از رویکرد فرهنگی برخوردار نبوده‌اند و شورای انقلاب فرهنگی را به عنوان یک پایگاه جدی فرهنگی تلقی نمی‌کردند. درواقع بیشتر مصوبات فرهنگی را از طریق هیئت دولت پیگیری می‌کردند.

این استاد دانشگاه با اشاره به اعضای شورای عالی انقلاب فرهنگی افزود: درحال حاضر نیاز به بازنگری جدی در اعضای شورای انقلاب فرهنگی وجود دارد؛ نه تنها درباره شخص بلکه درباره استقرار افراد در شورای عالی انقلاب فرهنگی باید بازنگری جدی انجام شود. نمی‌شود که اعضای این شورا زندگی عادی خود را داشته‌ باشند صرفا ۲ هفته یک بار در جلسات حضور پیدا کنند؛ به همین دلیل شورای عالی انقلاب فرهنگی، در سطح شورا و کمیسیون‌ها نیازمند اعضای هیئت علمی تخصصی است.

همایون با بیان اینکه دبیرخانه شورای انقلاب فرهنگی به شدت دارای ضعف است، تصریح کرد: دبیرخانه این شورا هیچ وقت جدی گرفته نشده و به همین سبب رشد چندانی نداشته است. به همین دلیل خوراکی که در اختیار اعضای شورای انقلاب فرهنگی از سوی دبیرخانه قرار می‌گیرد، بسیار ضعیف است و منطبق با نیازها و مسائل اصلی جامعه نیست.

وی ضعف نظارت و پیگیری را از دیگر مشکلات شورای عالی انقلاب فرهنگی دانست و گفت: امکان دارد که شورا مصوبه‌ای داشته باشد و به بخش‌های مختلف نیز ابلاغ شود، اما در عمل هیچ دستگاهی خود را مکلف به اجرای این مصوبات نمی‌داند تا به شورای عالی انقلاب فرهنگی پاسخگو باشد. البته بودجه فرهنگی دست شورای انقلاب نیست و به همین دلیل، هیچ دستگاه و نهادی خود را مکلف به حرکت در مسیر این شورا نمی‌داند.

رئیس دانشکده فرهنگ و ارتباطات دانشگاه امام صادق(ع) در پایان خاطرنشان کرد: ناوگان فرهنگی کشور به شدت معیوب است و به همین دلیل نیازمند بازنگری جدی در ساختارها و اصلاح اساسی در برخی تصمیم‌گیری‌ها و رویکردها هستیم.

انتهای پیام/

کد خبر: 1096009

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 0 + 0 =