حلزون روباتیک میکروپلاستیک‌های اقیانوس را جارو می‌کند

دانشمندان آمریکایی با الهام از یک حلزون کوچک و کند، نمونه اولیه روباتی را ساخته‌اند که می‌تواند میکروپلاستیک‌ها را از سطح اقیانوس‌ها، دریاها و دریاچه‌ها جمع‌آوری کند.

به گزارش خبرنگار علم و فناوری ایسکانیوز؛ محققان دانشگاه کورنل آمریکا از یک حلزون معمولی آکواریومی برای ساخت روبات خود الهام گرفته‌اند. این حلزون از حرکت موجی پای خود برای هدایت جریان سطح آب و مکیدن ذرات غذای شناور استفاده می‌کند.

در حال حاضر، دستگاه‌های جمع‌آوری پلاستیک برای جمع‌آوری و حذف زباله‌های پلاستیکی از آب، بیشتر به شبکه‌های کششی یا تسمه‌های نقاله متکی هستند، اما فاقد مقیاس ریز مورد نیاز برای بازیابی میکروپلاستیک‌ها هستند. در حالی که ریزپلاستیک توسط جانوران دریایی بلعیده و به بافت‌ بدن آنها وارد می‌شوند. در نتیجه وارد زنجیره غذایی و باعث مشکلات جسمانی برای انسان و حتی بروز سرطان می‌شوند.

بیشتر بخوانید:

تولید روبات‌های زیستی مژک‌دار از سلول‌های نای انسان

براساس گزارش شورای اقتصادی و اجتماعی سازمان ملل، زباله‌های پلاستیکی ۸۰ درصد از کل آلودگی‌های دریایی را تشکیل می‌دهند، به طوری که سالانه هشت تا ۱۰ میلیون تن پلاستیک به اقیانوس‌ها سرازیر می‌شود.

محققان می‌گویند: به دلیل نحوه جمع‌آوری ذرات غذا توسط این حلزون، به این فکر کردیم که می‌توان با کمک روباتی که از آن تقلید می‌کند، میکروپلاستیک‌ها را در اقیانوس یا دریا جمع‌آوری‌کنیم.

آنها نمونه اولیه از این روبات را ساخته‌اند، اما معتقدند که نمونه اصلی باید بزرگ‌تر طراحی شود تا در محیط واقعی کاربرد داشته باشد. آنها از یک چاپگر سه‌بعدی برای ساختن ورق لولایی شکل منعطف استفاده کردند که قابلیت موج‌دار شدن دارد. یک ساختار مارپیچ در سطح زیرین این ورق مانند می‌چرخد و باعث موج‌دار شدن ورق و ایجاد موج در حرکت روی آب می‌شود.

An overview of the device (📷: A. Pandey et al.)

به گفته محققان، نمونه اولیه این روبات تنها با پنج ولت برق کار می‌کند و به طور موثر می‌تواند آب را بمکد. با این حال، برای ساخت نمونه بزرگ‌تر احتمالا نیاز به اتصال یک دستگاه شناور به روبات خواهند بود تا از غرق شدن آن جلوگیری کند.

انتهای پیام/

کد خبر: 1209652

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 0 + 0 =