چه اشکالی دارد جوانان نظام و ولایت فقیه را نقد کنند

مدرس دانشگاه و کارشناس مسائل فرهنگی گفت: در جریان برگزاری کرسی‌های آزاداندیشی امکان دارد جوانی علیه نظام و ولایت فقیه حرف بزند اما این موضوع هیچ اشکالی ندارد.

به گزارش خبرنگار گروه دانشگاه ایسکانیوز، یکی از موضوعاتی که در روزهای منتهی به انتخابات شاید به آن کمتر توجه شود، «فرهنگ سیاسی» جامعه است. مسئله‌ای که قطع به یقین می‌توانیم یکی از محورهای مهم در راستای حرکت مردم به سمت انتخاب اصلح بدانیم زیرا فارغ از هیاهوی انتخاباتی و وعده و وعیدهای همیشگی این ایام، برنامه‌ها و رویکردهای نامزدهای انتخاباتی مورد ارزیابی جامعه قرار خواهد گرفت.

در همین ارتباط، حسین محمدی فام مدرس دانشگاه و کارشناس مسائل فرهنگی در گفت‌وگو با خبرنگار ایسکانیوز، درباره نقش دانشگاه‌ها و مراکز آموزش عالی در ارتقای فرهنگ سیاسی مردم اظهارکرد: دانشگاه‌ها به جای دفاع از احزاب مختلف، باید اعلام کنند که از لحاظ فکری هیچ وابستگی به جریان‌ها و گروه‌های سیاسی ندارند و به نوعی عملکرد احزاب را مورد نقد و بررسی قرار دهند.

وی افزود: اصلی‌ترین راه برای اینکه دانشگاه‌ها بتوانند عملکرد احزاب و گروه‌های سیاسی را مورد نقد و بررسی قرار دهند، برگزاری کرسی‌های آزاداندیشی است؛ موضوعی که مقام معظم رهبری نیز به دفعات متعدد بر آن تاکید کرده است. در این بین اما عده‌ای به نام دفاع از آرمان‌های انقلاب و رهبری، مانع از برگزاری کرسی‌های آزاداندیشی در دانشگاه‌ها می‌شوند.

محمدی فام ادامه داد: در جریان برگزاری کرسی‌های آزاداندیشی امکان دارد جوانی علیه نظام و ولایت فقیه حرف بزند اما این موضوع هیچ اشکالی ندارد؛ در مقابل جریان انقلابی نیز دارای گفتمان، ادله و متطف والاست و می‌تواند تمامی شبهات مرتبط با نظام و انقلاب اسلامی را جواب دهد.  ما نباید اگر در دانشگاهی کرسی‌ آزاداندیشی برگزار شد و چند جوان از نظام و ولایت فقیه انتقاد کردند، فضا را امنیتی کنیم و بگیر و ببند راه ‌بی‌اندازیم.

این مدرس دانشگاه تصریح کرد: جریان انقلابی دارای ادله کافی و مستدل برای دفاع از انقلاب، ولایت فقیه و مقام معظم رهبری و سیاست‌های ایشان است؛ ادله‌ای که دارای پشتوانه فکری و قانع کننده است. اما عده‌ای به بهانه دفاع از رهبری نمی‌گذارند که این فضای گفتمانی در دانشگاه‌های کشور شکل بگیرد و به نوعی و تاحد زیادی امر ایشان، در زمینه برگزاری کرسی‌های آزاداندیشی زمین مانده است.

وی با اشاره به لزوم برگزاری‌های کرسی‌های آزاداندیشی گفت: اگر کرسی‌های آزاداندیشی به صورت منصفانه و بدون جهت گیری خاصی در دانشگاه‌ها برگزار می‌شد، دانشگاه‌ها زنده می‌شدند. زنده شدن دانشگاه موجب زنده شدن جامعه می‌شود و جامعه می‌توانست رشد سیاسی خود را از جامعه بگیرد. متاسفانه بخش قابل توجهی از دانشگاه‌های کشور گرفتار نگاه امنیتی به برگزاری کرسی‌های آزاندیشی هستند و بسیاری از افرادی که مدعی دفاع از رهبری هستند، این نگرانی را دارند که نکند نظام و رهبری مورد نقد قرار بگیرند.

حسین محمدی فام با بیان اینکه جریان انقلاب باید به نقدها جواب شایسته بدهد، تاکید کرد: اینکه جلوی فضای نقد را بگیریم، این در ذهن مخاطبان قرار می‌گیرد که جریان انقلاب جوابی برای دفاع از نظام و رهبری ندارد. درحالی که ما برای دفاع از انقلاب و رهبری جواب‌های مستدل و منطقی داریم و هیچ نگرانی بابت دفاع از آرمان‌های انقلاب نداریم. یکی از اصلی‌ترین مشکلات ما نبود فضای گفتگو است درحالی که اگر این فضا در دانشگاه‌ها ایجاد شود، بسیاری از مشکلات حل خواهد شد.

انتهای پیام/

کد خبر: 1099175

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 0 + 0 =