دانلود ۱۰ هزار فیلم با وضوح بالا در یک ثانیه

محققان ژاپنی رکورد سرعت انتقال داده را از طریق یک کابل نوری طولانی ۳ هزار کیلومتری شکستند و سرعت اینترنت را به ۳۱۹ ترابیت در ثانیه رساندند.

به گزارش گروه علم و فناوری باشگاه خبرنگاران دانشجویی(ایسکانیوز)؛ سرعت اینترنت ژاپن به حدی بالاست که می‌توان ۱۰ هزار فیلم با کیفیت HD را در عرض یک ثانیه دانلود کرد. البته این اینترنت برای خانوارهای متوسط فعلا در دسترس نخواهد بود. این نوع فناوری در شبکه‌های پشتی یا back-end ارائه دهندگان پهن‌باند به کار برده می‌شود و سپس بین صدها یا هزاران مشتری تقسیم می‌شود.

در مهندسی نرم‌افزار، اصطلاحات بک‌-اند و فرانت- اند به تفکیک توجه‌ها بین لایه نمایش (قسمتی که نتیجه در آن نمایش داده می‌شود) و لایه دسترسی به داده (قسمت کار روی داده‌ها) در یک قطعه نرم‌افزار یا زیرساخت‌های فیزیکی یا سخت‌افزاری اشاره دارد. در مدل مشتری-سرور مثل سایت‌هایی که با سرور در ارتباطند، مشتری یا سرویس‌گیرنده معمولا به عنوان فرانت‌-اند در نظر گرفته می‌شود و سرور به عنوان بک‌اند در نظر گرفته می‌شود.

ژاپن با این اقدام، رکورد قبلی خود را شکست. رکورد قبلی سرعت اینترنت در این کشور ۱۷۲ ترابیت در ثانیه بود. این فناوری را تیمی از پژوهشگاه ملی اطلاعات و ارتباطات ژاپن در توکیو طراحی کرده است. این تیم توضیح می‌دهد که سیستم جدید با زیرساخت‌های موجود کاملا سازگار است؛ به این معنا که شبکه‌های موجود به راحتی ارتقا می‌یابند، زیرا کابل نوری به اندازه کافی وجود دارد.

محققان ژاپنی می‌گویند این نوع سرعت‌ها برای زیرساخت‌های پشتی ضروری هستند، زیرا تقاضا برای زیرساخت‌های اینترنتی از جمله با سرعت بیشتر از شبکه‌های نسل پنجم یا 5G و همچنین اینترنت اشیا و استریمینگ رو به افزایش است.

آنها برای دستیابی به چنین سرعت اینترنتی چشمگیری، چندین کابل فیبر نوری چهار هسته‌ای را بهم وصل کردند و داده را به جای یک لوله فیبر نوری در امتداد چهار لوله فیبر نوری جهت‌دهی کردند. این امر باعث شد که اعوجاج سیگنال‌ها در فواصل طولانی کابل‌های نوری کاهش پیدا کند و در نهایت رکورد قبلی سرعت اینترنت شکسته شود. این داده‌ها سپس با کمک فناوری تقسیم طول موج مالتی‌پلکسینگ منتقل می‌شوند. این فناوری داده‌ها را توسط پرتوهای لیزر به ۵۵۲ کانال تقسیم می‌کند و آنها را در بستر کانال‌های نوری چهار هسته‌ای منتقل می‌کند.

این فیبر نوری ۳ هزار کیلومتر طول دارد و در فواصل 70 کیلومتری درون آن یک تقویت‌کننده کار گذاشته شده است. این تقویت‌کننده‌ها قدرت سیگنال را افزایش می‌دهند تا از قطع انتقال داده در فواصل طولانی جلوگیری شود. این تقویت‌کننده‌ها برخلاف نسل‌های قبلی با عناصر نادری مثل تولیون و اربیوم پوشیده شده‌اند تا با تحریک یون‌ها، قدرت سیگنال‌ها را افزایش بدهند.

قطر این فیبرهای نوری چهار هسته‌ای دقیقا به اندازه قطر فیبرهای نوری استاندارد یک هسته‌ای است و با توجه به سازگاری آن با زیرساخت‌های موجود، امکان جایگزینی این فیبرها در مسیرهای انتقال اطلاعات طولانی و پرحجم فراهم است.

کد خبر: 1103395

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 0 + 0 =