روباتی که رنگ عوض می‌کند + ویدئو

تیمی از محققان دانشگاه ملی سئول روبات نرمی طراحی کرده‌اند که می‌تواند همانند آفتاب‌پرست در زمان واقعی رنگ خود را مطابق با رنگ زمینه تغییر دهد. قرار است از این روش برای شکل جدید استتار در عملیات نظامی استفاده شود.

به گزارش گروه علم و فناوری باشگاه خبرنگاران دانشجویی(ایسکانیوز)؛ محققان کره جنوبی روباتی را طراحی کرده‌اند که شبیه به آفتاب‌پرست رنگ عوض می‌کند. آنها برای ساخت این روبات، یک پوست مصنوعی شبیه به آفتاب‌پرست طراحی کردند که قسمت بیرونی بدن پلاستیکی آن را می‌پوشاند.

این روبات که قابلیت راه‌ رفتن دارد، ۳۸ سانتی‌متر طول و ۹۰۰ گرم وزن دارد و با کمک حسگرهایی که درون آن تعبیه شده، در زمان واقعی خود را با رنگ و بافت زمینه تغییر می‌دهد. به این شکل که با عبور از نوارهای رنگی پشت سرش، پوست روبات به تدریج رنگ عوض می‌کند و از رنگ نارنجی به سبز و در نهایت آبی تبدیل می‌شود.

محققان می‌گویند که از این فناوری تغییر رنگ می‌توان برای ایجاد نمایشگرهای قابل انعطاف و پوشیدنی و ساخت اتومبیل یا ساختمان‌هایی استفاده کرد که براساس رنگ مورد نظر کاربر،‌ تغییر رنگ می‌دهند.

روبات آفتاب‌پرست چطور کار می‌کند؟

روبات آفتاب‌پرست مجهز به حسگرهایی است که رنگ و الگوی سطوحی که روی آن راه می‌رود را تجزیه و تحلیل می‌کنند. در عین حال، پوست آن با لایه‌های کریستال‌ مایعی درست شده که نسبت به دما حساس هستند، به صورت عمودی حرکت می‌کنند و با کمک شبکه‌های گرمایشی نانوسیم نقره با الگوی خاصی کنار هم قرار گرفته‌اند. این کریستال‌های مایع زمانی که گرم می‌شوند به آرامی تغییر رنگ می‌دهند و با کمک حسگرهایی که رنگ زمینه را تشخیص می‌دهند به همان رنگ درمی‌آیند.

روباتی که رنگ عوض می‌کند + ویدئو

محققان این پروژه می‌گویند: شکل نهایی این فناوری یک شنل نامرئی خواهد بود که دقیقا به رنگ پس‌زمینه درمی‌آید. به غیر از این، از این روبات می‌توان برای ماموریت‌های نظامی مخفی و شناسایی دشمنان استفاده کرد.

آنها می‌افزایند: این فناوری دریچه‌ای را برای روش‌های استتار فعال سربازان باز می‌کند. لباس‌های نظامی کنونی منفعل هستند و رنگ و الگوی ثابتی دارند و نمی‌توانند تغییرات محیطی را منعکس کنند. در حالی که با کمک این فناوری می‌توان استتار فعالی ایجاد کرد که می‌تواند ظاهر خود را براساس پس‌زمینه تغییر می‌دهد. البته برای ساخت این سیستم‌های استتار مصنوعی چالش‌های زیادی سد راه است، زیرا باید طیف وسیعی از رنگ‌های احتمالی را ایجاد کرد تا سیستم بتواند به خوبی با پس‌زمینه همرنگ و هم‌بافت شود.

کد خبر: 1106604

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 0 + 0 =