۲ واحد علوم پزشکی و علوم انسانی اسلامی در استان قم راه‌اندازی می‌شود

رئیس دانشگاه آزاد اسلامی با بیان این که قرار است دانشگاه آزاد اسلامی استان قم از یک واحد دانشگاهی به سه واحد توسعه پیدا کند، گفت: ۲ واحد علوم پزشکی و علوم انسانی اسلامی در استان قم راه‌اندازی می‌شود.

به گزارش گروه دانشگاه خبرگزاری ایسکانیوز، محمدمهدی طهرانچی رئیس دانشگاه آزاد اسلامی ظهر امروز ۱۳ مردادماه ۱۴۰۰ در سفر به استان قم با حجت الاسلام والمسلمین محمود رجبی مدیر موسسه آموزشی پژوهشی امام خمینی(ره) دیدار و گفت وگو کرد.

طهرانچی در این دیدار با گرامیداشت یاد آیت الله مصباح یزدی و اثرگذاری ایشان در پشتوانه‌سازی فکری برای نظام اسلامی و با بیان اینکه نیازمند حرکت‌های جدی برای تحول در علم و پشتوانه‌سازی در فرهنگ کشور هستیم، به موضوع وحدت حوزه و دانشگاه اشاره کرد و گفت: آنچه امام خمینی(ره) به عنوان موضوع وحدت حوزه و دانشگاه مطرح کردند، متأسفانه به صورت نمادین به آن تکیه شد؛ اما واقعیت این است که برای تحقق این مهم نیازمند تغییر نگاه و بحث های جدی هستیم. وحدت حوزه و دانشگاه مسیری جدی و پرکار است و باید بیش از پیش روی آن کار شود. 

وی ادامه داد: ما در دوره جدید دانشگاه آزاد اسلامی کار را با نگاه تحولی آغاز کردیم. در این راستا معاونت های موضوعی «علوم انسانی و هنر»، «علوم، مهندسی و کشاورزی» و «علوم پزشکی» را ایجاد کردیم و موضوعات آموزشی و پژوهشی به صورت تخصصی ذیل هر یک از این معاونت ها پیگیری می شود. 

رئیس دانشگاه آزاد اسلامی با اشاره به اثرگذاری این دانشگاه در کشور خاطرنشان کرد: ۱۷ درصد دانشجویان کشور در دانشگاه های دولتی تحصیل می کنند. این در حالی است که دانشگاه آزاد اسلامی ۴۰ درصد جمعیت دانشجویی کشور را در اختیار دارد و از این رو در تربیت دانشجویان و نسل جوان کشور تأثیرگذار است. 

توسعه دانشگاه آزاد اسلامی استان قم به سه واحد دانشگاهی 

عضو هیأت امنای دانشگاه آزاد اسلامی افزود: با توجه به اهمیت موضوع وحدت حوزه و دانشگاه، دانشگاه آزاد اسلامی استان قم را به عنوان دریچه ارتباطی بین این دانشگاه و حوزه علمیه انتخاب کردیم و در برنامه توسعه ای این دانشگاه قرار است دانشگاه آزاد اسلامی استان قم از یک واحد دانشگاهی به سه واحد توسعه پیدا کند. به این ترتیب علاوه بر واحد دانشگاهی فعلی، یک واحد علوم پزشکی و یک واحد علوم انسانی اسلامی نیز در استان راه اندازی خواهد شد. 

وی ادامه داد: تأکید ما این است که بتوانیم مبتنی بر آنچه شکل گرفته و سالها کار شده، جهت گیری جدیدی در دانشگاه ایجاد کنیم و بتوانیم در استان قم یک مجموعه دانشگاهی مرتبط با حوزه داشته باشیم، البته در گذشته نگاه حوزوی و دانشگاهی در کشور وجود داشته و دانشگاه آزاد اسلامی به دنبال پیگیری این نگاه جدید است. 

طهرانچی در پایان گفت: مؤسسه امام خمینی(ره) از پیشگامان این مسیر است و نقطه خوبی در کمک به دانشگاه آزاد اسلامی برای آغاز خواهد بود. این جلسه را که در روز مباهله برگزار شد، به فال نیک می گیریم و امیدواریم بتوانیم برای چرخش تحولی علم در کشور گامهای مهمی برداریم. 

حجت الاسلام رجبی: دانشگاه آزاد اسلامی می‌تواند فرصت گرانبهایی برای نظام و اسلام باشد

در ادامه این دیدار، حجت الاسلام والمسلمین حاج شیخ محمود رجبی مدیر موسسه آموزشی پژوهشی امام خمینی(ره) نیز با گرامیداشت روز مباهله گفت: امیدواریم به برکت این روز، این جلسه سرآغاز حرکت جدی در دانشگاه و حوزه علوم انسانی باشد.

وی با اشاره به ظرفیت های دانشگاه آزاد اسلامی گفت: این دانشگاه ظرفیت عظیمی است که می تواند فرصت گرانبهایی برای نظام و اسلام باشد. همانطور که آقای دکتر طهرانچی اشاره کردند، اگر برنامه ریزی درست، بنیادین و با نگاه ارزش اسلامی وجود نداشته باشد، دانشگاه می تواند تبدیل به تهدید شود. همانطور که در ابتدای انقلاب دانشگاه هایی تأسیس شدند تا اساتید مؤمن و متعهد به اسلام و انقلاب تربیت کنند، اما در این مسیر موفق نبودند. 

حجت الاسلام رجبی ادامه داد: دانشگاه‌های دولتی وابسته به دولت‌ها هستند، اما دانشگاه آزاد اسلامی استقلال دارد و می‌تواند درون خود برنامه‌ریزی داشته باشد. واقعیت این است که سرنوشت نظام اسلامی در دست دو قشر حوزه و دانشگاه است. مؤسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی(ره) از این تعامل استقبال می‌کند و امیدواریم بتوانیم سرنوشت خوبی برای نظام اسلامی رقم بزنیم. 

مدیر موسسه آموزشی پژوهشی امام خمینی(ره) تأکید کرد: مهمترین نیازی که دانشگاه‌ها دارند، نگاه ارزشی و جهت‌گیری برای تقویت نظام اسلامی و مکتب اهل بیت(ع) است و این جهت گیری با دستورالعمل و نظامات انجام نمی‌شود، بلکه نیازمند تغییر نگرش است، چرا که برخی علوم بر مبانی سکولاریسم استوار هستند که رابطه دین و علم را قطع می کند. راه نجات از این آسیب، ایجاد زیرساخت مبانی علوم انسانی براساس مبانی عقلی و نقلی اسلام است و با مبانی که تاکنون شکل گرفته، نمی توان کارهای جدی انجام داد و باید زیرساخت های این علوم از نو و براساس مبانی اسلام و مکتب اهل بیت(ع) بنا نهاده شود و این موضوع باید با همکاری حوزه و دانشگاه پیگیری شود.

وی در ادامه با اشاره به اهمیت جایگاه معلمان و اساتید در حوزه آموزش و تربیت جوانان گفت: نیروی انسانی در هر نظام اجتماعی، حرف اول را می زند و در این بین اساتید دانشگاه بیشترین تأثیر را روی دانشجویان دارند. اگر ما نتوانیم اساتیدی را تربیت کنیم که از عمق جان به اسلام و نظام معتقد باشند، نمی توانیم در تربیت جوانان نیز موفق عمل کنیم. 

حجت الاسلام رجبی اظهار کرد: قشر تحصیل کرده برای پذیرش موضوع باید اقناع شود و بنیان های علوم نیز باید مشخص شود که بر چه مبنایی استوار است. اگر بتوانیم زیرساخت ها را به صورت شفاف تعیین و نقد و در مقابل، مبانی اسلام و اهل بیت(ع) را ارائه کنیم، زمینه اقناع فراهم می شود. 

وی در پایان گفت: مؤسسه آموزشی پژوهشی امام خمینی(ره) به عنوان وظیفه دینی خود، آماده همکاری با دانشگاه آزاد اسلامی است. این دانشگاه ظرفیت عظیمی است که در کشور وجود دارد و دانشگاهی قابل برنامه ریزی و دارای سلایق مهم است و می توان به این ظرفیت عظیم، فرهنگ اسلام و اهل بیت(ع) را منتقل کرد و شاهد حرکت اثرگذار در نظام آموزش عالی و تربیت دانشجویان معتقد و پایبند به اسلام باشیم. 

در ادامه این جلسه نیز، حجت الاسلام والمسلمین علی مصباح یزدی فرزند رئیس فقید مؤسسه آموزشی پژوهشی امام خمینی(ره) بر توجه به فلسفه علم و علوم انسانی تأکید کرد و گفت: یکی از دلایل موفقیت برگزاری طرح ولایت این بود که نظام فکری منسجم را به مخاطبان منتقل می کرد و شرکت کنندگان در این دوره ها به این نتیجه می رسیدند که چرا باید زندگی کرد؟ چرا باید انتخاب داشت و چگونه انتخاب کرد؟ 

وی ادامه داد: مؤسسه آموزشی پژوهشی امام خمینی(ره) و دانشگاه آزاد اسلامی در زمینه ایجاد حلقه های واسط و توجه به فلسفه علم می توانند با همکاری نزدیک، تأثیرگذار باشند و ما در این قدم خیر، به دانشگاه آزاد اسلامی کمک خواهیم کرد. 

در این دیدار، محسن نفر معاون علوم پزشکی، احمد حیدری معاون امور مجلس و ارتباطات اجتماعی و حجت الاسلام والمسلمین حسن خیری رئیس دانشگاه آزاد اسلامی استان قم و مدیران و معاونان مؤسسه آموزشی پژوهشی امام خمینی(ره) حضور داشتند.

انتهای پیام/

کد خبر: 1105698

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 0 + 0 =