افتتاح خوابگاه «عمید» در کوی دانشگاه تهران

خوابگاه عمید دانشگاه تهران با ظرفیت ۱۷۲ نفر اسکان دانشجویی در مجموعه کوی دانشگاه تهران افتتاح شد.

به گزارش گروه دانشگاه خبرگزاری ایسکانیوز، مراسم افتتاح خوابگاه عمید با حضور رئیس و اعضای هیئت رییسه دانشگاه تهران، دبیر و مسئولان ستاد خیرین وزارت علوم، جمعی از خیرین برجسته کشور و شماری از مسئولان و استادان بخش‌های مختلف دانشگاه، در مجتمع کوی دانشگاه تهران برگزار شد.

این خوابگاه که با ظرفیت ۱۷۲ نفر، به پاس خدمات علمی، پژوهشی و فرهنگی آیت‌الله عباسعلی عمید زنجانی، استاد دانشکده حقوق و علوم سیاسی و بیست و هشتمین رئیس دانشگاه تهران، به نام ایشان نامگذاری شده است، با اعتباری بالغ بر ۲۱۵ میلیارد ریال از محل کمک‌های بنیاد فرهنگی مصلی‌نژاد، توسط بنیاد حامیان دانشکده فنی دانشگاه تهران ساخته شده و در مدت حدود ۶ ماه احداث و آماده تحویل شده است.

محمود نیلی احمدآبادی، رئیس دانشگاه تهران در این مراسم گفت:دانشگاه تهران همواره به حضور خیرین گرانقدر خود می‌بالد، چرا که آن‌ها دانشگاه را به‌لحاظ جایگاه ویژه در اعتلای دانش و فرهنگ در جامعه، پشتیبانی و یاری می‌دهند. این موضوع از یکسو نشان می‌دهد که خیرین نقش دانشگاه را در جامعه مؤثر تشخیص می‌دهند و از سوی دیگر نشان می‌دهد که استادان، دانشجویان و حتی کارکنان رسالت و وظیفه خود را به درستی انجام داده‌اند که موجب دلگرمی و امید خیرین محترم شده است.

وی در ادامه افزود: خوابگاه‌های دانشجویی در همه دانشگاه‌ها یکی از موضوعات مهم مورد چالش و بحث است. دانشگاه موظف است امکانات لازم را برای دانشجویانی که آن‌ها را ندارند فراهم کند و از طرفی بضاعت دانشگاه در این مورد کم و ضعیف است. اینجا است که دانشگاه کمک و همت بزرگ خیرین را می‌طلبد که واقعاً کمک مؤثری است.

رئیس دانشگاه تهران، با اشاره به اهمیت وجود خوابگاه‌های شایسته برای دانشجویان نخبه دانشگاه تهران خاطرنشان کرد: نیمی از عمر دانشجویی دانشجویان در خوابگاه می‌گذرد و حتی بخشی از آموزش نیز در اتمسفر خوابگاه است. از طرفی با افزایش پذیرفته‌شدگان، دانشگاه خود را موظف به توسعه خوابگاه‌های در خور و شایسته برای دانشجویان می‌داند و از طرفی این خواسته با بودجه‌های محدود دانشگاه هم‌خوانی ندارد. در این زمان اهمیت کمک خیرین خوابگاه‌ساز مشخص می‌شود و ما نیز خود را عمیقاً مدیون آن‌ها می‌دانیم که دانشگاه را در حل این معضل بزرگ یاری می‌دهند. به طور خاص باید بگوییم که این موضوع یک کار فرهنگی بزرگ و فراتر از آموزش عالی است و بنیادهایی نظیر بنیاد فرهنگی مصلی‌نژاد، در واقع با فراهم کردن امکانات تحصیل و رشد مناسب دانشجویان و تقویت دیدگاه‌های خیراندیشانه، در کشور یک جریان فرهنگی به راه می‌اندازند، چون جوانان دانشجو، خیرین را همواره در کنار دانشگاه و در خدمت علم و دانش می‌بینند و در آینده حتماً به آن‌ها تأسی می‌جویند.

در بخش دیگری از این مراسم رضا فرجی‌دانا، مدیرعامل بنیاد حامیان دانشکده فنی، در سخنانی گفت: افتتاح این پروژه در این زمان از اهمیت زیادی برخوردار است. این پروژه، اولین حلقه از تعهدات بنیاد حامیان دانشکده فنی در ساخت ساختمان جدید دانشکده مهندسی عمران دانشکده فنی است. برای ساخت این دانشکده، خوابگاهی درضلع غربی خیابان ۱۶ آذر وجود داشت که بسیار قدیمی و فرسوده بود و برای ساخت دانشکده عمران، این اراضی خوابگاه باید آزاد می‌شد. لذا، بنیاد فنی با همکاری بنیاد فرهنگی مصلی‌نژاد متعهد شد خوابگاهی در خور و شایسته در مجموعه کوی دانشگاه بسازد و امروز مفتخریم که بخش اول تعهدمان را انجام دادیم.

 فرجی‌دانا تصریح کرد:دومین موضوع حائز اهمیت در این پروژه، ساخت خوابگاهی مدرن، فاخر و مجهز است که با تمامی استاندارهای ساخت‌وساز روز دنیا مطابقت دارد و قرار بر این است که خوابگاه ، به‌عنوان یک الگوی مناسب برای تمامی دانشگاه‌های کشور به‌لحاظ زمان، هزینه‌کرد و استانداردهای دانشگاهی تعریف شود.

مدیر عامل بنیاد فنی در ادامه بیان کرد: این پروژه در زمانی احداث شد که کشور در شرایط خاص القاء یأس و ناامیدی به جوانان به سر می‌برد. یأس و ناامیدی سمی مهلک و کشنده‌تر از جنگ است، چرا که رفته‌رفته سرمایه‌های اجتماعی را تحلیل می‌برد. فعالیت‌هایی از این دست، امید به آینده با هدف سربلندی ایران و بازگشت اعتماد و افزایش سرمایه‌های اجتماعی را، در جامعه به همراه دارد.

وی در پایان خاطرنشان کرد:خوابگاه عمید از مجموعه خوابگاه‌های ساخته شده توسط بنیاد مصلی‌نژاد است که همه استاندارهای یک خوابگاه دانشجویی مدرن را دارد. دکتر مصلی‌نژاد در واقع بنیان‌گذار استانداردهای جدید در ساخت خوابگاه است و کمک‌های سخاوتمندانه ایشان به آموزش عالی، در همه ابعاد، آنقدر زیاد و کیفی است که جایگاه بسیار ویژه‌ای در آموزش عالی کشور پیدا کرده‌است و این خوابگاه، نمونه‌ای از این کمک‌های خاص و کیفی است.

در بخش دیگری از این مراسم، عباس مصلی‌نژاد، مدیر عامل بنیاد فرهنگی مصلی‌نژاد که هزینه‌های ساخت و تجهیز کامل این خوابگاه را تأمین کرده‌است، در سخنانی گفت: معمولا از ما می‌پرسند چرا ساختمان‌هایی که می‌سازیم لوکس یا فاخر است. من معمولاً در جواب این افراد می‌گویم یک سازه از دو بعد کالبد و محتوا مورد بحث و بررسی قرار می‌گیرد. همواره کالبد را محتوا تعریف می‌کند، این پروژه با کاربری خوابگاه باید به‌لحاظ محتوایی، تفاوتی در نگاه دانشجویان به‌وجود آورد که در یک ساختمان معمولی به وجود نمی‌آید. من این موضوع را از معاونت دانشجویی دانشگاه می‌خواهم این تفاوت‌ها را که موجب تعالی دانشجویان است، در ساخت فضاهای زندگی دانشجویی منظور کنند.

مصلی‌نژاد در ادامه ضمن ذکر خاطراتی از دوران دانشجویی خود در دانشکده حقوق و علوم سیاسی، به توصیف شخصیت دکتر عمید زنجانی که خوابگاه به نام ایشان نامگذاری شده پرداخت و اظهار کرد: «من در میان همکاران و استادانم در دانشکده حقوق، آیت‌الله عمید را فرهیخته‌ای برجسته و استادی گرانقدر می‌دانم و به همین دلیل، این خوابگاه را به پاس زحمات و خدمات ایشان به جامعه دانشگاهی، به نام ایشان مزین کردم. ایشان خدمات زیادی به جامعه علمی و دانشگاهی کشور کرد که گفته نشده و شایسته است در جایی دیده شود و این نامگذاری شاید قدری از این وظیفه را ادا کرده باشد.

مدیرعامل بنیاد فرهنگی مصلی‌نژاد در پایان سخنان خود گفت:اگر دانشگاه و مسئولان آن به امور دانشگاه اهتمام نداشته باشند، خیرین هم دلگرم نمی‌شوند و سراغ دانشگاه نمی‌آیند، بنابراین باید گفت که دانشگاه هم در این کمک‌ها و همراهی‌ها نقش اساسی دارد.

انتهای پیام/

کد خبر: 1104344

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 0 + 0 =