سامانه «امن آزمون» برخلاف منشور حقوق دانشجویان است

دبیر شورای مرکزی صنفی دانشگاه تهران گفت: امن آزمون با منشور حقوق دانشجویی تناقض دارد چراکه حریم خصوصی دانشجویان را نقض می‌کند. 

به گزارش خبرنگار گروه دانشگاه ایسکانیوز، مشکلات صنفی- دانشجویی دانشجویان با توجه به دوران کرونایی و آموزش‌های مجازی نسبت به گذشته بیشتر شده است. نبود اینترنت پرسرعت، مهیا نبودن بسترهای لازم برای برگزاری کلاس مجازی و موضوع حضور و غیاب دانشجویان و استادان از جمله این مشکلات بوده که استفاده از «امن آزمون‌» از سوی برخی دانشگاه‌ها چالش‌های جدیدی برای دانشجویان ایجاد کرده است.

محمدمهدی اسدی در گفت‌وگو با ایسکانیوز با بیان اینکه متاسفانه با گذشت حدود یک سال و چند ماه از آموزش مجازی هنوز ساز و کار نظارتی بر این نوع از آموزش به صورت مناسب وجود ندارد، گفت: دانشجویان در ترم‌های گذشته به خاطر کلاس‌های مجازی مشکلات بسیاری را متحمل شدند.

وی اضافه کرد: تدریس آنلاین باید در بسترهای تعیین شده از سوی دانشگاه انجام شود؛ اما برخی از استادان به راحتی کلاس‌های درس خود را در شبکه‌های پیام رسان خارجی مانند واتس‌آپ برگزار می‌کنند.

دبیر شورای صنفی دانشگاه تهران با اشاره به اینکه اعضای هیئت علمی دانشگاه تهران باید تمام وقت در خدمت دانشگاه و دانشجویان باشند، گفت: استادان باید برای انجام فعالیت‌های علمی و پژوهشی در دانشگاه‌ حضور داشته باشند و به دانشجویان کمک و راهنمایی کنند؛ اما متاسفانه شاهد هستیم که استادان بعد از اتمام کلاس درس در دانشگاه نمی‌مانند.

وی با اشاره به طرح همسان‌سازی اعضای هیئت علمی وزارت علوم و بهداشت مطرح کرد: استادان در این طرح از نظر حقوق و مزایا در یک سطح قرار می‌گیرند؛ اما این طرح دارای اشکالاتی است. به عنوان مثال سعید نمکی وزیر بهداشت در نامه‌ای اعلام کرد که استادان دانشگاه‌های علوم پزشکی باید تمام وقت باشند و حدود 54 ساعت در هفته حضور در دانشگاه داشته باشند. متاسفانه استادان دانشگاه‌های وزارت علوم وضعیت مشابه ندارند و نظارت کافی بر حضور آنها در دانشگاه و ارتباط با دانشجویان انجام نمی‌شود.

اسدی ادامه داد: موضوع حضور و غیاب استادان در وزارت علوم نیز به دلیل اینکه معتقد هستند به کرامت استادان خدشه وارد می‌شود، لغو شده است. حال سوال بنده از مسئولان این است که چطور حضور و غیاب مناسب کرامت استادان نیست؛ اما برای دانشجویان این کرامت وجود ندارد. 

این دانشجوی دانشگاه تهران با بیان اینکه حضور و غیاب دانشجویان در کلاس‌های درس آنلاین مانند کلاس حضوری 3 و 16 صدم است، گفت: برخی از دانشجویان به دلیل سکونت در مناطق دور افتاده و محروم کشور امکان دسترسی به اینترنت پرسرعت را ندارند و نمی‌توانند برخی مواقع در کلاس درس حاضر شوند. دانشگاه تهران به استادان اعلام کرده که در این خصوص باید همکاری لازم را با این دانشجویان داشته باشند.

وی با بیان اینکه وقتی اختیارات برگزاری کلاس‌ها بر عهده استادان باشند، آنها ممکن است سلیقه‌ای برخورد کنند، گفت: دانشگاه نباید به استادان توصیه کند بلکه باید آنها را الزام به همکاری با دانشجویان کند. به عنوان مثال هیچ قانونی درباره ضبط کلاس‌های درس آنلاین وجود ندارد که این موضوع باعث می‌شود دانشگاه نتواند نظارت کافی بر نحوه اداره یا حضور و غیاب کلاس‌ها داشته باشد. 

اسدی با اشاره به امن آزمون‌های دانشگاه تهران مطرح کرد: در این آزمون‌ها تصویر و صدای دانشجویان باید در موقع برگزاری امتحانات  به صورت همزمان برای استادان پخش شود. هر چند که این طرح برای جلوگیری از تقلب دانشجویان بوده؛ اما این موضوع با منشور حقوق دانشجویی تناقض دارد و حریم خصوصی دانشجویان را نقض می‌کند. 

این فعال دانشجویی ادامه داد: دانشگاه تهران درباره امن آزمون‌ها مطالبی که به استادان اعلام کرده متفاوت از چیزی است که به دانشجویان بیان کرده است. به عنوان مثال دانشگاه اجرای این طرح را برعهده استادان گذاشته اما به دانشجویان گفته شده که حتی اگر یک دانشجو برای اجرای این آزمون مشکل داشته باشد، استاد حق برگزاری این آزمون را ندارد.      

انتهای پیام/

کد خبر: 1099293

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 0 + 0 =