عمده مشکلات دانشجویان مسائل خانوادگی است/ هسته همیار مشاور؛ پل ارتباطی دانشجو و دانشگاه

معاون فرهنگی دانشجویی دانشگاه آزاد اسلامی استان کرمان گفت: عمده مشکلات مراجعه‌کنندگان به دفاتر مشاوره مشکلات خانوادگی است. نکته دوم بحث مشکلات تحصیلی بوده و دانشجویانی که دروس تخصصی سخت‌تری دارند در ایام امتحانات با استرس و مشکلات روحی مواجه می‌شوند.

حجت بابایی معاون فرهنگی دانشجویی دانشگاه آزاد اسلامی استان کرمان در گفت‌وگو با خبرنگار گروه دانشگاه ایسکانیوز فعالیت‌های دفاتر مشاوره امین را در طول یکسال‌ونیم گذشته اینگونه تشریح کرد: در این مدت مرکز مشاوره امین در واحد کرمان مشاوره حضوری و غیرحضوری در دستورکار داشته است. 7مشاور غیرحضوری و 2مشاور حضوری به شکل مستمر ادامه کار داشتند که در یکسال و نیم گذشته به بالای 500 نفر مشاوره دادند. غالبا به صورت غیرحضوری کار انجام شده است. 

بابایی اضافه کرد: بحث دیگر برگزاری کارگاه‌های مجازی در زمینه‌های متنوع تحصیلی، استرس و اضطراب امتحان، ازدواج و مشاوره قبل از ازدواج در دستور کار مراکز بوده است. هسته همیار مشاور در واحد کرمان تاسیس شده که پل ارتباطی بین دانشجویان و مراکز مشاوره هستند. بیشتر این افراد از دانشجویان رشته روانشناسی هستند و عملکرد بسیار خوبی در فضای مجازی داشتند. نشریه غیررسمی دارند که به صورت دیجیتالی هر هفته منتشر می‌شود.

وی اشاره کرد: تلفن گویایی در این مدت راه‌اندازی شده است که یکی از خطوط دانشگاه است و با مدیر مرکز مشاوره مرتبط می‌شود تا به دانشجوها و خانواده دانشگاه خدمات ارائه دهد. مرکز مشاوره ما 3 نوع مشاوره را مدنظر دارد. مشاوره تحصیلی، مشاوره برنامه‌ریزی درسی برای ایام امتحانات و مشاوره استرس و اضطراب که سه نفر از اساتید ما این در این حوزه‌ها دانشجوها را راهنمایی می‌کنند.

اضطراب کرونا و قطعی اینترنت در ایام امتحانات دانشجویی

معاون فرهنگی دانشجویی دانشگاه آزاد اسلامی استان کرمان در ادامه با بیان اینکه در ایام کرونا آمار مراجعه حضوری کمتر شده؛ اما مجموع مشاوره حضوری و مجازی تغییری نکرده است، گفت: عمده مشکلات مراجعه‌کنندگان مشکلات خانوادگی است. نکته دوم بحث مشکلات تحصیلی بوده و دانشجویانی که دروس تخصصی سخت‌تری دارند. بحث دیگر استرس نسبت به بیماری کرونا بوده است.

بابایی تشریح کرد: دانشجو در گذشته در زمان و شرایط مناسبی امتحان می داد؛ اما با توجه به غیرحضوری شدن امتحانات اضطراب‌های دیگری نیز به آنان وارد شده است. باید به گونه دیگری امتحان دهد، اضطراب زمان و قطعی اینترنت نیز به آن اضافه شده است. متاسفانه بعضی دانشجویان از روش‌های دیگری برای امتحان استفاده می‌کنند و عده‌ای از دانشجویان ناراحت این مسئله هستند که فردی که کمتر درس خوانده است نمره اش بیشتر شده است.

معاون فرهنگی دانشجویی استان کرمان فرآیند پایش و غربالگری روحی دانشجویان را اینگونه تشریح کرد: قبل از کرونا در سال 98 بحث پایش به این شکل بود که هر دانشجویی که ثبت‌نام می‌کرد در غرفه مرکز مشاوره می‌بایست یک فرمی را تکمیل و تاریخی برای مراجعه به مرکز مشاوره مشخص می‌کرد. تا پایان نیم سال اول روال به این شکل بود. در ترم دوم با توجه به شیوع بیماری کرونا به صورت پیامکی اینکار را انجام دادیم که باید در فلان تاریخ مراجعه می‌کردند اما چون این نوع حضور خیلی رسمی نبود و نمی‌توانستیم به حضور مقیدشان کنیم، حدود 40درصد پایش انجام می‌شد. ان‌شاءالله در مهرماه دوباره غربالگری حضوری را خواهیم داشت.

تعامل و ارتباطات اجتماعی دانشجویان در ایام پساکرونا افزایش می‌یابد

بابایی اضافه کرد: بخشنامه مشاوره امین چون شرایط خاصی دارد از فارغ التحصیلان روانشناسی برای مشاوره استفاده نکردیم؛ اما در حلقه مشاوره از حضور این افراد استفاده شد. در ایام پساکرونا مشکلات بزرگی مانند ارتباطات کم در روابط اجتماعی خواهیم داشت و باید به‌موقع تدبیری برای این موضوع اندیشیده شود.

وی در ادامه با بیان اینکه در واحد کرمان کار ویژه‌ای انجام شده است، اضافه کرد: با یکی از بهترین پزشکان اعصاب و روان کرمان یک قرارداد بین دانشگاهی بسته شد مبنی بر اینکه دانشجویانی که با تشخیص مشاوران مراکز مشاوره استان، مشکل داشتند؛ برای درمان به ایشان معرفی می شوند.اتفاقات بسیار خوبی در این مورد افتاده و بسیاری از دانشجویان مشکلاتشلان حل شده است.  در بحث دانشجویی با نظر والدین دانشجویان مشروطی مشاوران در پرونده ورود کردند و توانستیم آنها را به تحصیل برگردانیم. البته این کار بار رضایت و درخواست والدین انجام شده است.

انتهای پیام/

کد خبر: 1100543

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 0 + 0 =