تابوی برگزاری مناظرات دانشجویی در محیط دانشگاه شکسته شد/ حضور تیم‌های خاکستری در کرسی‌های آزاداندیشی

معاون فرهنگی دانشجویی دانشگاه آزاد اسلامی استان گلستان گفت: باید تلاش کنیم تیم‌های واقعا موافق نیز در مسابقات شرکت کنند. نکته متفاوت و زیبایی که وجود داشت شرکت بسیار زیاد تیم‌های خاکستری در مسابقات کرسی‌های آزاداندیشی بود. خیلی‌ها هم جزو بچه ها انقلابی نبودند.

رضا موسوی معاون فرهنگی دانشجویی دانشگاه آزاد اسلامی استان گلستان در گفت‌وگو با خبرنگار گروه دانشگاه ایسکانیوز با اشاره به اینکه تعداد 24تیم در مسابقات ملی کرسی‌های آزاداندیشی شرکت داشتند، گفت: با توجه به استقبال خوبی که از مسابقات شد، پیش‌بینی می‌شود 3برابر شرکت کننده برای سال آینده داشته باشیم. در مرحله کشوری 8تیم و در مرحله نیمه نهایی که در تهران برگزار شد یک تیم داشتیم و در نهایت یک تیم از استان گلستان برگزیده کشوری در حوزه اقتصادی شد.

وی در ادامه روند داوری را اینگونه تشریح کرد: روند داوری در مجموع خوب بود و معمولا تیم‌هایی که امتیاز نمی‌آوردند انتقاد داشتند. امتیازها خیلی نزدیک بود و یک تیم باید با اختلاف بسیار کم کنار می‌رفت.

موسوی ادامه داد: بحث داوری به مدیران اجرایی برمی‌گردد که بهترین‌ها انتخاب شوند، از قواعد بازی مطلع باشند و نقض نباشد. داورها در مرحله استانی اشراف کامل به قوائد بازی نداشتند که برای اولین بار طبیعی است؛ اما در مجموع رویداد بسیار خوبی بود. اگر ابتکار دکتر جهان‌بین نبود هرگز کرسی‌ها زنده نمی‌شد. این کار به ما جرئت داد و تابوی برگزاری کرسی‌ها شکست.

معاون فرهنگی دانشجویی دانشگاه آزاد اسلامی استان گلستان در مورد نقطه قوت و ضعف برگزاری رویداد کرسی‌ها گفت: اهدافی که کرسی‌ها دنبال می‌کنند مورد تاکید مقام معظم رهبری بود. در مورد نقطه ضعف باید گفت که خاصیت این کار برد و باخت نیست. فضای کرسی‌ها بحث گفت‌وگو و مناظره با هر اندیشه‌ای است؛ اما تیمی که می باخت ما سنگ صبور آنها می‌شدیم.

وی همچنین افزود: عناوین هم گاهی طوری بود که تیم مقابل باید نقش بازی می کرد. چون در بعضی عناوین همه می خواستند در جبهه منتقد باشند؛ اما باید قرعه‌کشی می کردیم و به‌ناچار بعضی از تیم‌ها برخلاف میل در جبهه دیگری قرار می‌گرفتند. حوزه‌ها هم بسیار محدود بود. اگر دست معاونین هم باز باشد که بتوانیم گزاره انتخاب کنیم بسیار کمک‌کننده است.

موسوی با اشاره به اینکه محورهای رویداد بسیارخوب بود، ادامه داد: طراحی‌ها خوب بود؛ اما باید منتقد پیدا می‌شد. باید تلاش کنیم تیم‌های واقعا موافق نیز در مسابقات شرکت کنند. نکته متفاوت و زیبایی که وجود داشت این بود که در این مسابقات تیم‌های خاکستری هم شرکت زیادی داشتند. خیلی‌ها هم جزو بچه ها انقلابی نبودند.

وی افزود: در حوزه اقتصادی تیم مقابل ما همگی از دانشجویان دکتری بودند؛ اما دانشجویان ما کارشناسی کامپیوتر و عمران؛ ولی چون مطالعه زیاد داشتند و با ارجاع صحبت می‌کردند، توانستند نظر داوران را جلب کنند و برگزیده شوند.

موسوی اشاره کرد: بچه‌های امنیتی اجازه دهند که افراد بیایند، صحبت کنند و طرف مقابل جواب بشنود. کسی که حرف مخالف بزند را حراست نخواهد. خیلی از افراد به خاطر حفظ منافع نمی‌خواهند گفت‌وگو و تعارضات فضای عالمانه شکل گیرد و مهمترین دلیلی که تا به حال کرسی‌های آزاداندیشی برگزار نشده این بود؛ اما می شود اینکار را با ضوابط و بدون ایجاد مشکل انجام داد.

معاون فرهنگی دانشجویی دانشگاه آزاد اسلامی استان گلستان در مورد اینکه جوانان در سال‌های بلوغ فکری قرار دارند و برگزاری رویدادهای این‌چنینی چقدر در خط فکری دانشجویان موثر است، تشریح کرد: تاثیرگذاری در نگاه و باور جز با مطالعه راه دیگری ندارند. آگاهی نگاه و باورها را تغییر می‌دهد. در کرسی‌های آزاد اندیشی وقتی کسی می‌خواهد شرکت کند، مطالعه زیادی می کند. برگزاری این کرسی‌ها بر روند تفکر، مطالعه، جستجو، تحقیق، بالندگی و تغییر نگرش در عملکرد جوانان بسیار موثر است.

انتهای پیام/

کد خبر: 1099032

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 0 + 0 =