چالش‌های کابینه جدید رژیم صهیونیستی

کابینه‌ای که پس از چهار انتخابات در رژیم صهیونیستی با ائتلاف «بنت» و «لاپید» به وجود آمد با چالش‌هایی روبرو است که این چالش‌ها خطر سقوط کابینه را امری عادی جلوه می‌دهد.

به گزارش گروه بین‌الملل ایسکانیوز، پس از آنکه بنیامین نتانیاهو، رکورد دار پست نخست وزیری در رژیم صهیونیستی نتوانست بین آوریل و می 2021 همچون دو انتخابات آوریل و سپتامبر 2019، ائتلافی برای کابینه جدید رژیم صهیونیستی به وجود آورد، «یائیر لاپید» و «نفتالی بنت» در توافقی بی سابقه با یکدیگر برای ایجاد کابینه ائتلاف کردند. با این ائتلاف 8 حزب از مجموع 14 حزب راه یافت به کنست 24 رژیم صهیونیستی برای تشکیل کابینه جدید با هم ، هم‌پیمان شدند. حزب «یمینا» به ریاست «نفتالی بنت»، حزب «یش عاتید» به ریاست «یائیر لاپید»، حزب «یسرائیل بیتینیو» به ریاست «آویگدور لیبرمن»، حزب «آبی سفید»‌ به ریاست «بنی گانتس»، حزب «امید نو» به ریاست «گدعون ساعر»، حزب «کار» به ریاست «میراف میخائیلی»، حزب «مرتس» به ریاست «نیتسان هوروویچ» و حزب فلسطینی «جبهه متحد» به ریاست «منصور عباس» احزاب تشکیل دهنده این کابینه هستند.

تعارض درونی بین احزاب کابینه

احزابی که دربالا به آن اشاره شد مجموعه از احزاب متعارض هستند که تقریبا بین هیچ کدام از آنها تقارب رویکرد وجود ندارد. به عنوان نمونه لیبرمن به رغم آنکه در 3 انتخابات گذشته رژیم صهیونیستی با نتانیاهو برای تشکیل کابینه همراهی نکرد، اما اعلام کرده بود هرگز حاضر نخواهد بود با بنی گانتس وارد ائتلاف شود. از سوی دیگر بنی گانتس در آوریل 2020 با ائتلاف با نتانیاهو به «لاپید» و همراهانش خیانت کرد و موجب از هم پاشیدگی ائتلاف مخالفان نتانیاهو شد. در نقطه ای دیگر از این تقابل، 2 حزب «کار» و «مرتس» با دیدگاه های چپ، 2 مخالف همیشگی  راستگرایان بوده اند. افراطی گری و تندروی «بنت» با دیدگاه های چپگرایان «کار» و «مرتس» درتعارض است. اما فراتر از همه اینها مخالفتی است که تمام احزاب رژیم صهیونیستی با احزاب فلسطینی داشته و تمام آنها موضع به شدت سختی در قبال حضور احزاب فلسطینی در کابینه دارند. حالا حضور یک حزب جدید فلسطینی که به احزاب اسلامگرای سرزمین های 1948 نزدیک است کار را برای این کابینه به غایت سخت می کند. کابینه ای که با حداقل کرسی های لازم توانسته تشکیل شود با اولین اختلاف و خروج یکی از این 8 حزب می تواند از هم بپاشد.

اپوزیسیون با انگیزه

کابینه ای که مجموعه ای از اضداد را در خود جای داده و با کسب حداقل کرسی های لازم برای تشکیل کابینه، به وجود آمده است مخالفانی شدیداً تندرو و با انگیزه را در مقابل خود می بیند. نتانیاهو با از دست دادن رکورد نخست وزیری و در آستانه بازداشت به دلیل پرونده های فساد بالاترین انگیزه را برای سرنگون کردن این کابینه دارد تا خود را از مهلکه ای که می تواند تمام حیثیت او را به باد ددهد نجات دهد. در کنار نتانیاهو مجموعه های از مذهبی های تندرو چون حزب «صهیونیزم دینی» و حریدی ها قرار دارند که با انگیزه های اعتقادی، کابینه حاکم را از بین برنده تمام دستاوردهای خود و صهیونیزم می بینند. حال باید به این مجموعه انگیزه این مجموعه مخالفان برای سرنگونی کابینه ای را اضافه کرد که فلسطینی ها را در خود جا داده، به تمام آرمان های آنها خیانت کرده است. ضمن آنکه داعیه های کابینه جدید برای تصویب قوانینی که جنگ سنتی مذهبی ها و سکولار ها است این انگیزه را می افزاید تا صهیونیست ها تندرو برای جلوگیری از تصویب قوانینی چون سربازی رفتن دانشجویان مدارس دینی و عدم تعطیلی روز های شنبه برای سقوط این کابینه تمام توان خود را به کار گیرند.

بحران ارتش رژیم صهیونیستی

براساس طرحی که سال 2018 آویو کوخاوی، رئیس ستاد مشترک ارتش رژیم صهیونیستی تحت عنوان «تنوفا» آماده کرده بود، ارتش این رژیم خود را برای تغییرات بنیادین آماده می کرد. اما اجرای این طرح که هزینه های هنگفتی داشت با سقوط کابینه از آن سال و عدم تصویب بودجه تا کنون به حال خود رها شده است. کوخاوی تا سال 2022 روی کار خواهد بود و حدود یک سال و نیم فرصت اجرای طرح نظامی سنگین «تنوفا»‌ را دارد. اما این فقط مشکل او و کابینه نیست بلکه مشکل اصلی اینجا است که در کابینه جدید توافقی در خصوص بودجه نظامی وجود ندارد و بیشترین اختلاف در بودجه در این قسمت است. «لاپید» و چپگرایان خواستار افزایش بودجه های اجتماعی به جای بودجه های نظامی هستند و میانه هایی چون «ساعر» نیز با آنها همراهی می کنند.. اما راستگرایانی چون «بنت» و «لیبرمن» به دنبال افزایش بودجه های نظامی هستند و بنی گانتس و گابی اشکنازی با آنها موافق اند. این مسئله یکی از اختلافات اساسی است که با وجود گزارش هایی که از ضعف ارتش رژیم صهیونیستی وجود دارد این مسئله به یکی از بحران های رژیم صهیونیستی بدل خواهد شد.

تصویب بودجه رژیم صهیونیستی

بودجه رژیم صهیونیستی همانگونه که در بخش ارتش به آن اشاره شد یکی از نقاط اختلافی کابینه جدید است که موجب سقوط کابینه قبلی نتانیاهو و گانتس شد. حالا این کابینه باید با تعداد بیشتری از احزاب باید تلاش کند که بودجه ای را به تصویب برساند که دو گروه کاملاً مخالف برای عدم توفیق جناح مقابل خود تلاش می کنند بودجه مد نظر خودشان به تصویب برسد.

بحران کرونا

بحران کرونا در داخل رژیم صهیونیستی به شدت به اقتصاد این رژیم خسارت وارد کرده، این بحران را به یک بحران اجتماعی تبدیل کرده است. صهیونیست ها بسیاری از درآمدهای ارزی خود را به دلیل افول اقتصادی جهانی از دست داده اند. کاهش تبادلات اقتصادی بین رژیم صهیونیستی و اتحادیه اروپا نیز این مسئله را تشدید کرده است و با عدم تصویب بودجه حالا صهیونیست ها بر لبه پرتگاه در عرصه اقتصاد قرار گرفته اند.

رویکرد منفی ایالات متحده

در دولت «جوبایدن» به رغم ظاهر سازی در اعلام هم پیمانی با رژیم صهیونیستی ، مخالفت ها و عدم همراهی های جدی نسبت به رژیم صهیونیستی وجود دارد. حالا در این بحران کابینه جدید باید تلاش کند خرابی های دوره نتانیاهو را که برخی از آنها از دوره «باراک اوباما» باقی مانده است ترمیم کرده، حمایت تام ایالات متحده را برای صهیونیست ها به همراه بیاورد که به نظر می رسد هزینه های آن برای صهیونیست ها بسیار بالا باشد.

توانمندی مقاومت

مقاومت در منطقه غرب آسیا طی 5 سال گذشته با پیشرفتی قابل توجه هم در جغرافیا و هم در عرصه توانمندی های نظامی، خود را به جولان رسانده است. از سوی دیگر مقاومت فلسطین در نوار غزه در دو جنگ اخیر علیه رژیم صهیونیستی در سال های 2014 و 2021 بازدارندگی را در فلسطین به نفع مقاومت معکوس کرده است حالا کابینه جدید باید با این معضل جدید دست و پنجه نرم کند و این یکی از چالش های کابینه جدید است که پیش از این تا این اندازه پر رنگ نبود.

به طور کلی کابینه جدید رژیم صهیونیستی با داشتن مخالفان جدی و شکنندگی داخلی در کنار مشکلات بنیادین در عرصه اقتصادی و بین المللی اقبال چندانی برای استمرار ندارد و به نظر می رسد این مجموعه بحران ها و چالش ها می توانند به راحتی این کابینه را به همان سرنوشت کابینه های گذشته دچار کند.

انتهای پیام/

کد خبر: 1100590

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 0 + 0 =