طرح همسان‌سازی‌ حقوق بازنشستگان‌ فرهنگی‌ پیگیری‌ می‌شود

وزیر آموزش و پرورش با بیان اینکه، ترمیم حقوق بازنشتگان باید از طریق لایحه همسان سازی حقوق بازنشستگان صورت گیرد، تاکیدکرد: وزارت آموزش و پرورش با قاطعیت این طرح را پیگیری خواهد کرد.

به گزارش گروه اجتماعی ایسکانیوز، چندوقتی است که بازنشستگان وزارت آموزش و پرورش به تبصره بند ۷ لایحه"نظام رتبه بندی معلمان" اعتراض دارند، تبصره‌ای که در آن عنوان شده است معلمانی که قبل از تصویب این قانون بازنشسته شده‌اند، مشمول این ماده نخواهند بود و مانند سایر کارمندان مشمول قانون مدیریت خدمات کشوری، تابع احکام قانون مذکور خواهند بود.

بر اساس لایحه"نظام رتبه بندی معلمان"که به پیشنهاد وزارت آموزش و پرورش در جلسه هفدهم اسفندماه ۱۳۹۹ هیئت وزیران به تصویب رسیده است، برای رتبه های موضوع این قانون فوق العاده رتبه بندی در احکام کارگزینی معلمان تعیین می شود.

فوق العاده مذکور درصدی از مجموع حقوق ثابت و فوق العاده های مستمر آنان است که به طور میانگین ۲۵ درصد بیشتر از میانگین حقوق و فوق العاده های مستمر مشمولین قانون مدیریت خدمات کشوری در نظر گرفته می شود.

این فوق العاده به صورت مستمر و مشمول کسور بازنشستگی است و درصدهای فوق العاده هر یک از رتبه های موضوع این قانون در آیین نامه اجرایی تعیین خواهد شد.

اما هشتم خردادماه جاری باز هم جمعی از بازنشستگان آموزش و پرورش در نامه‌ای به وزیر آموزش و پرورش درخواست کردند که درباره "نظام رتبه بندی معلمان"تجدید نظر کرده و بند ۷ این لایحه حذف شود.

این شرایط اقتصادی بازنشستگان را دریابید

حسین مومنی، مدیر گروه عملگرای مطالبات بازنشستگان کشوری در خصوص این نامه به خبرنگار ایرنا می گوید: ما در وهله نخست به قانون مدیریت خدمات کشوری معترض هستیم چراکه بر خلاف روح قانون اساسی تبعیض آمیز است.

وی با بیان اینکه، در قانون مدیریت خدمات کشوری، مشاغل به دو دسته حاکمیتی و مشاغل مورد تصدی تعریف شده‌اند، افزود:متاسفانه آموزش و پرورش در دسته مورد تصدی تعریف شده است و این در واقع ظلم به دستگاه عظیم آموزش و پرورش کشور است.

مومنی دلیل اعتراض بازنشستگان را اینگونه توضیح می دهد: طبق این تقسیم بندی آموزش و پرورش کشور می‌تواند نیروهای مورد نیاز خود را از سایر دستگاه ها تامین کند و این آغاز سقوط تعلیم و تربیت است.

وی همچنین شکاف عمیق حقوق و مزایا بین بخش های گوناگون با وزارت آموزش و پرورش و همچنین میان شاغلان و بازنشستگان را از دیگر موارد مورد اختلاف با وزارت آموزش و پرورش عنوان کرد.

مدیر گروه عملگرای مطالبات بازنشستگان کشوری،  یکی دیگر از معضلات فعلی فرهنگیان بازنشسته را خارج کردن برخی از افراد از شمولیت قانون بازنشستگی خدمات کشوری عنوان کرد.

وی افزود: اگر معلمی ۲۶ سال خدمت کرده و بعد بازخرید و مبلغ مانده چهار سال تا سی سال را خود پرداخت کرده، چرا بایستی از شمولیت بازنشستگی خدمات کشوری خارج و بصورت خویش فرما در نظر گرفته شود.

مومنی با اشاره به ارائه درخواست بازنشستگی پیش از موعد از سوی برخی از فرهنگیان به دلیل بیماری یا داشتن فرزند معلول در طول سالهای گذشته گفت:حال سوال اینجاست که چرا این افراد باید با کسر ۲/۵ درصد به ازای هرسال در این شرایط سخت اقتصادی بازنشسته شوند.

وی افزود: این درحالی است که در طول سال های گذشته برخی مدیران حتی در عین صحت و با ارفاق به بازنشستگی زودتر نائل شده اند.

مدیر گروه عملگرای مطالبات بازنشستگان کشوری موضوع بعدی مورد اعتراض بازنشستگان به وزارت آموزش و پرورش را آوردن تبصره ای در بند ۷ لایحه رتبه بندی معلمان عنوان کرد.

وی گفت: طبق این بند معلمانی که قبل از تصویب این قانون بازنشسته شده اند، مشمول این ماده نخواهند بود و مانند سایر کارمندان مشمول قانون مدیریت خدمات کشوری، تابع احکام قانون مذکور خواهند بود.

مومنی با تاکید براینکه، دولت در این شرایط سخت اقتصادی بایستی بیشتر از قبل به بازنشستگان بخصوص قشر فرهنگی توجه داشته باشد، گفت: واقعا جای سوال است که چرا بازنشستگان فرهنگی نباید از طرح رتبه بندی بهره مند شوند.

وی ادامه داد:این درحالی است که فرهنگیان بازنشسته خدمات آموزشی خود را در شرایط سخت تر همچون دوران جنگ و هزاران کسری وکمبود به بهترین شکل ممکن انجام داده اند.

وی در خصوص پاداش پایان خدمت فرهنگیان بازنشسته نیز اظهارکرد: پس از ۳۰ سال چشم انتظاری هنگامی پاداش پایان خدمت را گرفتیم که حتی برای هزینه رهن یک منزل هم کفاف نمی دهد، در صورتی که اگر همزمان با بازنشستگی پرداخت شده بود می توانستیم یک منزل تهیه و از درد مستاجری رهایی یابیم.

طرح همسان سازی حقوق بازنشستگان فرهنگی را با قاطعیت پیگیری می کنیم

اما وزیر آموزش و پرورش در گفت و گو با ایرنا در خصوص اینکه بسیاری از فرهنگیان در احکام جدیدی که گرفته اند معترض هستند که نه تنها حقوق آنها افزایش نیافته بلکه کاهش نیز داشته است گفت:با قاطعیت اعلام می کنم که افزایش ۵۰ درصد در اسفند ۱۳۹۸ برای تمام فرهنگیان لحاظ شده است.

محسن حاجی میرزایی افزود:اگر فردی احساس می کند افزایش حقوق مربوطه اعمال نشده است، می تواند از طریق ادارات آموزش و پرورش پیگیری کند.

وی تاکید کرد: حقوق هیچ فرهنگی در سراسر کشور کاهش نیافته و همه فرهنگیان نیز احکام حقوقی خود را دریافت کرده اند و دقیقا بر اساس اجازه قانونی که وزارت آموزش و پرورش داشته است حقوق فرهنگیان را افزایش داده است.

اما وزیر آموزش و پرورش در خصوص اعتراض برخی از بازنشستگان به بند ۷ لایحه"نظام رتبه بندی معلمان"نیز تاکید کرد:نظام رتبه بندی معلمان طبق قانون تنها شامل بازنشستگان است.

حاجی میرزایی در عین حال اظهارکرد: ترمیم حقوق بازنشتگان باید از طریق لایحه همسان سازی حقوق بازنشستگان در «سازمان برنامه و بودجه» پیگیری شود.

وی افزود:در واقع طرح همسان سازی از سوی سازمان بازنشستگی کشوری، سازمان برنامه و بودجه و مجلس شورای اسلامی در حال پیگیری است.

وزیر آموزش و پرورش در ادامه تاکید کرد:با اینکه وزارت آموزش و پرورش مسوولیتی در قبال پیگیری طرح همسان سازی حقوق بازنشستگان ندارد، اما با قاطعیت طرح همسان سازی حقوق بازنشستگان فرهنگی را پیگیری خواهد کرد.

انتهای پیام/

کد خبر: 1097555

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 0 + 0 =