30 درصد اساتید دانشگاه‌ها را بانوان تشکیل می‌دهند

وزیر علوم در مراسم اختتامیه و معرفی برگزیدگان چهارمین جشنواره ملی زن و علم گفت: در حال حاضر بیش از ۵۰ درصد دانشجویان و ۳۰ درصد اساتید را در جامعه آموزش عالی، بانوان تشکیل می‌دهد.

به گزارش خبرنگار گروه دانشگاه خبرگزاری ایسکانیوز؛ مراسم اختتامیه و معرفی برگزیدگان چهارمین جشنواره ملی زن و علم (جایزه مریم میرزاخانی) صبح امروز ۱۹ تیر با حضور اسحاق جهانگیری، معاون اول رئیس جمهور، منصور غلامی، وزیر علوم، تحقیقات و فناوری و غلامرضا غفاری، معاون فرهنگی و اجتماعی وزارت علوم در دانشگاه تربیت مدرس برگزار شد.

غلامی در این برنامه با بیان این که تقدیر از زنان دانشمند کار بسیار ارزشمند و ضروری است، گفت: در تاریخ کشور، هم قبل از اسلام و هم بعد از اسلام زنان بزرگی به عنوان نمونه و اسوه وجود داشته‌اند. بانوانی که هم نمونه‌ای از کشورداری و شجاعت و هم نمونه‌هایی از دانشمندی، پاکدامنی و فعال در حوزه‌های اجتماعی و فرهنگی بوده‌اند.

وی با بیان اینکه در برخی از دوره‌های تاریخی به دلیل کوتاهی تاریخ‌نگاران به خصوص در قرن‌های سوم و چهارم تعداد این نمونه‌ها کم شده است، اظهار کرد: خوشبختانه بعد از پیروزی انقلاب اسلامی، فضای بازی برای حضور بانوان ایجاد شده است و آمار حضور دختران در بخش‌های آموزشی به خصوص در محیط‌های دانشگاهی این را نشان می‌دهد.

وزیر علوم ادامه داد: امروزه جمعیت بانوان که صاحب‌نام در حوزه تولید علم و انتشار دستاوردهای علمی و توسعه مرزهای دانش، تربیت شاگرد و دانشجو حضور داشته‌اند؛ چشمگیر و قابل توجه است.

غلامی تصریح کرد: در فضایی که امروز در آن قرار داریم؛ فقط این فرصت را داریم که نمونه‌های محدودی از جمعیت بزرگ بانوان فعال در حوزه علم و فناوری، سیاسی و اجتماعی را معرفی کنیم. این جایزه، جایزه ویژه‌ای است که جامعه هدف نسبتاً محدودتری را در نظر دارد؛  اما جا  دارد که این نوع جشنواره‌ها و بزرگداشت‌ها را گسترش دهیم.

غلامی با اشاره به اینکه در حال حاضر بیش از ۵۰ درصد دانشجویان و ۳۰ درصد اساتید را در جامعه آموزش عالی، بانوان تشکیل می‌دهد، گفت: در این جامعه آماری اساتید بسیار شناخته شده و بارزی داریم و نخبه‌های بسیاری از دختران هم در دانشگاه‌ها درخشیده‌اند.

وزیر علوم در پایان خاطرنشان کرد: کاری که امروز به یاد زنده‌یاد مریم میرزاخانی شکل گرفته است؛ بخشی از کاری است که محیط‌های علمی می‌توانند انجام دهند و در نوبه خود بسیار ارزشمند است. برای بانوانی که امروز به عنوان نمایندگان جامعه علمی کشور از آنها تقدیر می‌شود؛ آرزوی توفیقات بیشتر دارم. انشالله شاهد گسترش بیشتر و نمونه‌های بیشتری از این اندیشمندان و دانشمندان در در جامعه باشیم.

انتهای پیام/

کد خبر: 1102446

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 0 + 0 =