اصلی‌ترین عوامل خودکشی دانشجویان چیست؟

بررسی‌ها نشان می‌دهد که مسئله خودکشی در چندسال گذشته به ویژه در بین دانشجویان خوابگاهی، رشد قابل توجهی داشته است.

به گزارش خبرنگار گروه دانشگاه ایسکانیوز، هفته گذشته خبری مبنی بر خودکشی «سعید قلی بیگلو» پژوهشگر پسا دکتری دانشگاه فردوسی در فضای مجازی منتشر شد که واکنش‌های مختلفی را به همراه داشت. البته این اولین بار نیست که دانشجویان به عناوین مختلف، اقدام به خودکشی می‌کنند؛ موضوعی که در چندسال گذشته به ویژه در بین دانشجویان خوابگاهی، رشد قابل توجهی داشته است.

در همین  ارتباط، علی نجفی توانا متخصص جرم شناسی و استاد دانشگاه در گفت‌وگو با خبرنگار ایسکانیوز، درباره علل افزایش خودکشی بین دانشجویان درچندسال اخیر اظهارکرد: متاسفانه پدیده خودکشی به عنوان یکی از مهم‌ترین عوامل مرگ در اکثر کشورهای جهان شناخته شده است. ما به طور روز افزون شاهد افزایش خودکشی در کشورهای مختلف دنیا هستیم و متاسفانه این روند کماکان ادامه دارد.

وی افزود: خودکشی گاهی جنبه مادی مانند بیکاری، بدهکاری و ناتوانی در تامین زندگی و گاهی جنبه معنوی و روانی مانند شکست در زندگی، عدم تحقق اهداف و برنامه‌ها دارد. در نتیجه شخص به دلیل افت مقاومت و تغییر آستانه تحمل، تنها راه رهایی از این شرایط را، خودکشی می‌داند. در این زمینه باید توجه داشته باشیم که بیشتر خودکشی‌ها از سوی جوانان و نوجوانان رخ می‌دهد و عوامل مختلف فرهنگی، اجتماعی و اقتصادی برای آن ذکر شده است.

نجفی توانا ادامه داد: جدایی از خانواده‌ها، فاصله فرهنگی به دلیل گسست نسل، فشار پارادایم‌های فرهنگی مرتبط به هجمه فرهنگی از طریق رسانه، آموزش شیوه‌های خودکشی از طریق فضای مجازی و تضاد فرهنگی بین نسل گذشته و جوانان که موجب جدایی جوانان و خانواده‌ها می‌شود، مجموع عوامل خودکشی در بین جوانان محسوب می‌شود.

والدین در زندان اصول تربیتی قدیمی

این استاد دانشگاه تصریح کرد: تحقیقاتی که اخیرا در حوزه دانشجویان و دانش آموزان انجام شده، نشان می‌‎دهد که درک نشدن از سوی والدین، سنت گرایی و زندانی بودن والدین در چارچوب‌ها و اصول تربیتی قدیمی وعدم درک والدین از رفتارها و خواسته‌های نوجوانان، از جمله عواملی است که موجب افزایش گرایش نوجوانان به فضای مجازی و یادگیری روش‌های جدید خودکشی می‌شود.

وی اضافه کرد: در دانشجویان نیز عوامل مختلفی برای خودکشی‌ها آن‌ها ذکر شده است. در دانشجویان پزشکی معمولان به دلیل شرایط خاص شغلی، در برخی موارد دارای شیفت‌های تحمیلی هستند. به طور معمول در شیفت‌ها به ظرفیت و توانمندی دانشجویان توجه نمی‌شود به طوری که برخی از دانشجویان گلایه می‌کردند که در روزهای شیفت، از آن‌ها به عنوان کارمند استفاده می‌شود.

عوامل خودکشی در دانشجویان پزشکی

نجفی توانا با بیان اینکه نداشتن امید نسبت به آینده یکی از عوامل اثرگذار در خودکشی دانشجویان است، یادآور شد: دانشجویان پزشکی به دلیل شرایطی که دارند، توقع و انتظار دارد که مورد احترام جامعه قرار بگیرد. مدیران جامعه در برخی موارد به جای درک جوانان و دانشجویان، به صورت پادگانی عمل می‌کنند و به جای برخورد عاطفی با دانشجویان، به صورت مکانیکی و سخت افزاری با آن‌ها برخورد می‌کنند.

عضو کانون وکلای مرکز با اشاره به وضعیت دانشجویان خوابگاهی، بیان کرد: دانشجویان در فضای خوابگاه به دلیل اینکه از محیط خانواده خودشان به محیط جدیدی وارد می‌شوند، زمینه‌ای برای آن‌ها فراهم شده که نیاز به هماهنگی و حمایت بیشتری دارند. اما خب متاسفانه این حمایت از سوی مسئولان کشور انجام نمی‌شود و ما  به جای فراهم سازی امنیت و آرامش و ترویج مثبت اندیشی بین دانشجویان، آن‌ها در چارچوب برنامه‌های خاصی قرار می‌دهیم تا صرفا وظایف خودشان را انجام دهند.

وضعیت نامناسب خوابگاه‌های دانشجویی

این استاد دانشگاه افزود: وضعیت بخش قابل توجهی از خوابگاه‌های دانشجویی به هیچ وجه مناسب نیست و بررسی‌ها نشان می‌دهد که دانشجویان ترم اول، بعضا مورد تحقیر و سرزنش دانشجویان ترم بالایی و مدیران خوابگاه قرار می‌گیرند. همچنین باتوجه به قطع ارتباط با خانواده و افزایش فشار روحی و روانی در این دوره، دانشجو احساس شکست پی در پی می‌کند.

وی در پایان خاطرنشان کرد: متاسفانه مسئولان دانشگاه‌ها و والدین، آموزش‌های لازم را برای مواجه با دانشجویان ندیده‌اند و ابزارهای حمایتی از بعد مشاوره و جامع شناسی نداریم که دانشجویان بتوانند دردهای خود را به راحتی بیان کنند. ما باید به دانشجویان فرصت دهیم تا دردها و دغدغه‌های خود را به راحتی بیان کنند؛ اما برعکس بدون آنکه امکاناتی در اختیار دانشجویان قرار دهیم، همواره از آن‌ها متوقع بوده‌ایم.

انتهای پیام/

کد خبر: 1101358

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 0 + 0 =