گزارشی از تحولات گسترده در باشگاه تراکتور

باشگاه فوتبال تراکتور تبریز از ابتدای فصل جدید تا کنون به مانند فصل قبل تغییرات زیادی را در خود دیده است.

به گزارش خبرنگار باشگاه خبرنگاران دانشجویی(ایسکانیوز)- مجتبی احسانی؛ تراکتور در دوران مالکیت محمدرضا زنوزی، در بخش مدیریتی و کادرفنی تحولات زیادی را تجربه کرده است که در ادامه آنها را از نظر خواهیم گذراند.

تغییرات تراکتور قبل و بعد از زنوزی

پرشورهای تبریز از فصل ۸۸-۸۹ در لیگ برتر حضور دارند و از آن زمان تا قبل از حضور زنوزی به عنوان مالک تیم (فصل ۹۷-۹۸)، ۱۰ مربی مختلف را روی نیمکت خود دیده اند، به تعبیری هر سال یک مربی هدایت این تیم را بر عهده داشت است. اما روند تغییرات بعد از روی کار آمدن زنوزی شدت گرفت به طوری که تراکتور بین فصل ۹۷-۹۸ تا کنون ، نه سرمربی مختلف را روی نیمکت خود دیده است که نشان می دهد مالک متمول تراکتور علاقه زیادی به انجام تغییرات دارد.

عمر کوتاه مدیریت در دوران زنوزی

تراکتور از زمان حضور در لیگ برتر تا روی کار آمدن زنوزی، ۶ مدیرعامل مختلف داشته که میانگین هر ۱.۵ سال یک مدیر را ثبت کرده است. اما بعد از زنوزی، تراکتور طی سه سال ، ۱۰ مدیرعامل را به خود دیده است. یعنی در هر فصل ۴ مدیرعامل! عمر مدیریتی در این تیم از زمان حضور مالک جدید، از یک و نیم سال به ۳ ماه تقلیل یافته است که یک بحران جدی برای تیمی در حد و قواره تراکتور است. عاملی که به گواه کارشناسان یکی از عوامل تاثیرگذار در عدم موفقیت تراکتور بوده است.

زنوزی چه بر سر تراکتور آورد؟

دوران مالکیت محمدرضا زنوزی در تراکتور منجر به سلسله جابجایی‌ها روی نیمکت و مدیریت این باشگاه شده و تراکتور از یک تیم با ثبات به محله برو و بیا تبدیل شده است.  حضور زنوزی در صدر باشگاه تراکتور تبریز، طی دو سال گذشته منجر به بی‌ثباتی عجیبی در این تیم شده است. او که با قول موفقیت و قهرمانی با تراکتور مالکیت این تیم را عهده‌دار شد، تاکنون هیچ برنامه و طرح بلندمدت و حتی کوتاه مدتی برای درخشش تراکتور نداشته است. تنها افتخار دوران مالکیت او قهرمانی جام حذفی است که آن هم حاصل برنامه ریزی و مدیریت او نبوده است.

مالکیت همزمان دو باشگاه

زمانی که محمدرضا زنوزی توانست مالکیت تراکتور را از آن خود کند، یک سوال به وجود آمد که چگونه یک مالک می‌تواند بر خلاف قوانین اساسنامه فوتبال ایران در یک سطح بیش از یک تیم داشته باشد اما مدیران فوتبالی ایران تاکنون نتوانسته اند پاسخی به این پرسش ارائه دهند. کارشناسان یکی از مهم ترین عوامل عدم نتیجه گیری تراکتور در دوران زنوزی را عدم تمرکز مالک این تیم بر روی شرایط باشگاه دانسته اند. مالکیت همزمان در دو باشگاه ماشین سازی و تراکتور باعث شده است که او تمرکز کافی برای اداره هیچکدام از آنها را نداشته باشد. همین اتفاق سبب شده است که هم اکنون ماشین سازی در آستانه سقوط به دسته پایین تر و تراکتور نیز از اوضاع نه چندان مطلوبی برخوردار باشد.

آغاز با علیمنصور

تراکتوری ها فصل جدید را با انتخاب علیرضا منصوریان به عنوان سرمربی اغاز کردند. منصوریان در حالی که شروعی غیرقابل قبول را در قامت سرمربی با تراکتور تبریز داشت که مالک این باشگاه نشان داده بود تحملی برای فرصت دادن به سرمربیان خود برای نتیجه گیری قائل نیست. از این رو پس از پایان پنج هفته از مسابقات لیگ برتر فوتبال ایران و کسب نتایج نه چندان مطلوب با این تیم از طرف مدیریت باشگاه از کار برکنار شد تا نخستین تغییرات فصل جدید در تراکتور که سردمدار تغییرات در فوتبال ایران است به سرعت انجام شود.

سرمربی گری شجاعی تصمیم عجیب زنوزی

پس از برکناری علیرضا منصوریان از سرمربیگری تراکتور محمدرضا زنوزی مالک این تیم در تصمیمی عجیب مسعود شجاعی کاپیتان تیمش را به عنوان مربی موقت پرشور ها معرفی کرد. شجاعی بعد از گذشت چند بازی و کسب نتایج تقریبا خوب با تراکتور به عنوان سرمربی این تیم انتخاب شد. انتخابی که اعتراض هواداران تراکتور را به همراه داشت و در چند مرتبه صدای اعتراض خود را به گوش مالک این باشگاه رساندند. نتایج خوب شجاعی با تراکتور ادامه دار نبود و تحمل چند شکست در دیدار های پایانی نیم فصل اول باز هم باعث ایجاد تغییرات در نیمکت تبریزی ها شد و اینبار رسول خطیبی جایگزین شجاعی شد.

تغییر بعدی، انتخاب خطیبی

رسول خطیبی که در نیم فصل اول عملکرد بسیار خوبی را با تیم آلومینیوم اراک داشته بود و موفق شده بود این تیم را تبدیل به یکی از تیم های بالانشین جدول کند از سوی مالک تراکتور به عنوان سرمربی پرشور ها انتخاب شد. خطیبی که سابقه سرمربیگری در تراکتور را دارد برای دوره دوم روی نیمکت این تیم نشست و در دیدار های ابتدایی نتایج خوبی را بدست آورد تا جایی که توانست در بازی های لیگ قهرمانان آسیا از مرحله گروهی مسابقات صعود کند و به جمع هشت تیم برتر منطقه غرب آسیا راه پیدا کند. خطیبی در چند روز اخیر به دلیل مشکلاتی که با مدیریت باشگاه داشته است از سمت خود استعفا کرد اما برخلاف عادت، مدیریت این باشگاه استعفای او را نپذیرفت تا همچنان به عنوان سرمربی تراکتور به کار خود ادامه دهد.

از بین رفتن شانس قهرمانی و سهمیه آسیا

تراکتور پس از بازگشت از مسابقات آسیایی نتایج قابل قبولی را بدست نیاورده است و در سه دیدار اخیرش دو تساوی و یک شکست را متحمل شده است. نتایجی که باعث از دست رفتن شانس کسب سهمیه در لیگ برتر و حذف از جام حذفی شده است. تراکتور با شکست در دیدار اخیر خود در مقابل آلومینیوم اراک از مسابقات جام حذفی کشور کنار رفت تا آخرین شانس آنها برای کسب جام و بدست آوردن سهمیه آسیا برای فصل بعد از بین برود. تراکتوری‌ها هم اکنون با ۲۹ امتیاز از بیست و یک بازی در رده هشتم جدول رده بندی قرار دارند و کار آنها برای کسب سهمیه آسیا بسیار دشوار خواهد بود.

انتهای پیام/

کد خبر: 1096448

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 0 + 0 =