نیازسنجی کاربردی و منطقه‌ای برای رشته‌های کشاورزی ضروری است

معاون پژوهش و فناوری وزیر علوم، در نشست هیئت رئیسه دانشگاه علوم کشاورزی و منابع طبیعی ساری تاکید کرد: باید برای رشته‌های کشاورزی نیازسنجی کاربردی و منطقه‌ای صورت گیرد.

به گزارش باشگاه خبرنگاران دانشجویی ایران (ایسکانیوز)، غلامحسین رحیمی شعرباف در نشست هیئت رئیسه دانشگاه علوم کشاورزی و منابع طبیعی ساری که با حضور کوروش نوذری رئیس دانشگاه مازندران و  علی معتمدزادگان رئیس پارک علم و فناوری مازندران، قربانعلی نعمت زاده رئیس پژوهشکده ژنتیک و زیست فناوری دانشگاه و سید جعفر هاشمی مدیرعامل صندوق پژوهش و فناوری استان مازندران برگزار شد، به نقد و بررسی وضعیت دانشگاه های تخصصی کشاورزی کشور پرداخت و گفت: عدم استقبال از رشته های کشاورزی در مقطع کارشناسی در سال‌های آتی در تحصیلات تکمیلی هم اثرگذار خواهد بود.

معاون پژوهش و فناوری وزیر علوم با اشاره به اینکه معضل پیش رو نیازمند بازنگری در طرح آمایش است اظهار کرد: باید برای رشته‌های کشاورزی نیازسنجی کاربردی و منطقه‌ای صورت گیرد.

رحیمی با بیان اینکه فعالیت‌های تحقیقاتی باید اثر بخشی خود را در سطح جامعه نشان دهند و زمینه ساز بی‌نیازی کشور شوند از فعالیت پژوهشگران دانشگاه در ثبت ارقام برنج و تولید بذور گواهی شده تقدیر و تشکر نمود.

معاون پژوهش و فناوری وزارت علوم با بیان اینکه دانشگاه علوم کشاورزی و منابع طبیعی ساری از نظر تحقیق و پژوهش در جایگاه خوبی قرار دارد افزود: انتظار می رود با اجرای طرح های تحقیقاتی کاربردی بیشتر و قرارداد با بخش های خصوصی و همچنین ارائه خدمات آزمایشگاهی و تولید بذور گواهی شده سطح درآمد های دانشگاه افزایش یابد.

تیموری رئیس دانشگاه علوم کشاورزی و منابع طبیعی ساری نیز در این نشست با اشاره به قدمت ۴۷ ساله دانشگاه اظهار کرد: دانشگاه علوم کشاورزی و منابع طبیعی ساری با داشتن بیش از سه هزار دانشجو و ۱۴۱ عضو هیات علمی در انجام مأموریت اصلی و پاسخ‌گویی به نیازهای آموزشی، علمی، پژوهشی و فناورانه با ارایه راه حل‌ هایی برای مسایل حال و آینده جامعه و صنعت در عرصه‌های منطقه‌ای، ملی و بین‌المللی گام بر می دارد.

وی به قرارگیری دانشگاه در لیست ۲۲ دانشگاه ایرانی در نظام رتبه‌بندی دانشگاه‌ها یا یورَپ از میان ۲ هزار و ۵۰۰ دانشگاه برتر جهان اشاره نمود و عنوان کرد: مقالات چاپ شده در مجلات معتبر در سال ۱۳۹۹ بیش از ۷۴۰ مقاله است.

تیموری با بیان اینکه در سال ۹۹ طرح‌های تحقیقاتی انجام شده درون دانشگاه ۵۶ و برون دانشگاهی ۱۶ طرح بود، اظهار داشت: تهیه سند توسعه آب استان مازندران و تهیه سند توسعه بخش کشاورزی استان مازندران و همچنین بررسی و ارزیابی مسائل و مدیریت آب و ارائه راهکارهای ارتقا و بهبود در استان مازندران از پروژه‌های سفارشی دانشگاه بوده است.

وی به توجه در اولویت بخشی به آموزش کشاورزی با ساماندهی نظام پذیرش دانشجو به ویژه برای رشته های کشاورزی و منابع طبیعی با نگاه حمایتی به جای پذیرش دانشجو بدون آزمون اشاره و اظهار کرد: باید برنامه‌ریزی برای پرورش نیروی بهره بردار به عنوان کشاورز آینده به جای مروج، محقق، متخصص و مدرس صورت بگیرد.

رئیس دانشگاه علوم کشاورزی و منابع طبیعی ساری با بیان اینکه دانشگاه نیاز به حمایت برای احداث زیر ساخت های اولیه مانند مزارع و کارگاه های نیمه صنعتی مورد نیاز و رفع محدودیت های موجود در آموزش های عملی، مهارتی به منظور افزایش توان اشتغال پذیری دانشجویان دارد، افزود: باید تلاش و حمایت ویژه ای در رفع ضعف ها و موانع موجود و ترویج یافته های علمی حوزه کشاورزی و منابع طبیعی صورت گیرد.

انتهای پیام/

کد خبر: 1096458

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 0 + 0 =