دولت سیزدهم باید دانشگاه‌ها را ماموریت‌محور اداره کند/ نیازمند تحول اساسی در حوزه آموزش عالی هستیم

رئیس دانشگاه آزاد اسلامی استان هرمزگان گفت: مطالبات اعضای هیئت‌علمی و توجه به معیشت آن‌ها باید در راس قرار گیرد؛ چراکه اگر اساتید رفاه نسبی داشته باشند، بهتر می‌توانند در حوزه علمی خود فعالیت کنند.

احسان کامرانی رئیس دانشگاه آزاد اسلامی استان هرمزگان در گفت‌وگو با خبرنگار گروه دانشگاه ایسکانیوز با اشاره به اینکه توسعه نیروی انسانی در همه کشورها مهم است، ادامه داد: به‌ویژه توسعه نیروی انسانی که نخبه است و می‌تواند در جامعه نقش داشته باشد؛ دانشگاه‌ها و کسانی که در مراکز  تولید فکر و اندیشه‌ هستند. در دوره‌ای که گذشت به مسئله آموزش عالی و وزارت علوم توجه خاصی نشد و آنگونه که اعضای هیئت علمی دانشگاه‌ها توقع دارند در دولت دوازدهم به حوزه آموش عالی توجه نشد.

دولت سیزدهم به توسعه پیشران های علمی توجه کند

رئیس دانشگاه آزاد اسلامی استان هرمزگان اظهار کرد: توقع است در دولت آقای رییسی به بحث نخبگی و اعضای هیئت علمی دانشگاه‌ها؛ به‌ویژه به پیشرفت و توسعه پیشران‌های علمی که در دانشگاه‌ها وجود دارد، توجه خاصی شود. در 8سال گذشته در وزارت علوم، حوزه دانشگاه‌ها عقب افتاد؛ اما در دانشگاه آزاد تحولات اساسی در زمینه شرکت‌های دانش‌بنیان، پژوهش، فناوری و دانشگاه‌های نسل سوم و چهارم انجام شد اما کم است.

کامرانی با اشاره به این مطلب که امیدواریم رئیس‌جمهور منتخب به دانشگاه‌ها توجه ویژه داشته باشد، گفت: مطالبات اعضای هیئت‌علمی و توجه به معیشت ایشان باید در راس قرار گیرد؛ چراکه اگر اساتید رفاه نسبی داشته باشند، بهتر می‌توانند در حوزه علمی خود فعالیت کنند. بحث دیگر این است که دانشگاه‌ها به صورت ماموریت‌محور اداره شوند.

وی ادامه داد: دانشگاه به سمت و سوی جامعه رود و جامعه‌محور باشد؛ چراکه باید بتواند نگاه حل‌المسائلی به حوزه کشور داشته باشد. در واقع نیاز است تغییر اساسی در ساختار و نوع نگاه به وزارت علوم ببینیم چیزی که متاسفانه در دولت حاضر خیلی انجام نشد.

سیاست‌زدگی دانشگاه‌ها سهمی مهلک است

رئیس دانشگاه آزاد اسلامی استان هرمزگان با بیان اینکه بحث سیاسی‌بودن و سیاست‌زده‌بودن دانشگاه‌ها متفاوت است، توضیح داد: اگر دانشگاه سیاست‌زده شود به منزله سمی مهلک برای آن است؛ چراکه ماموریت اولیه دانشگاه‌ها در حوزه آموزشی، پژوهشی و فناوری است. دانشگاه باید سیاسی هم باشد؛ اما اگر پیاده نظام حزب خاصی باشد برای دانشگاه خوب نیست.

کامرانی عدالت آموزشی در مناطق مختلف را متفاوت دانست و گفت: قبل از انقلاب در استان هرمزگان دانشگاه نداشتیم و دانشگاه‌هایی که الان می‌بینیم مولود انقلاب هستند؛ اما سرعت توسعه به شکل مطلوب وجود ندارد و به نقشه جامع در حوزه علم و فناوری نیاز داریم. باید ماموریت دانشگاه‌ها را بر اساس آمایش سرزمینی و زیست بوم منطقه‌ای دانشگاه‌ها توسعه دهیم.

نیازمند تحول اساسی در حوزه آموزش عالی هستیم

وی در ادامه افزود: بخشی از عدالت آموزشی به حوزه آموزش و پرورش برمی‌گردد و در حوزه کنکور نیاز به تغییرات اساسی داریم. در حوزه آموزش عالی دانشگاه‌ها باید مسئله‌محور جلو روند. سرعتی که در تولید در دولت روحانی علم شکل گرفته بود، کند شده است. امیدواریم در دولتی که شکل می‌گیرد تحولی اساسی در حوزه آموزش عالی داشته باشیم.

انتهای پیام/

کد خبر: 1100262

برچسب‌ها

وب گردی

وب گردی

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 0 + 0 =