حدود 30 درصد دانشجویان حاضر به تزریق واکسن هستند

دبیر شورای صنفی دانشگاه تهران گفت: به نظر می‌رسد تمام دانشجویان تمایلی به تزریق واکسن ندارند و در خوشبینانه‌ترین حالت 25 تا 30 درصد دانشجویان حاضر به تزریق واکسن هستند. 

به گزارش خبرنگار گروه دانشگاه ایسکانیوز، در چند روز گذشته اخبار متعددی درباره واکسیناسیون دانشجویان وزارت علوم، تحقیقات و فناوری و بازگشایی دانشگاه‌ها به صورت حضوری از مهرماه از طریق رسانه‌ها منتشر شده است.

محمدمهدی اسدی در گفت‌وگو با ایسکانیوز با اشاره به اخبار گوناگون درباره بازه زمانی واکسیناسیون دانشجویان بیان کرد: دانشجویان دانشگاه‌های علوم پزشکی ذیل وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی که مشغول گذراندن دوران کارورزی یا دروس عملی در بیمارستان‌ها هستند، واکسن کرونا دریافت کرده‌اند؛ اما هنوز تکلیف واکسیناسیون دانشجویان وزارت علوم در هاله‌ای از ابهام است.

وی ادامه داد: گویا مسئولان وزارتخانه‌های بهداشت و علوم هنوز بر سر زمان آغاز واکسیناسیون یا بازگشایی دانشگاه‌ها به توافق نرسیده‌اند چرا که زمان‌های متفاوتی را بیان می‌کنند.

دبیر شورای صنفی دانشگاه تهران با تاکید بر اینکه دانشجویان ساکن خوابگاه‌های دانشجویی باید در اولویت واکسیناسیون قرار داشته باشند، گفت: در حال حاضر دانشگاه تهران حدود 2 هزار و پانصد دانشجوی خوابگاهی دارد که برای واکسینه کردن آنها برنامه‌‍ریزی دقیقی لازم است. دانشجویان ساکن خوابگاه به دلیل اینکه در اتاق‌ها و سالن‌های مشترک با یکدیگر زندگی می‌کنند امکان انتقال بیماری بین آنها بیشتر بوده و طبیعتا نسبت به سایر دانشجویان باید زودتر واکسن دریافت کنند.

وی ادامه داد: دانشجویان دانشگاه تهران در ابتدای ورود به خوابگاه تست رایگان برای تشخص کرونا می‌دهند که انجام این تست‌ها هزینه مالی مضاعفی برای دانشگاه ایجاد می‌کند. در حال حاضر حدود 90 درصد بودجه‌های دانشگاه‌ها صرف پرداخت حقوق استادان مدعو و اعضای هیئت علمی و کارکنان می‌شود و دانشگاه‌ها برای تامین هزینه‌های انجام تست‌های کرونا از دانشجویان دچار مشکل شده‌اند.

اولویت دریافت واکسن با دانشجویان مقاطع ارشد و دکتری

اسدی اضافه کرد: دانشجویان مقاطع دکتری و کارشناسی ارشد دانشگاه تهران همواره در دانشگاه حضور داشته و مشغول انجام فعالیت‌هایی پژوهشی و آزمایشگاهی بودند. در نتیجه این دانشجویان بعد از ساکنین خوابگاهی، در اولویت بعدی دریافت واکسن باید قرار داشته باشند.

این دانشجوی دانشگاه تهران با اشاره به اینکه انجام مراحل واکسیناسیون نیازمند برنامه‌ریزی دقیق و مدیریت مناسب است، بیان کرد: واکسیناسیون 60 هزار نفر  اعم از دانشجویان، استادان و کارکنان  در دانشگاه تهران حدود 2 ماه زمان نیاز دارد و به فرض آغاز واکسیناسیون از شهریورماه، دانشگاه از مهرماه نمی‌تواند حضوری باشد. 

وی اظهار کرد: سیما سادات لاری سخنگوی وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی پیش‌تر اعلام کرده بود که واکسینه کردن دانشجویان از مردادماه آغاز و تا پایان شهریورماه پایان می‌یابد.  مشکل فعلی این است که در حال حاضر این مقدار دز واکسن کرونا در کشور وجود ندارد و حتی برخی از افراد نتوانستند دز دوم واکسن را دریافت کنند.

اسدی با بیان اینکه تزریق واکسن برای افراد اختیاری است، بیان کرد: تزریق واکسن برای افراد و دانشجویان اختیاری بوده و نمی‌توان افراد را مجبور به تزریق واکسن کرد. همچنین نوع واکسن باید مورد تایید وزارت بهداشت باشد. 

تمایل نداتشن دانشجویان به دریافت واکسن

وی ادامه داد: به نظر می‌رسد تمام دانشجویان تمایلی به تزریق واکسن ندارند و در خوشبینانه‌ترین حالت 25 تا 30 درصد دانشجویان حاضر به تزریق واکسن هستند. 

این فعال دانشجویی با اشاره به اینکه شورای صنفی مرکزی دانشگاه تهران اولین شورای صنفی دانشگاه‌ها بود که درخواست دریافت واکسن برای دانشجویان را به وزارت علوم کرده است، گفت: شواری صنفی به عنوان نماینده حقوق دانشجویان باید بر تزریق واکسیناسیون دانشجویان حضور و نظارت داشته باشد تا مانند واکسینه کردن پاکبانان نشود که سهمیه کارگران در جاهای دیگر مصرف شد.

اسدی مطرح کرد: به عقیده بنده دانشجویان سال آخر دوران تحصیل و آنهایی که کلاس عملی دارند، بیشتر از دانشجویان ورودی 1400 و 99 باید در اولویت دریافت واکسن قرار بگیرند. 

وی در پایان خاطرنشان کرد: پیش‌بینی بنده این است که برخی از دانشجویان و استادان مهرماه حضور فیزیکی در دانشگاه داشته باشند و طیف وسیعی از دانشجویان به دلیل حفظ سلامت، از طریق فضای مجازی آموزش ببینند.

انتهای پیام/

کد خبر: 1099375

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 0 + 0 =