افزایش تاثیرگذاری اجتماعی دانشگاه با شیوه‌نامه جدید اعضای هیئت علمی

رئیس دانشگاه آزاد اسلامی استان یزد گفت: تعامل بین دانشگاه و دستگاه‌های اجرایی نیازمند بودجه نیست؛ بلکه باعث معرفی دانشگاه می شود. در عین حال اساتیدی که مشکل بودجه پژوهشی دارند و توانمندی خوبی داشته باشند با برنامه‌ریزی استانی قابل حل است.

به گزارش خبرنگار گروه دانشگاه ایسکانیوز، بخشنامه‌ «شیوه‌نامه نحوه همکاری اعضای هیئت علمی دانشگاه آزاد اسلامی (نوع الف / نوع ب)»، اواخر سال ۹۹ توسط دکتر طهرانچی به روسای استان‌ها ابلاغ شد که برخی به دلیل ناآگاهی نسبت به این بخشنامه معترض بودند.

از جمله این ابهامات می‌توان به ساعات حضور در دانشگاه، نحوه حضور و انجام موظفی، لزوم فعالیت‌های نوآورانه و درآمدزایی تمامی اساتید در رشته‌های مختلف اشاره کرد. در همین راستا گروه دانشگاه ایسکانیوز با روسای واحدها مصاحبه‌ای انجام داده است که در ادامه می‌خوانید.

معصومه طباطبایی رئیس دانشگاه آزاد اسلامی استان یزد در گفت‌وگو با خبرنگار گروه دانشگاه ایسکانیوز گفت: در بخشنامه نوع الف و ب  هیچ چیز جدیدی به‌ویژه در گروه الف وجود ندارد. 32 ساعت در هفته موظفی حکم افراد است. در واقع این بخشنامه باعث نظم‌دهی به این 32 ساعت شده است. در گذشته برخی اساتید به صورت کامل در دانشگاه حضور نداشتند علی رغم اینکه موظفی ایشان هم بود؛ اما فقط ساعات تدریس حضور داشتند.

وی افزود: افرادی که تمایل دارند 32 ساعت کامل حضور داشته باشند می‌توانند این زمان را صرف کارهای آموزشی، پژوهشی، مشاوره تحصیلی به دانشجویان و مشاوره‌های فرهنگی کنند.

طباطبایی در ادامه اظهار کرد: این 32 ساعت بخشی از آن موظفی اساتید برای تدریس است و بخش دیگر کارهای پژوهشی مانند پژوهش تحصیلات تکمیلی، کارگاه‌های آموزشی و باقی در بحث فعالیت‌های مختلف است که هم می‌تواند برای خود استاد درآمدزایی داشته باشد و هم تاثیر دانشگاه را در فعالیت‌های اجتماعی زیاد کند.

وی ادامه داد: در مقابل هزینه‌هایی که دانشگاه دارد این درآمدزایی‌ها بسیار کم است و اگر درآمدی هم حاصل شود به نفع هیئت علمی است. دانشگاه این فرصت را به اساتید داده که از منابع استفاده کنند. برای نمونه اگر طرح برون‌دانشگاهی باشد حداکثر میزان بالاسری دانشگاه 20درصد است و 80درصد برای خود استاد است. حسن این بخشنامه برای دانشگاه این است که تاثیرگذاری اجتماعی آن را زیاد خواهد کرد.

رئیس دانشگاه آزاد اسلامی استان یزد گفت: در مورد شایعات شکل گرفته در فضای مجازی در خصوص این بخشنامه ممکن است موضوع خوب تبیین نشده باشد. دانشگاه می‌توانست به اعضای هیئت علمی خود که موظفی را انجام نمی‌داد، اعلام قطع همکاری کند. یکی از دلایلی که خیلی از اعضای هیئت علمی وقت بیشتری را بیرون از دانشگاه می‌گذرانند، پایین بودن سطح حقوق هیئت علمی است. بالابردن کیفیت به دلیل حضور اساتید باعث جذب بیشتر دانشجو می‌شود.

وی افزود: دانشگاه می‌توانست برای افرادی که نمی‌خواهند 32 ساعت کامل در دانشگاه باشند نوع دیگری برخورد کند؛ اما راه را برای اعضای هیئت‌علمی باز گذاشته است. اگر همکاران در دانشگاه حضور داشته باشند بیشتر از نفع مادی است که به دانشگاه می‌رسد. اساتیدی که امکان حضور کامل ندارند، دانشگاه این اختیار را به آنان داده است که می توانند نوع ب را انتخاب کنند.

طباطبایی ادامه داد: این اساتید نیمه‌وقت نخواهند شد؛ چراکه بیمه کامل برای آنان پرداخت می‌شود، نصف حقوق نخواهند گرفت فقط یک مقدارِ کم از حق مرتبه علمی کم خواهد شد و کاملا با نیمه‌وقت متفاوت است اینجا به نفع استاد است و به عنوان استاد تمام‌وقت از مزایای تمام‌وقت شدن می‌تواند استفاده کند.

وی افزود: اساتید همیشه از اینکه همه یکجور دیده می‌شدند، رنج می‌بردند. اعضایی که تمام وقت در دانشگاه حضور داشتند با اساتیدی که دوروز در هفته حضور داشتند یکجور دیده می‌شد و این بخشنامه نقطه قوتی است که فرقی با دیگران داشته باشند.

طباطبایی ادامه داد: اعضای هیئت علمی با همکاری‌هایی که با دانشگاه دارند می‌توانند درآمدزایی کنند. با جذب دانشجو، رشته‌های جدید و آموزش‌های کوتاه مدت ایده دهند. تعامل بین دانشگاه و دستگاه‌های اجرایی نیازمند بودجه نیست بلکه باعث معرفی دانشگاه می شود. در عین حال اساتیدی که مشکل بودجه پژوهشی دارند و توانمندی خوبی داشته باشند با برنامه ریزی استانی قابل حل است.

وی در مورد بورسیه‌ها اظهار کرد: یک قرارداد محضری بین دانشگاه و فردی که قصد بورسیه شدن دارد بسته می‌شود. این زمان قرارداد معمولا 4 سال است؛ اما دانشگاه گاهی تا 7 سال مساعدت کرده و لغو بورس انجام نداده است. تا زمانی که اعضای هیئت علمی با دانشگاه قرارداد بورس دارند در گروه الف هستند و در حد دوترم مساعدت خواهد شد. گاهی فردی 10سال دوره دکتری اش طول کشیده است اما دانشگاه حق دارد در مقابل کسی که به تعهداتش عمل نکرده از خود دفاع کند.

رئیس دانشگاه آزاد اسلامی استان یزد با بیان اینکه نباید تفکرات به سمت درآمدزا بودن اساتید برده شود چراکه قسمتی از هدف این است، بیان کرد: رشته‌های علوم پایه می‌توانند در تولید دانش فنی کمک کنند. حضور اساتید در کانون های تفکر، مشاوره به دانشجویان، آموزش‌های کوتاه مدت در زمینه های مختلف می‌تواند در همه رشته ها انجام شود و کمک کنند.

وی افزود: در استان یزد فرم‌هایی تهیه شد و حوزه‌های مختلف آموزشی، پژوهشی و فرهنگی معاونت سما را به صورت جداگانه در اختیار اساتید قرار دادیم. از ایشان خواسته شده که خودشان در حوزه‌هایی که می توانند همکاری داشته باشند، استفاده کنند.

انتهای پیام/

کد خبر: 1097481

برچسب‌ها

وب گردی

وب گردی

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 0 + 0 =