محمود کمرهای معاون آموزشی دانشگاه تهران در گفتوگو با خبرنگار گروه دانشگاه ایسکانیوز درباره جایگاه کارآفرینی در آییننامه ارتقای استادان اظهار کرد: آییننامه ارتقایی که قبلا در کشور وجود داشت و هنوز هم ملاک عمل است، ۴ ماده دارد. این موارد شامل ماده یک فرهنگی، ماده دو آموزشی، ماده سه پژوهشی و ماده چهار خدمات علمی و اجرایی.
وی افزود: هماکنون با تغییری که در رویکرد وزارت علوم، وزارت بهداشت و شورای عالی انقلاب فرهنگی ایجاد شده و اهمیت نوآوری و کارآفرینی مورد توجه قرار گرفته است، آییننامه جدید ارتقا در حال حاضر در شورای عالی انقلاب فرهنگی و نهایی شدن است. آییننامه جدید شامل ۵ ماده است؛ ماده یک همچنان فرهنگی، ماده ۲ همچنان آموزشی، ماده ۳ پژوهشی، ماده ۴ اضافه شد که کارآفرینی و نوآوری است و ماده ۵ هم خدمات علمی و اجرایی است. بنابراین اصلاً در آیین نامه ارتقای اعضای هیئت علمی یک ماده به نام کارآفرینی و به عنوان نوآوری اضافه شده است.
آموزش کارآفرینی در کشور لازمه توسعه کارآفرینی است
محمدرضا زالی عضو هیئت علمی دانشگاه تهران در ادامه درباره اهمیت کارآفرینی در ارزیابی اعضای هیئت علمی اظهار کرد: آییننامههای ارتقای استادان چه آییننامه قبلی و چه آییننامه فعلی برای فعالیتهای کارآفرینانه استادان امتیاز در نظر گرفته است. برای مثال به استادانی که دورههای آموزشی ویژه طراحی کنند یا اختراع و ابتکاری داشته باشند، امتیازاتی تعلق میگیرد.
ضرورت آموزش کارآفرینی به دانشجویان اظهار کرد: آموزش کارآفرینی در کشور لازمه توسعه کارآفرینی است. ما در آموزش کارآفرینی قصد داریم در بین دانشآموزان، دانشجویان و دانشآموختگان ذهنیت کارآفرینی را توسعه دهیم.
وی افزود: برای مثال اغلب تحقیقاتی که در دنیا در مورد ذهنیت کارآفرینانه انجام میشود، دانشجویان فنی و مهندسی را مورد بررسی قرار میدهد. هدف از این تحقیقات این است که تفکر کارآفرینانه را در بخش فنی مهندسی ارتقا دهند. چرا که این دانشجویان با تکنولوژی و فناوری ارتباط دارند. اگر بتوانیم تفکر کارآفرینانه را در این قشر تقویت کنیم، منجر به استارتاپهای فناورانه در کشور خواهد شد.
انتهای پیام/

نظر شما