تجاری‌سازی علم، ارتباط با صنعت و توسعه فناوری باید مورد توجه دانشگاه‌ها باشد

معاون پژوهش و فناوری وزیر علوم، تحقیقات و فناوری تاکید کرد: دانشگاه‌ها باید در زمینه تجاری‌سازی علم، ارتباط با صنعت و توسعه فناوری اهتمام ویژه‌ای داشته باشند.

به گزارش باشگاه خبرنگاران دانشجویی ایران (ایسکانیوز)، غلامحسین رحیمی معاون پژوهشی وزیر علوم با حضور در دانشگاه صنعتی نوشیروانی بابل از پژوهشکده فناوری نانو و گروه‌های پژوهشی انرژی های دریاپایه و پیل سوختی بازدید کرد.

وی در حاشیه این بازدید در نشست با مسئولان و جمعی از پژوهشگران این دانشگاه اظهار کرد: دانشگاه صنعتی نوشیروانی بابل یکی از دانشگاه‌های صنعتی خوب کشور است که با همت و تلاش اعضای مجموعه به رشد و ارتقای خوبی رسیده است که باید به آن ارج نهاد.

رحیمی افزود: پتانسیل‌ها و زیرساخت‌های خوبی در دانشگاه برای هسته‌های فناور وجود دارد و توجه به مرکز رشد فناوری و افزایش تعداد واحدهای فناور و شرکت های دانش بنیان بسیار مهم است. دانشگاه‌ها باید در زمینه تجاری سازی علم، ارتباط با صنعت و توسعه فناوری اهتمام ویژه‌ای داشته باشند.

معاون پژوهش و فناوری وزارت علوم، تحقیقات و فناوری تصریخ کرد: در آزمایشگاه ها باید زمینه برای فعالیت دانشجویان مقطع دکتری و کارشناسی ارشد فراهم باشد و اهتمام و توجه ویژه ای به دوره پسادکتری شود.

رحیمی افزود: ما حرکت و توسعه علمی کشور را از یک بستر خشک شروع کردیم و علی رغم همه مشکلات، با مشارکت همه و حمایت‌های دائمی مقام معظم رهبری به این درجه از رشد و پیشرفت رسیدیم. مشکلات در همه سطوح وجود دارد و همه باید برای پیشرفت علم و فناوری همت کنیم.

جواد واثقی امیری رئیس دانشگاه صنعتی نوشیروانی بابل نیز در این نشست گفت: دانشگاه صنعتی نوشیروانی بابل برای برون رفت از روزمره‌گی‌ها و تسریع در پیشبرد اهداف و مأموریت‌های دانشگاه با بهره مندی از خرد جمعی اقدام به تدوین برنامه راهبردی نموده است.

واثقی امیری در ادامه به گوشه‌ای از چشم‌انداز دانشگاه از قبیل ارتقا به عنوان یک دانشگاه در سطح استاندارد های ملی و جهانی و قرارگیری در بین ۵ دانشگاه صنعتی برتر کشور و ۵۰۰ دانشگاه صنعتی برتر جهان، سرآمد در حفظ و توسعه منابع انسانی فرهیخته، خلاق و اثرگذار در عرصه های اجتماعی و اقتصادی، دارای همکاری های سازنده علمی و فناورانه با مراکز معتبر ملی و تمرکز بر توسعه زمینه های نوین فناوری و اقتصاد دانش بنیان اشاره کرد.

وی افزود: برای دستیابی به این اهداف، ماموریت هایی از قبیل توسعه کمی و کیفی فعالیت ها متناسب با آمایش سرزمین، توسعه ظرفیت های دانشگاه برای تولید و اشتراک دانش در سطح کشور و جهان، حرکت در مسیر زمینه های نوین علمی و فناوری جهانی برای ایفای نقش به عنوان یک دانشگاه در رتبه بندی جهانی، استفاده از ظرفیت های انتقال و توسعه فناوری، از طریق بهبود فرآیند تجاری سازی یافته های پژوهشی، ارائه خدمات آموزشی با کیفیت، به روز، نوین و بین رشته ای و پایش چگونگی پیشرفت در اولویت ها، راهبردها و اهداف با استفاده از فرایندها و شاخص ها ی مناسب را در نظر گرفته‌ایم.

رئیس دانشگاه صنعتی نوشیروانی بابل در ادامه به ارائه گزارش عملکرد پژوهشی دانشگاه پرداخت و گفت: در برنامه راهبردی دانشگاه، پژوهش به عنوان یکی از راهبردهای اصلی در نظر گرفته شد که سعی کردیم تا با تغییر ساختار معاونت، ایجاد آزمایشگاه مرکزی، تشکیل و حمایت از مراکز و گروه های پژوهشی، تجهیز آزمایشگاه ها و عقد تفاهم نامه با مراکز علمی و پژوهشی داخلی و خارجی به توسعه نظام و زیرساخت های پژوهش کمک کنیم.

وی در ادامه به معرفی واحدهای پژوهشی، سامانه آزمایشگاه ها و کارگاه های مرکزی، تعداد تفاهم نامه های منعقد شده داخلی و خارجی، سمینارها و کلاس های آموزشی در راستای مهارت افزایی اشاره کرد و گفت: طرح بین المللی کشاورزی پایدار (اراسموس)، طرح مزیت استانی افزایش بازده و بهبود کیفی مزارع استان مازندران، طرح تصفیه شیرابه زباله و طراحی و ساخت سیستم رادار دفاعی از جمله قرارداد های مهم پژوهشی دانشگاه به حساب می آیند.

واثقی امیری همچنین به آمار جذب و پذیرش واحدهای فناور، دستاوردهای مرکز رشد فناوری، کتب منتشر شده دانشگاه، تعداد مجلات و مقالات و پاره ای افتخارات دانشگاه از جمله حضور چشمگیر و افتخار آفرین در نظام های رتبه بندی بین المللی از جمله تایمز، شانگهای، سایماگو اشاره کرد و گفت: اصلی ترین نیاز دانشگاه افزایش بودجه های پژوهشی و حمایت از دانشگاه برای خرید تجهیزات آزمایشگاهی است.

انتهای پیام/

کد خبر: 1096439

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 0 + 0 =