شرایط عمومی و علمی استادان معارف دانشگاه آزاد چیست؟

براساس دستورالعمل مرکز فرهنگی دانشگاهی امام خمینی(ره)، استادان گروه معارف دانشگاه آزاد اسلامی برای اخذ مجوز تدرس درس اندیشه اسلامی و وصایای امام خمینی(ره) باید شرایطی داشته باشند.

به گزارش خبرنگار گروه دانشگاه ایسکانیوز، درس اندیشه‌ها و وصایای امام خمینی(ره) از جمله دروس عمومی است که گذراندن آن برای تم دانشجویان دانشگاه آزاد اسلامی در یکی از مقاطع کاردانی، کارشناسی و یا کارشناسی ارشد الزامی است.

بیشتر بخوانید:

ارائه منابع جدید دروس معارف از سال تحصیلی آینده در دانشگاه آزاد/ دستیاران آموزشی در رشته‌های علوم دینی استفاه می‌شوند

بر اساس بند ۶ از ماده ۴ اساسنامه مرکز فرهنگی دانشگاهی امام خمینی(ره) و انقلاب اسلامی که مصوب جلسه یکم آبان سال 91 هیات امنای دانشگاه آزاد اسلامی است، این مرکز متولی ساماندهی درس اندیشه ها و وصایای امام خمینی(ره) است. از وظایف این مراکز می‌توان به انجام فرآیند ارزیابی، سنجش و اعطای مجوز تدریس درس مذکور نام برد.

شرایط اخذ مجوز تدریس

شرایط عمومی

استادان گروه معارف باید شرایطی داشته باشند که شامل «تابعیت کشور جمهوری اسلامی ایران، اعتقاد و التزام عملی به اسلام، اعتقاد و التزام عملی به قانون اساسی جمهوری اسلامی و ولایت مطلقه فقیه، رعایت شئونات مدرسی معارف اسلامی و اشتهار به رعایت اخلاق اسلامی در شئونات شغلی و تحصیلی، برخورداری از حسن ظاهر، سلامت و توانایی جسمی متناسب و متاهل بودن» است.

گفتنی است که شرایط مذکور صرفا جهت دریافت مجوز حق التدریس است و افرادی که متقاضی هیئت علمی هستند باید از طریق فراخوان جذب هیات علمی که از سوی مرکز جذب هیات علمی صورت می گیرد باید اقدام کنند.

شرایط علمی

الف) دانش آموختگان دانشگاهی

شرایط علمی استادان گروه معارف به دسته تقسیم می‌شود. شرایط علمی برای دانش آموختگان دانشگاهی شامل «داشتن مدرک دکتری یا دانشجویان دکترا (بعد از قبولی در آزمون جامع) در رشته های علوم انسانی جهت تدریس در واحدهای استانی و سایر واحدها، دارندگان مدارک کارشناسی ارشد در یکی از رشته های علوم انسانی، منحصراً مجاز به تدریس در واحدهای دانشگاهی غیر مرکز استان» است.

بر اساس تبصره‌ای، میانگین معدل دو مقطع تحصیلی ارشد و دکتری نباید کمتر از ۱۷ باشد.

همچنین تصویر کلیه مدارک ارائه شده می بایست توسط مراجع ذی صلاح برابر با اصل شده باشد.

ب) دانش آموختگان حوزوی با دارا بودن یکی از شرایط ذیل:

شرایط علمی دانش آموختگان حوزوی نیز شامل « ارائه مدرک علمی حداقل سطح ۴ یا در حال نگارش پایان نامه سطح ۴ از حوزه علمیه جهت تدریس در مراکز استانها، دارندگان مدارک سطح ۳ منحصراً مجاز به تدریس در واحدهای غیر مرکز استان » است.

نکاتی برای ارائه درس اندیشه‌ها و وصایای امام خمینی(ره)

گفتنی است که تحت هیچ شرایطی از استاد فاقد مجوز جهت تدریس درس «اندیشه‌ها و وصایای امام خمینی(ره)» نباید استفاده شود. اقدام برای مجوز به معنای مجوز نیست. با متخلفین طبق ضوابط قانونی برخورد خواهد شد. اسامی اساتید دارای مجوز در سایت مرکز فرهنگی دانشگاهی امام خمینی و انقلاب اسلامی قابل دسترسی است.

بر اساس نظر شورای علمی مرکز، افرادی که مجوز تدریس درس «اندیشه سیاسی امام خمینی(ره)» را از نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه‌ها دارند، می توانند در سال تحصیلی، درس اندیشه ها و وصایای امام خمینی را تدریس کنند. البته در زمان تدریس نباید مهلت مجوز منقضی شده باشد. بعد از ارزیابی که در پایان سال تحصیلی ۱۴۰۳-۱۴۰۲ خواهد شد نسبت به ادامه تدریس با این مجوز در خصوص افراد تصمیم گیری خواهد شد.

نظر به اولویت موضوع فلسطین و ضرورت پاسخگویی به شبهات رایج و رسالت درسی درس «اندیشه‌ها و وصایای امام خمینی(ره)» مقتضی است متن پیوست با عنوان طوفان الاقصی، «فلسطین، شبهات و سوال‌ها» در یک جلسه درسی در کلاس به بحث گذاشته شود.

با توجه به لزوم مشارکت فعال دانشجویان در مباحث کلاسی و درسی، پویایی مباحث، بهره گیری از کنفرانس دانشجویی با مباحث مشخص و نظم لازم و تعلق بخشی از امتیاز نهایی به این فعالیت‌های دانشجویی ضرورت داشته و اهتمام لازم و کافی در این جهت مبذول شود.

ارائه ترکیبی درس اندیشه‌ها و وصایای امام خمینی(ره) به صورت پخش کلیپ‌های مرتبط، بیان خاطرات جذاب از امام خمینی(ره)، مقام معظم رهبری و انقلاب، بازدید از اماکن انقلابی و اسلامی به فراخور شهر و منطقه در جذابیت و جامعیت درسی فوق العاده موثر بوده و این جهت حتماً مراعات شود.

براساس ابلاغیه معاونت فرهنگی و دانشجویی دانشگاه آزاد اسلامی، استفاده از وسایل کمک آموزشی و حتی الامکان ارائه درس به صورت پاورپوینت و تلاش جهت عدم یکنواختی کلاس، امری لازم بوده و اساتید درس اندیشه‌ها و وصایای امام خمینی(ره) به آن اهتمام ورزند.

همچنین استفاده از متن کتاب درسی و متن وصیتنامه سیاسی الهی امام خمینی(ره) در درس اندیشه‌ها و وصایای امام خمینی(ره) ضروری است و سایر مباحث در کنار آن بخشی از سرفصل درس را به خود اختصاص خواهد داد.

علاوه بر نکات ذکر شده، اساتید در ارزیابی پایان ترم، استانداردهای مربوط به طرح سوال، بارم گذاری، و امتیاز دهی مطالب و امتیاز دهی به فعالیت‌های کلاسی و کنفرانس دانشجویان را دقیقاً رعایت کنند. مرکز فرهنگی دانشگاهی امام خمینی(ره) ارزیابی دورهای از درس اندیشه‌ها و وصایای امام خمینی(ره) و اساتید این درس را در دستور کار داشته و میزان بهرگیری از توصیه های تقدیمی را مد نظر قرار می دهد.

فرآیند صدور و تمدید مجوز درس اندیشه‌ها و وصایای حضرت امام خمینی

نظر به اهمیت درس اندیشه‌ها و وصای امام خمینی برای ساماندهی مدرسان این درس باید فرآیند صدور و تمدید مجوز را برای تدریس درس مذکور سپری کنند.

این فرآیند شامل «ارائه تقاضای کتبی متقاضی تدریس به معاون فرهنگی و دانشجویی واحد، ارسال تقاضاهای جمع شده در واحد دانشگاهی به معاون فرهنگی و دانشجویی استان، بررسی صلاحیت‌های عمومی و شایستگی های اولیه لازم برای تدریس در متقاضی توسط معاونت فرهنگی و دانشجویی و مدیر گروه معارف اسلامی استان و برگزاری امتحان کتبی در میان حاضرین شرایط در بند ۳ توسط معاونت فرهنگی و دانشجویی» است.

البته این امتحان با توجه به تعداد متقاضیان برگزار می‌شود. مسئولیت طرح سوال تصحیح اوراق بر عهده مدیر گروه معارف استان است. در این راستا مرکز فرهنگی دانشگاهی امام خمینی(ره) و انقلاب اسلامی برگزار می‌شود.

گفتنی است که در صورت موفقیت در امتحان کتبی که باید نمره ۷۰ از ۱۰۰ باشد، اسامی به مرکز فرهنگی دانشگاه امام خمینی و انقلاب اسلامی ارسال می‌شود.

بنابراین افراد مذکور توسط مرکز به مصاحبه دعوت می‌شوند. افرادی که نمره ۷۰ تا ۸۰ کسب کنند، برای مدت یکسال، افرادی که ۸۱ تا ۹۰ برای دو سال، ۹۱ تا ۱۰۰ برای سه سال مجوز تدریس دریافت می‌کنند.

علاوه بر نکات بیان شده، برای تمدید مجوز تدریس اساتید فقط مصاحبه مجدد صورت می‌گیرد. همه افراد دارای مجوز اعم از مجوز یک ساله تا سه ساله موظف به گذراندن حداقل یک کارگاه آموزشی هستند. عدم شرکت در این کارگاه‌ها موجب ابطال مجوز تدریس می‌شود. همچنین مسئولیت نظارت بر فرآیند اخذ و و تمدید برعهده شورای علمی مرکز فرهنگی دانشگاهی امام خمینی و انقلاب اسلامی است.

لازم به ذکر است که افراد شاخص و برجسته علمی و صاحب نظر در حوزه منظوره امام خمینی(ره) و رهبر معظم انقلاب به تشخیص این شورا نیاز به امتحان و مصاحبه ندارند.

می‌توان عنوان کرد که اعطای مجوز تدریس درس اندیشه و وصایای امام خمینی(ره) فقط به دارندگان مدرک تحصیلی حوزه علوم انسانی مقدور است. در این راستا تدریس درس مذکور در مراکز استان‌ها فقط با داشتن مدرک دکتری یا دانشجویان دکتری که آزمون جامع را گذرانده‌اند، امکان پذیر است.

اساتید باید بدانند که مدرسان حوزوی نیز باید دارای مدرک مدرک سطح ۴ و یا در حال نگارش پایان نامه سطح ۴ باشند. تدریس در سایر واحدهای دانشگاهی با مدرک کارشناسی ارشد یا سطح ۳ بلامانع است.

در پایان می‌توان گفت که در راستای استفاده بیشتر از ظرفیت اساتید، درصورتیکه که مدرسان شخصا کتاب درسی معتبری در این باره تهیه کرده باشند، کتاب مذکور باید قبل از معرفی و تدرس برای دانشجویان، به تایید شورای علمی مرکز فرهنگی دانشگاهی امام خمینی(ره) و انقلاب اسلامی برسد.

انتهای پیام/

کد خبر: 1220508

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 0 + 0 =