نمایندگان در مقابل طرحی که به صلاح کشور است!

کارشناسان معتقدند نمایندگان مجلس در مقابل اجرای طرح آمایش آموزش عالی مقاومت می‌کنند، طرحی که با هدف ساماندهی آموزش عالی به دنبال تعطیلی واحدهای دانشگاهی ضعیف و حذف رشته‌های بی‌ارتباط با نیاز جامعه است.

به گزارش خبرنگار گروه دانشگاه ایسکانیوز، طرح آمایش آموزش عالی بیش از ۱۰ سال پیش مطرح شد و به تدریج برنامه‌هایی برای اجرای آن در سطح کشور تدوین شد. مفاد این طرح شامل ماموریت‌گرایی دانشگاه‌ها، منطقه‌بندی کشور بر اساس موقعیت و نیازها و حمایت از اشتغال دانش‌آموختگان است. با وجود مشکلاتی که آموزش عالی امروز با آن مواجه است و ضرورتی که برای اجرای این طرح وجود دارد؛ برخی نهادها مانع به نتیجه رسیدن آن می‌شوند. 

سپهر قاضی نوری با بیان این که طرح آمایش آموزش عالی، فی‌نفسه طرح خوبی است، اظهار کرد: دولت‌های پیشین در هر شهر کوچکی، دانشگاه تاسیس کردند. در حالی که دانشگاه، ترجمه  University است و منظور از آن، عالم‌گیر بودن است نه این که برای هر ساختمانی با چند عضو هیئت علمی و ۱۵۰ نفر دانشجو، یک تابلو بزنند که اینجا دانشگاه است.

عضو هیئت علمی دانشگاه تربیت مدرس با اشاره به این که به لحاظ استاندارد جهانی، دانشگاه باید ۴۰ تا ۵۰ هزار دانشجو داشته باشد، افزود: تنها یکی دو دانشگاه در کشور در این سطح هستند. به همین دلیل، بیشتر دانشگاه‌های کشور باید ادغام شوند.

وی با ذکر مثالی یادآور شد: تهران حدود ۶ دانشگاه صنعتی دارد، وجود این تعداد دانشگاه صنعتی بی‌معناست چون ماموریت‌های مختلفی هم ندارند. اگر می‌بینید در برخی از کشورها چند دانشگاه در یک شهر وجود دارد، دلیلش این است که برنامه‌های درسی‌شان، مخاطب‌شان و مکاتب فکری‌شان مختلف است؛ اما در ایران این تفاوت وجود ندارد.

قاضی نوری به مقاومت نمایندگان مجلس در برابر طرح آمایش آموزش عالی اشاره کرد و گفت: برخی استان‌ها حدود ۲۵ دانشگاه کوچک دولتی دارند و حتی اگر همه این‌ها را به دانشگاه مرکزی‌شان وصل کنیم، یک دانشگاه خوب در سطح بین‌المللی نمی‌شود.

استاد سیاستگذاری علم و فناوری دانشگاه تربیت مدرس درباره دلیل مخالفت نمایندگان مجلس با طرح آمایش، یادآور شد: نماینده نمی‌خواهد به مردمش بگوید در دوره نمایندگی من دانشگاه شهر شما تعطیل شد، حتی اگر این دانشگاه بی‌کیفیت باشد، عمر دانشجویان را تلف کند و تنها هدر رفت پول باشد.

وی در ادامه خاطرنشان کرد: نماینده‌ها مشکلات دانشگاه‌های بدون دانشجو را می‌دانند؛ اما برای رای آوردن در دوره بعد مجبورند در مقابل طرح آمایش مقاومت کنند، به همین دلیل، فشار شدیدی بر روی وزارت علوم از طرف ائمه جمعه‌ و نمایندگان وارد شده است.

قاضی نوری با اشاره به این که بیشتر واحدهای پیام نور حتی برخی دانشگاه‌های دولتی به دلیل نداشتن دانشجو، در حال تعطیل شدن هستند، افزود: مشکل این است که هر شهری می‌خواهد یک دانشگاه داشته باشد. استان‌ها می‌خواهند همانطور که مهدکودک‌ها و کتابخانه‌­های متعدد دارند، دانشگاه‌­های متعدد هم داشته باشند.

عضو هیئت علمی دانشگاه تربیت مدرس در پایان با تاکید بر این که وزارت علوم باید با قدرت این طرح را پیش ببرد، اظهار کرد: البته فعلا به سدّ نمایندگان برخورد کرده است، تا جایی که برخی گفته‌اند کفن می‌پوشیم تا دانشگاه‌مان را تعطیل نکنید. این نوع حکمرانی، کشور را به قهقرا خواهد برد.

انتهای پیام/

کد خبر: 1101101

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 0 + 0 =