عرضه اولیه‌ های بورس، با "تدان" شفاف‌تر می‌شوند

رئیس اداره نظارت بر ناشران گروه مالی و خدماتی سازمان بورس و اوراق بهادار گفت: سامانه‌ای با نام "تدان" برای برطرف سازی ابهام سهامداران در خصوص عرضه‌های اولیه راه اندازی شده است.

به گزارش گروه اقتصادی خبرگزاری ایسکانیوز، وحید روشن قلب، رئیس اداره نظارت بر ناشران گروه مالی و خدماتی سازمان بورس و اوراق بهادار در مورد کارایی و مزایای سامانه "تدان" در زمان عرضه اولیه سهام شرکت ها، اظهار کرد: یکی از دغدغه‌هایی که سهامداران و فعالان بازار در زمان عرضه های اولیه شرکت ها داشتند این بود که ابهامات پیش آمده در خصوص اطلاعات یا نحوه قیمت گذاری سهام شرکت قبل از عرضه اولیه در بورس یا فرابورس ممکن بود برای فعالان بازار به طور کامل رفع نشده باشد در حالی که در صورت پاسخ شرکت به ابهامات فوق، این موارد نیز برای سهامداران رفع خواهد شد.

او افزود: رفع این ابهامات نیازمند آن بود که سازوکارهایی طراحی شود تا پاسخ های قانع کننده از سمت شرکت عرضه کننده سهام در بورس یا فرابورس به منظور ارتقاء شفافیت بیشتر داده شود، تا سهامداران  بتواند با دید کامل تری نسبت به قبل  برای خرید سهام شرکتی که قرار است در بازار عرضه شود  تصمیم گیری کنند.

رئیس اداره نظارت بر ناشران گروه مالی و خدماتی سازمان بورس و اوراق بهادار در پاسخ به این سوال که اگر ناشری از پاسخ گویی امتناع کند آیا سهام شرکت در بازار بورس یا فرابورس عرضه خواهد شد یا خیر؟  گفت:  لازمه موثر بودن این طرح آن است که وقتی شرکتی تصمیم به عرضه سهام خود در بازارهای سهامی اعم از بورس یا فرابورس می گیرد، باید در سامانه "تدان" به ابهامات پاسخ دهند و اگر شرکتی از پاسخ دادن به سوالات بپرهیزد، تا زمانی که امر مذکور را انجام ندهد جلوی عرضه اولیه گرفته آن توسط بورس یا فرابورس گرفته خواهد شد و صدور مجوز دوباره عرضه اولیه آن شرکت منوط به ارائه مستندات و مدارک مورد نظر در سامانه "تدان" خواهد بود.

روشن قلب افزود: فعالانی که مجوز لازم برای ثبت سوالات در سامانه "تدان" را دارند، بعد از انتشار اطلاعیه برای برگزاری کنفرانس اطلاع رسانی عرضه اولیه  تا سه روز فرصت دارند تا سوال خود را در سامانه "تدان" منتشر کنند، همچنین ناشران نیز مکلف هستند پس  از اتمام فرصت فوق در یک بازه زمانی دو روزه به تمام سوالات پاسخ دهند.

رئیس اداره نظارت بر ناشران گروه مالی و خدماتی سازمان بورس و اوراق بهادار در پایان گفت: قسمت عمده ابهاماتی که برای فعالان بازار به وجود می آید در طول فرآیند پذیرش شرکت توسط هیئت پذیرش، بورس بررسی و رفع می شود  به همین خاطر عدم اطلاع سهامداران از فرآیند فوق نیز در بعضی موارد منجر به افزایش ابهامات شده که پاسخگویی شرکت منجر به کاهش این گونه موارد خواهد شد.

روشن قلب در پایان گفت: امید آن می رود که ساز و کار پیاده سازی شده برای رفع ابهامات در قبل از عرضه اولیه سهام، به مرور سبب افزایش شفافیت و رفع ابهامات فعالان بازار و افزایش پاسخگویی شرکتها در عرضه های اولیه شود.

انتهای پیام/

کد خبر: 1099741

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 6 + 4 =