دانشگاه‌هایی که رشته‌هایشان را بازنگری نکرده‌اند، اجازه پذیرش دانشجو ندارند

عضو هیئت علمی دانشگاه تهران گفت: بر اساس ابلاغیه جدید وزارت علوم، دانشگاه‌هایی که بیش از پنج سال است، برنامه درسی‌شان را بازنگری نکرده‌اند، اجازه پذیرش دانشجو در آن رشته‌ها را ندارند.

به گزارش خبرنگار گروه دانشگاه ایسکانیوز، بازنگری رشته‌ها و دروس از جمله عوامل مهمی است که سبب افزایش بهره‌وری آموزش عالی می‌شود. البته کارشناسان معتقدند نباید تنها به بازنگری در برنامه‌های درسی اکتفا کرد، به روز شدن استادان و دانشجویان هم از عناصر مهم بازنگری هستند. 

همچنین توجه به این نکته لازم است که اگر وزارت علوم شرایط بازنگری برنامه‌های درسی و اختیارات کافی برای این منظور را در اختیار دانشگاه‌ها قرار دهد، بازنگری با سرعت بیشتری انجام خواهد شد و به کارآمدی آموزش عالی می‌انجامد.

مرضیه دهقانی در گفت‌وگو با ایسکانیوز، درباره ضرورت بازنگری رشته‌ها و دروس دانشگاهی، اظهار کرد: بازنگری برنامه‌های درسی به معنای اصلاح، تکمیل یا بازنویسی برنامه‌های درسی است. ارزشیابی‌های انجام شده از دانشجویان، نشان‌دهنده ضرورت این اصلاح، تکمیل و بازنویسی است.

عضو هیئت علمی دانشگاه تهران با بیان این که ارزشیابی‌های دانشجویان به دست استادان می‌رسد و آن‌ها بررسی می‌کنند که مباحث درسی تا چه حد مفید بوده و با نیازهای دانشجویان همسو هستند یا نه، افزود: این ارزشیابی‌ها، نتایجی با خود به همراه دارد مانند این که خوب است فلان واحد درسی با فلان محتوا اضافه شود.

وی درباره دیگر نتایج ارزشیابی‌های برنامه درسی دانشجویی گفت: برخی مواقع دو درس، به لحاظ مباحث همپوشانی دارند به این معنا که دانشجو می‌گوید؛ همان مباحث مطرح شده در کلاس الف در کلاس ب هم تکرار شده است.

دهقانی در ادامه خاطرنشان کرد: برخی مواقع دانشجویان خواستار اطلاعات بیشتری در مورد آمار هستند یا این که معتقدند روش تحقیق باید مفصل‌تر باشد. به همین دلیل، ارزشیابی‌هایی که در طول ترم و بعدا از دانشجویان انجام می‌شود، نشان‌دهنده ضرورت بازنگری است.

عضو هیئت علمی دانشگاه تهران با اشاره به این که نیازهای دانشجویان تغییر پیدا می‌کند و برنامه‌های درسی باید همسو با این نیازها باشند، افزود: همچنین اطلاعات جدیدی در هر رشته تخصصی ایجاد می‌شود، این داده‌ها و اطلاعات جدید باید در برنامه‌های درسی وارد شود.

وی با تصریح بر این که بازنگری رشته‌ها و دروس، لازمه رسیدن به نگاهی جدید در برنامه‌ریزی‌های درسی است، بیان کرد: تغییر روش‌ها، این فرصت و بستر را فراهم می‌کند که این نگاه جدید به ظهور برسد. نگرشی که رویکردی نو و جدیدی به دانش، مهارت و یادگیری دارد.

دهقانی با تاکید بر این که بازنگری برنامه‌های درسی باید در جهت تحول، نوآوری و روزآمد کردن مطالب درسی قبلی قرار بگیرد و فقط تغییرات شکلی و صوری نباشد، اظهار کرد: توجه به این نکته ضروری است  که بر خلاف این تصور که گمان می‌شود در بازنگری برنامه درسی، فقط باید محتوا و سرفصل دروس تغییر کند، در بازنگری نه تنها محتوا تغییر می‌کند، بلکه اهداف هم تغییر می‌کنند و بر اساس اهداف جدید، برنامه‌ها مورد بازنگری قرار می‌گیرند. 

عضو هیئت علمی دانشگاه تهران با بیان این که بازنگری، فقط محدود به بازنگری برنامه‌های درسی نیست، گفت: توانایی اعضای هیئت علمی هم حتما باید متناسب با تحولات برنامه‌های درسی باشد.

وی با ذکر مثالی یادآور شد: وقتی نتایج بازنگری نشان ‌می‌‎دهد که درس جدیدی باید بیاید، لازم است که استادان آن تخصص را پیدا کنند. به عبارت دیگر، علاوه بر این که برنامه‌های درسی باید روزآمد شوند، دانش اعضای هیئت علمی هم باید به روز شود. 

دهقانی درباره ارکان بازنگری برنامه‌های درسی گفت: بازنگری برنامه‌های درسی، یکی مربوط به برنامه‌های درسی است، دیگر توانمندسازی یا یادگیری اعضای هیئت علمی و نهایتا تلاش بیشتر دانشجویان. در کنار این که برنامه‌های درسی تغییر می‌کنند و استادان توانمندتر می‌شوند، باید همین انتظار از دانشجویان هم باشد. به این معنا که وقتی برنامه‌های درسی روزآمدتری می‌آیند، تلاش دانشجویان هم باید بیشتر شود.

عضو هیئت علمی دانشگاه تهران با تاکید بر این که اگر می‌خواهیم بازنگری خوبی داشته باشیم، این بازنگری باید در برنامه‌های درسی، استادان و دانشجویان اتفاق بیفتد، افزود: اگر در سطح اهداف، این سه مورد را با هم ببینیم و در سطح اجرا هم این اتفاق بیفتد، اتفاق خوبی رقم می‌خورد.

وی درباره وضعیت بازنگری برنامه‌های درسی در دانشگاه‌های کشور خاطرنشان کرد: بازنگری برنامه‌های درسی هم‌اکنون یکی از دغدغه‌های وزارت علوم است، به طوری که وزارتخانه پیگیر انجام بازنگری‌هاست. برای مثال، من در جریان هستم که چندین دانشگاه مانند دانشگاه بجنورد در ماه‌های اخیر مجوز بازنگری رشته‌هایشان را دریافت کرده‌اند، در حالی که قبلا مجوز این کار را نداشتند.

دهقانی با اشاره به این که این موضوع نشان می‌دهد که وزارتخانه می‌خواهد این فضا و فرصت را به دانشگاه‌ها بدهد که برنامه‌های درسی خود را بازنگری کنند، گفت: ۱۰ سال پیش به این شکل نبود و بازنگری برنامه‌های درسی حتما باید از بالا ابلاغ می‌شد و خیلی زمانبر و هزینه‌بر بود.

عضو هیئت علمی دانشگاه تهران با بیان این که امروز یکی از وظایف گروه‌های آموزشی و استادان، بازنگری برنامه‌های درسی خودشان است، افزود: وزاتخانه تاکید می‌کند برنامه‌های درسی هر پنج سال باید مورد بازنگری قرار بگیرد. دانشگاه تهران سالهاست که این قاعده را رعایت می‌کند و معمولا این تذکر داده می‌شود که این رشته، پنج سالش تمام شده و باید مورد بازنگری قرار بگیرد.

وی با تصریح بر این که امسال اتفاق جالب دیگری افتاد و نامه‌ای از وزازتخانه آمد مبنی بر این که اگر از بازنگری رشته‌ای بیشتر از پنج سال گذشته باشد، امسال اجازه پذیرش دانشجو را نخواهد داشت، یادآور شد: اگر وزاتخانه بر روی این قاعده پافشاری کند، همه دانشگاه‌ها مجبور خواهند شد رشته‌هایشان را مورد بازنگری قرار دهند.

دهقانی با بیان این که یکی از وظایف شورای برنامه‌ریزی دانشگاه تهران، بازنگری برنامه درسی است، گفت: من عضو این شورا هستم و دیده‌ام که در خیلی از جلسات در مورد بازنگری رشته‌ها صحبت می‌شود.

عضو هیئت علمی دانشگاه تهران در پایان با اشاره به این که در بازنگری باید ۳۰ تا ۴۰ درصد برنامه‌ها تغییر کند، اظهار کرد: کم شدن واحدهای درسی یکی از برنامه‌های بازنگری است. برای مثال واحدهای مقطع ارشد که ۳۲ یا ۳۶ واحد بودند به ۲۸ واحد کاهش پیدا کنند. به همین دلیل، به نظر من وضعیت بازنگری برنامه‌های درسی در چند سال اخیر در حال روزآمد شدن است.

انتهای پیام/      

کد خبر: 1096564

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 0 + 0 =