تحول عمیقی در ارائه دروس معارف باید رخ دهد

مسئول نهاد نمایندگی رهبری در دانشگاه آزاد درباره لزوم تغییر در شیوه دروس معارف بیان کرد: دفتر نهاد و دیگر گروه‌ها به دنبال این هستند که تحول عمیقی در ارائه دروس معارف رخ دهد؛ این تحول هم در محتوا و نوع ادبیات و هم در روش ارائه باید صورت بگیرد.

به گزارش خبرنگار گروه دانشگاه ایسکانیوز؛ نهاد نمایندگی رهبری در دانشگاه‌ها در کنار معاونت فرهنگی نقش اصلی را در برگزاری فعالیت‌های فرهنگی دانشگاه‌ها بر عهده دارند که گاهی به نظر می‌رسد؛ بین برنامه‌های این 2 مجموعه یکسری موازی‌کاری‌هایی وجود دارد. علاوه بر این، نهاد رهبری در انتخاب اساتید گروه معارف و محتوای این درس‌ها نیز نقش بسیار مهمی بر عهده دارد که در سالهای اخیر ارائه این دروس در دانشگاه آن اثرگذاری مطلوبی را که مد نظر بوده، محقق نکرده است. ایسکانیوز برای بررسی این دو موضوع با حجت‌الاسلام محمد شریفانی مسئول نهاد نمایندگی رهبری در دانشگاه آزاد گفت‌وگو کرده است.

شریفانی با اشاره به اینکه تداخل در برخی فعالیت‌های معاونت فرهنگی و نهاد رهبری در دانشگاه را نمی‌توان موازی‌کاری دانست، گفت: در اساسنامه نهاد آمده است که فعایت‌های دینی و معنوی مثل برنامه‌های قرآنی، اقامه نماز، برگزاری هیئت‌ها، سفرهای زیارتی و ازدواج دانشجویی در حیطه وظایف نهاد است.

مسئول نهاد نمایندگی رهبری در دانشگاه آزاد با بیان اینکه در گذسته به خاطر فعالیت دفتر فرهنگ، دفتر نهاد در دانشگاه آزاد خیلی فعال نبوده است، اظهار کرد: مدیریت جدید فضا را برای دفاتر نهاد گسترده‌تر کرده است و فعالیت نهاد بر فعالیت‌های دینی و معنوی متمرکز شده است. معاونت فرهنگی دانشجویی هم بیشتر در فعالیت‌های سیاسی، ورزشی، رفاهی و مباحث معرفتی دانشجویان ورود کرده است.

شریفانی با تاکید بر اینکه بین نهاد رهبری و معاونت فرهنگی نه در حال حاضر و نه در گذشته هیچ مشکلی وجود نداشته است، گفت: آنقدر دانشگاه آزاد گسترده است و میدان کار وجود دارد که اگر 2 معاونت دیگر هم بخواهد وارد کارهای فرهنگی شود؛ باز هم فرصت فعالیت وجود دارد.

وی همچنین با تاکید براینکه در حال حاضر تداخل کاری وجود ندارد، تصریح کرد: حوزه‌های کاری تا حدودی تعریف شده و اگر جایی هم تداخلی به نظر برسد؛ طبیعی است چرا که در یک دانشگاه بزرگ ممکن است گاهی اوقات چنین مسائلی پیش بیاید.

مسئول نهاد نمایندگی رهبری در دانشگاه آزاد افزود: گستره فعالیت‌های معاونت فرهنگی در حوزه دانشجویی بیشتر است و از آنجا که دفتر هم‌اندیشی جزوی از نهاد است؛ ارتباط نهاد با استادان بیشتر است اما اینطور نیست که نهاد در حوزه دانشجویان فعالیتی نداشته باشد یا معاونت فرهنگی ورودی در حوزه اساتید نداشته باشد.

شریفانی درباره لزوم تغییر در شیوه دروس معارف بیان کرد: چنین کاری یک ضرورت است و مجموعه‌های مختلفی هم به دنبال آن هستند. دفتر نهاد و دیگر گروه‌ها به دنبال این هستند که تحول عمیقی در ارائه دروس معارف رخ دهد. این تحول هم در محتوا و نوع ادبیات و هم در روش ارائه باید صورت بگیرد.

وی با تاکید بر اینکه محتوا و شیوه‌ای که 10 سال پیش برای ارائه دروس معارف استفاده می‌شده، امروز دیگر جواب نمی‌دهد، گفت: ارائه این دروس به نسل امروز با نوع نگاهی که دارد و دنیای پر از شبهه‌ای که با آن مواجه هستند؛ به یک تغییر اساسی نیاز دارد. این کار آسانی است نیست و انتقال معارف به زبان نسل امروز دغدغه صاحب‌نظران و اندیشمندان زیادی شده است.

انتهای پیام/

کد خبر: 1099438

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 0 + 0 =